Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Kopie legendárního Blériotu připomněla svátek české aviatiky

  14:26aktualizováno  14:26
Na pardubickém letišti vzlétla replika historického stroje Blériot. Stalo se tak přesně po 105 letech, kdy na originálním stroji vzlétl letec Jan Kašpar, kterému se tak podařil historicky první český let.

Podle historiků bylo tehdy také tak pěkné počasí. První český aviatik Jan Kašpar byl totiž údajně dost opatrný na to, aby se o svůj první let pokoušel za mizerných povětrnostních podmínek.

Fotogalerie

Leteckou premiéru však Kašpar absolvoval v prostoru, kde je dnes kolejiště pardubického nádraží. Pilot jediné funkční repliky Kašparova Blériotu u nás, Peter Mára se proto rozhodl zopakovat historický kousek na ploše mezinárodního letiště v Pardubicích.

„Kašpar tehdy startoval v jedenáct hodin, jeho první let byl dlouhý asi dva kilometry a absolvoval jej ve výšce dvaceti až dvaceti pěti metrů,“ uvedl historik Jiří Kotyk.


Následující den už o Kašparově kousku referoval časopis Sport a hry. Článek byl sice vzhledem k významu historické události krátký, nesl se však výrazně ve vlasteneckém duchu.

Repliku historického stroje ke včerejší připomínce zapůjčilo Letecké muzeum Jana Kašpara. „Je to totiž jediná funkční replika Kašparova stroje,“ uvedl ředitel Leteckého muzea Jana Kašpara Martin Kindernay.

Blériot Jana Kašpara

Od dubna 1910 podnikal Kašpar v Pardubicích s dovezeným francouzským jednoplošníkem Blériot XI s tříválcovým motorem Anzani kratší zkušební a exhibiční lety. Pro následující sezónu si postavil vlastní stroj, který z konstrukce Blériota přímo vycházel a byl vybaven silnějším čtyřválcem Daimler. Šlo o jednomotorový jedno či dvoumístný celodřevěný jednoplošník s kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcovým motorem Daimler o objemu 6,3 litru ,výkonu 70 koní. Cestovní rychlost dosahoval 90 až100 kilometrů v hodině. S novým letounem pak 13. května 1911 uskutečnil první dálkový let v dějinách českého letectví. Trval 92 minut a Kašpar v jeho průběhu překonal vzdálenost 121 km z Pardubic do Chuchle u Prahy.

Právě skutečnost, že se letec Mára ve spolupráci s muzeem rozhodl zopakovat historicky první český let na letišti, způsobila, že musel podřídit svůj časový plán provozu letiště. Přestože byl připraven na start už po osmé hodině, povolení dostal nakonec až o půl jedenácté.

To už se ale trochu začal zvedat vítr, a tak mel Kindernay chvíli obavy, jestli počasí nakonec start nepřekazí. „Je to dobrý, vane směrem po letu,“ zachoval klid Mára.

Start se nakonec skutečně podařil bez větších potíží a Mára tak mohl zopakovat Kašparův první let, byť opět vzhledem k provozu na letišti uletěl „jenom“ kilometr, zatímco první český letec zdolal dvojnásobnou vzdálenost.

„Byli jsme sice časově omezení, ale let se povedl. Vše klaplo na sto procent, myslím, že jsme aviatický svátek oslavili důstojně,“ uvedl po přistání Peter Mára.

Řízení historických letadel a jejich replik přitom není nic jednoduchého.

„Letadlo není obratné, těžko se řídí. Aviatici v dřívějších dobách se kvůli tomu učili své stroje „pilotovat“ nejprve na zemi. S letadlem jezdili dlouhé hodiny, než se pustili do vzduchu,“ uvedl Mára.

Ten léta na replice Kašparova stroje zásadně v dobovém oblečení. Leteckou bundu a kožené kalhoty doplňují také historická kukla, brýle a stylová bílá šála.
Letadlům se Peter Mára věnuje už od svých osmi let a vzduchem chtěl dokonce uniknout komunismu a dostat se přes železnou oponu.

Nakonec si to ale rozmyslel. V roce 1987 už totiž tušil, že konec komunismu v tehdejším Československu se blíží.

Autor:



Nejčtenější

Novorozená holčička zemřela, když ji hlídal otec. Policie ho viní z vraždy

Policii zavolali na místo střelby exekutoři, na které muž mířil.

Policie obvinila otce čtrnáctidenní holčičky z vraždy dítěte. Čin se stal v Pardubicích ve středu 11. dubna dopoledne,...

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...



Senior zapomněl, kde zaparkoval. V autě zůstala nemocná manželka

(ilustrační snímek)

Do svízelné situace se dostal v Pardubicích senior, který zapomněl, kde zaparkoval. V autě zůstala jeho nemocná...

U vyhlášené zmrzliny auta už možná nezaparkují. Majitel obchodu je proti

Zastavit auto a pohodlně si dojít pár kroků pro zmrzlinu už dost možná nepůjde....

Slatiňany plánují, že budou více chránit lidi přecházející hlavní silnici v místě, kde se prodává vyhlášená zmrzlina....

Jandač nominoval na domácí turnaj, představí se i Jaškin či Chytil

Josef Jandač předává českým hokejistům své vize a nápady. (14. února 2018).

Trenér české hokejové reprezentace Josef Jandač zveřejnil nominaci na Carlson Hockey Games, turnaj v rámci Euro Hockey...

Další z rubriky

U pardubické arény vzniklo nové parkoviště pro návštěvníky akcí

Vjezdu na parkoviště u Tyršových sadů brání několik velkých kamenů. Řidiči tak...

Návštěvníci pardubické Tipsport areny řeší už roky jeden zásadní problém. Nemají kde zaparkovat před hokejem nebo...

Odpůrce zdí proti povodni a kácení stromů v Žamberku se obrátil na policii

Dosud v Žamberku kvůli protipovodňové prevenci pokáceli na břehu Divoké Orlice...

Radnice v Žamberku je stále pod palbou kritiky kvůli zdem a mizejícím stromům na břehu Divoké Orlice. Neboli kvůli...

Cestující v Pardubickém kraji bude možná vozit po kolejích víc dopravců

Jednotka railjet poblíž České Třebové

Až dosud krajští politici tvrdili, že dopravu na železnici svěří po roce 2019 na dalších deset let jednomu dopravci. To...

Najdete na iDNES.cz