Spitfiry, gripeny, L-159. Aviatická pouť přilákala nebeské velikány

  • 16
Fandové letecké techniky nemuseli v sobotu na pardubickém letišti ničeho litovat. Šestadvacátý ročník Aviatické pouti s podtitulem Hvězdy na nebi sice v pozdním dopoledni neplánovaně přerušila bouřka se silným deštěm, pozitivní dojem z precizně připravené show byl však silnější. Program pokračoval i v neděli.

Bez povšimnutí se krátce po poledni neobešlo 80. výročí britské stíhačky Spitfire. Doslova v oživlou historii se proměnily ukázky pilota Danyho Griffitha, který možná některým pamětníkům při přemetech nad hlavami připomenul, že i pardubické letiště patřilo po válce až do června 1948 Spitfirům.

To už se ke vzletu na druhé straně letiště připravovala letka rudých býků složená nejen z historických letadel B-25J Mitchell, F-4U Corsair a proudového Alpha Jetu, navnadit diváky se na pozdější číslo se speciály XA-42 rozhodli akrobatičtí piloti Flying Bulls. Českou premiéru si tady v nové sestavě odbyl tým ve složení Stanislav Čejka, Miroslav Krejčí, Jan Rudzinskyj a Jan Tvrdík.

„Jenom dvakrát jsme Aviatickou pouť vynechali, jinak jsme byli na každé. Rádi do Pardubic lítáme. Když nepřijde bouřka, pokaždé je tady krásně,“ řekl letecký akrobat Miroslav Krejčí, který sobotní misí vstoupil již do dvacáté sezony Aviatické pouti a jeho první společné představení se skupinou bylo právě v Pardubicích v roce 1997. Sudový výkrut skupiny nad hlavami diváků ohodnotil slovy: „Malinko jsem se opozdil, ale tohle byla taková prkotina, odpoledne uvidíte horší věci,“ řekl s úsměvem po akrobatické ochutnávce.

Zato piloti české armády dokázali při dalších ukázkách gripenů, stíhaček L-159 Alca nebo vrtulníku Mi-24V udělat na letišti takový rachot, že donutili otočit hlavy i návštěvníkům, kteří si do té doby prohlíželi techniku na zemi nebo se věnovali nepřeberné nabídce mnoha stánků s občerstvením.

Se zhruba dvacetiminutovými ukázkami historických i současných letounů byl spokojený Vladimír Mužík, který přijel do Pardubic s vnoučkem Lukášem poprvé. „Moc se mi tady líbí. Letecké dny mě zajímají od chvíle, co jsem měl sen létat na rogalu. Zrovna se na něm ale někdo zabil, tak mě od toho manželka odradila,“ prozradil muž, kterého v Pardubicích nejvíc zaujala nablýskaná Baťova Electra a hydroplán Catalina, jenž se vznášel ladnými pohyby v letové ukázce v rámci historické scény připomínající boje v Tichomoří.

Hromotný zvuk unikátní Messerschmitt Me 262 Schwalbe si ani po více než 70 letech nezadal s mnohem novějším gripenem. Letoun u nás známý jako Švalbina spolu se sovětskými Yaky dal s herci na zemi i na nebi nahlédnout do druhé světové války a v ukázce nazvané Do srdce Říše se vedle českých vojenských klubů představili i Poláci.

Do té doby spalující žár ale vystřídal tmavý mrak, který už organizátorům nedovolil pustit na vzletovou dráhu neokoukanou Baťovu Electru. „Běžte se schovat, po krátké přestávce pokračujeme,“ ozývalo se z amplionů. Z přeháňky se však vyklubala bouřka s hustým deštěm, který teprve po více než hodině dovolil vzlétnout k fenomenální ukázce akrobatickému týmu Red Bull. Mezitím se stejně většina návštěvníků odebrala k východům.

„Program jsme po dešti zkrátili. Nevyšla nám velká skupina historických letadel Balbo a odpadlo vystoupení První světové války a trenéři. Pro hrstku těch, co tady vydrželi, jsme nechali odlétat Flying Bulls,“ řekl za organizátory Aviatické pouti Petr Kolmann s tím, že v neděli začne mírně pozměněný program v 11.25 hodin. Jaká byla v sobotu přesná návštěvnost zatím pořadatelé pouti nevědí, ale odhadují ji jako nadprůměrnou.