Řidiči se před křižovatkou řadí do dvou proudů, i když pruhy nejsou namalované.

Řidiči se před křižovatkou řadí do dvou proudů, i když pruhy nejsou namalované. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Bárta slíbil peníze na křižovatku u Parama. Sám tam uvázl

  • 4
Křižovatka u pardubické rafinerie Paramo je každodenním postrachem řidičů. Profesionálové mířící od pražské dálnice D11 nebo od Hradce Králové na Chrudim a dále na Vysočinu se jí už dávno vyhýbají a jedou po okreskách. Loni na podzim tam uvázl i ministr dopravy Vít Bárta a jeho plán teď slibuje rozšíření.

Právě úzký profil je největším problémem křižovatky, přes kterou se jede z takzvané Hradubické silnice do Chrudimi a také do dalších částí Pardubic a na Přelouč.

Směrem z centra města vedou dnes jen dva pruhy, i když řidiči už se naučili řadit před semaforem řadit do dvou proudů, ale všichni tím vlastně porušují předpisy. Ve směru od Chrudimi je před semaforem pruh pro odbočení vpravo.

"Je to tu hrozné. Když jsem do Pardubic jezdil od Chrudimi, vždycky jsem tu čekal na světlech. Ty semafory to vyloženě brzdí a pak se tu dělají fronty," říká profesionální řidič Roman Kalhous.

Kritická křižovatka na silnici I/37 u rafinerie Paramo (červeně, Paramo vlevo). Ve směru do centra (modrá) se má rozšířit až na pět pruhů. Rozšiřovat se bude také most přes železniční koridor (zeleně). Od červené značky dolů se jede na Chrudim.

Kritická křižovatka na silnici I/37 u rafinerie Paramo (červeně, Paramo vlevo). Ve směru do centra (modrá) se má rozšířit až na pět pruhů. Rozšiřovat se bude také most přes železniční koridor (zeleně). Od červené značky dolů se jede na Chrudim.

Strasti křižovatky pocítil i ministr Bárta, když na podzim obhlížel nutnost dostavby D11 do Hradce Králové a pak jel přes Pardubice slíbit obchvat do sousedního města. Uvázl u Parama i na začátku vjezdu Chrudimi.

"Pan ministr hned na vlastní oči tu tristní dopravní situaci viděl. Myslím, že ho to muselo ovlivnit. Kolaps u Parama je srovnatelný s problémy v Chrudimi," řekl náměstek ministra Ivo Toman, který šéfa resortu na cestě doprovázel.

Řešení by měla přinést kruhová křižovatka místo semaforů a rozšíření části silnice přes železniční koridor do centra města na celkem pět pruhů včetně odbočovacích.

Stavba už je dokonce připravená a schválená. Dlouho, protože už letos na podzim jí vyprší stavební povolení. Teď se ale ocitla v "superstrategii" ministra dopravy, který slibuje najít potřebných 800 milionů korun a do roku 2013 stavbu dokončit.

"Ta stavba může začít. Má platné stavební povolení a ze všech dopravních staveb na silnicích I. tříd na území Pardubic je nejvíc připravena. Čeká se na přidělení finančních prostředků od ministerstva dopravy," řekl Bohumil Salaba z krajského odboru dopravy, který na stavbu vydal stavební povolení. Investor zřejmě bude muset žádat o jeho prodloužení.

KŘIŽOVATKA DOSTANE BY-PASS

Okružní křižovatka bude mít i takzvané by-passy, které řidičům umožní nekroužit po objezdu, ale pohodlně pokračovat ve všech směrech bez vjezdu na okružní křižovatku. Silnice z Chrudimi do Pardubic dostane nově pátý pruh, který bude vyhrazený pro autobusy a do budoucna i trolejbusy městské hromadné dopravy. To by byla výhoda pro Dopravní podnik, trolejbusy by se totiž nemusely zdlouhavě vracet od nádraží do garáží, ale stačilo by jim projet kolem Parama na ulici Teplého, kde garážují.

Protože se od zamýšlené kruhové křižovatky silnice roztáhne na čtyři pruhy, musí se rozšířit i mosty nad železničním koridorem z Pardubic na Prahu a nad železniční tratí na Hradec Králové. Silnici budou zároveň lemovat cyklistická stezka a stezka pro pěší po celé délce nového úseku.

,