Pohyb cyklistů a bruslařů na rušné silnici by měl být bezpečnější.

Pohyb cyklistů a bruslařů na rušné silnici by měl být bezpečnější. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Trasa do Kunětic je díky cyklopruhu bezpečnější, stezka má být do tří let

  • 8
Sezona sice pomalu končí, ale i přesto je to dobrá zpráva. Minimálně cestou z Kunětic zpět na cyklostezku a dále do Pardubic se mohou už několik dní cítit cyklisté nebo bruslaři komfortněji.

Návrat od zmrzlinového stánku či z posezení na břehu Labe je totiž o dost bezpečnější. Může za to pruh vytvořený mnoha piktogramy cyklisty, které už jsou nějakou dobu k vidění třeba v centru Pardubic.

„Jsme rádi za každou úpravu, která zvedne bezpečnost v tomto rizikovém úseku silnice,“ řekla starostka Kunětic Jana Šilarová s tím, že o novinku se zasadil krajský úřad a Správa a údržba silnic.

A hned poslední slunečný víkend naznačil, že opatření by mohlo fungovat. Řidiči v místě, kde se pohybuje značné množství cyklistů, včetně malých dětí, viditelně ubrali při sešlapování plynového pedálu. Navíc na celý úsek mezi Ráby a Kuněticemi platí doporučená rychlost 70 kilometrů v hodině a přibyly také podélné čáry na vozovce, které mají řidiče zbrzdit.

„Řekla bych, že to efekt má. Řidiči přece jen na změny značení reagují, navíc tyto jsou velmi viditelné,“ sdělila Šilarová, která dlouhodobě bojuje také za to, aby se na nebezpečné silnici snížila rychlost.

„Rychlost by se tu mohla snížit klidně na padesát. Usilovali jsme o to opakovaně, ale policie s tím nesouhlasila,“ uvedla starostka po červencové tragédii, kdy hned první prázdninový víkend srazilo na silnici auto ženu a dítě.

Jak snížit rychlost na silnici Ráby - Kunětice

Stezka mezi obcemi bude stát až za tři roky, a tak se nabízí hledat rychlejší pomoc ohrožovaným cyklistům. Nejsnadnější by bylo snížení rychlosti pro auta na úzké silnici, která tam nyní mohou jezdit až 90. O změnu je ale nutné oficiálně požádat majitele silnice, tedy kraj. Ten by pak žádost, pokud ji uzná za opodstatněnou, předal na odbor dopravy pardubické radnice, jenž má jako úřad obce s rozšířenou působností poslední slovo. Předtím ovšem žádá o stanovisko Policii ČR, které není závazné, ale úředníci jej vždy respektují.

Cyklistka přitom na místě zemřela. I proto, že se jednalo o pracovnici krajského úřadu, případ vzbudil velkou pozornost. Třeba krajský radní René Živný začal připravovat stavbu stezky, po které by definitivně lidé mohli dojet až do vesnice bez toho, aby se museli proplétat mezi auty.

„Všechny nás to tady dost zasáhlo. Jen mě to znovu utvrdilo v tom, že je nutné udělat vše pro dostavbu stezky až přímo do vesnice. Nyní končí velmi nešťastně na frekventované úzké silnici, kde se jezdí dost rychle,“ uvedl Živný. S Šilarovou už prý navíc dali dohromady plán, který má cyklistům pomoci.

Stezka má stát do tří let. Cena se odhaduje na deset milionů

Ten spočívá v tom, že Pardubický kraj pomůže Kuněticím s výkupem pozemků a začne shánět peníze na stavbu stezky, která povede v bezprostřední blízkosti stávající silnice.

„Bude to jasně nejjednodušší cesta. Počítáme, že výkupy budou stát nějakých 600 tisíc korun. Celkem máme spočítáno, že úsek dlouhý 780 metrů, by měl stát zhruba 10 milionů korun. Hotovo by mělo být zhruba do tří let,“ řekl Živný a dodal, že rozhodující penzum peněz by měl poskytnout Státní fond dopravní infrastruktury.

„Ten může dodat až 85 procent potřebných peněz. Navíc hodně dbá na zvyšování bezpečnosti, takže bychom měli v tomto případě uspět,“ dodal radní Živný.

Nyní se tak musí najít nejvhodnější trasa. Politici totiž nevědí, po jaké straně okresní silnice je lepší stezku vést. Rozhodne to, kde bude třeba vykupovat méně pozemků. „Mám pocit, že by to bylo lepší na straně, kde je letiště. Už jen proto, že lidé, kteří pojedou od Pardubic, nebudou muset přejíždět silnici, aby se na pokračování stezky dostali,“ prohlásila Šilarová.