Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letící albatros přistál v Přelouči, výroba náklaďáků Avia začne v září

  8:06aktualizováno  8:06
V Přelouči začne v září výroba nákladních vozidel se značkou Avia. Z původní továrny v pražských Letňanech tam byla převezena celá linka. Ve městě na trati mezi Pardubicemi a Prahou se budou montovat kabiny a rámy malých náklaďáků.

Avia D120 EURO 5 | foto: Avia

„V Avii v současnosti pracuje přibližně 75 lidí. Počet by se měl zvyšovat podle nárůstu výroby. Podařilo se nám zaměstnance získat, o práci v Avii je zájem,“ řekl generální ředitel společnosti Avia Motors Ivan Fišák.

Firma potřebuje hlavně pracovníky montáže. „Na rozdíl od automobilek s masovou výrobou budou dělat poměrně komplexní výrobní činnosti,“ dodal ředitel.

Avia D120 i starší modely

Letos by mělo vyjet z fabriky kolem stovky nových vozidel, v dalších letech ročně 300 až 400 vozů. Motory budou mít výkon 150, 180 a 210 koní.

Automobilka bude nově sídlit v prostorách holdingu Czechoslovak Group (CSG) Jaroslava Strnada. Ten firmu Avia Motors koupil minulý rok od indické skupiny Ashok Leyland Motors. Pod jejím vedením přitom produkce avií v roce 2013 v Česku skončila a přesunula se do Indie.

Kabiny se budou v Přelouči vyrábět z dílů dovezených z Indie, lakovat se budou v Tatře Kopřivnice. Rámy bude dodávat firma Carbox, obě jsou součástí holdingu CSG.

Nová avia se bude svým vzhledem odlišovat

Automobily ponesou opět původní jen mírně pozměněné logo s letícím albatrosem, které měly už při založení firmy Avia leteckými konstruktéry Benešem, Hajnem, Malým a Kochem v roce 1919. Ale zároveň už nebudou příliš připomínat nejznámější modré Avie 15 a 30, které se začaly skoro před čtyřiceti lety vyrábět podle licence francouzské automobilky Renault-Saviem.

Rodinné stříbro

„Avii chceme vylepšit o některé prvky, aby se auto i vzhledově odlišovalo. Bude to jednodušší, levnější vozidlo pro trh, kde je značka známá. Postupně pro ni chceme hledat i další trhy. Obchod se bude postupně rozvíjet. Budu rád, když se postupně přiblížíme asi tisíci aut ročně,“ uvedl zbrojař a průmyslník Jaroslav Strnad.

V Přelouči v bývalém vojenském opravárenském závodě, kam je výroba umístěna, existuje tradice výroby a servisu nákladních vozidel již z dob první republiky.

„V minulosti zde již prováděla úpravy avií dle přání zákazníků společnost Excalibur Army. Po přemístění výrobních kapacit této firmy do Šternberka byl areál v Přelouči volný a stal se tedy domovem přestěhované automobilky Avia. Areál v Letňanech byl pro potřeby trhu značně předimenzován a navíc Praha není pro průmyslovou výrobu ideální lokalita,“ uvedl mluvčí Andrej Čírtek.

Avia začínala s letadly, náklaďáky přibyly až po válce

Historie firmy Avia se začala psát v roce 1919. Firemní logo však na sobě zpočátku nesla jen letadla. S výrobou nákladních aut se začalo až po druhé světové válce, v roce 1947 přišla na svět první série automobilů a autobusů této značky.

Novodobá Avia

Společnost Avia koupila Czechoslovak Group Jaroslava Strnada na začátku roku 2016. Skupina vlastní výrobní závod v pražských Letňanech, kde se v minulosti vyráběly tisíce vozů. Pro méně početnou výrobu byl areál příliš velký a nerentabilní. Výrobu Avií v Přelouči rozjede CSG v září 2017. Majitel CSG Jaroslav Strnad pochází ze Slatiňan. Mezi roky 1990 a 1993 pracoval v podniku Transporta Chrudim. Je majitel či spolumajitel společností Tatra Trucks Kopřivnice, Dako-CZ Třemošnice, Excalibur Trade Přelouč či Retia Pardubice.

V roce 1963 skončila firma s výrobou letadel. V šedesátých letech Avia naplno rozjela výrobu nákladních automobilů, které se používaly na staveništích, v lesích i v armádě.

Firma spolupracovala s Pragou na některých modelech legendárního terénního vozu V3S, obě firmy se v roce 1986 spojily do Oborové hospodářské jednotky. V 80. a 90. letech měl podnik továrny v Brně, Ivančicích a v Žilině. Od konce šedesátých let vyráběla Avia vozy v licenci Renault-Saviem.

Po rozpadu Československa se Avia opět osamostatnila. V ulicích devadesátých let byly hojně vidět například modely A21-T a A31-T. V devadesátých letech se podnik privatizoval ze dvou třetin do českých rukou.

Pak však získalo majoritu v Avii jihokorejská Daewoo s rakouským Steyrem. Posledním přírůstkem staré éry byla Avia A80, kterou někteří dopravci využívají dodnes, prvním náklaďákem nové éry byl vůz D60. V rukou indické skupiny Ashok Leyland byla automobilka od roku 2006.




Nejčtenější

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...

Na náměstí přistál i vrtulník, dělník ale pád z dvanácti metrů nepřežil

Vrtulník přistál na náměstí v Chrudimi kvůli zraněnému dělníkovi

V úterý odpoledne přistával na chrudimském Resselově náměstí záchranářský vrtulník. Záchranáři jím přiletěli na pomoc...



Na náledí bouraly desítky řidičů, nehoda na Svitavsku byla smrtelná

Nehoda u Mikulče na Svitavsku. (20.11.2017)

Řidiči v Pardubickém kraji se ráno museli na řadě míst vypořádat s náledím. Jen do 10 hodin dopoledne zaznamenali...

Řidič autobusu za jízdy usnul, policisté hledají svědky jízdy příkopem

Místo naštěstí jen lehké nehody autobusu u Vraclavi na Vysokomýtsku.

Cestující autobusem na lince Chrudim – Vysoké Mýto byli ve středu za obcí Stradouň svědky řidičovy indispozice, kvůli...

Gentlemani silnic zachránili motorkáře, který při nehodě přišel o nohu

Titul Gentleman silnic převzali na jihlavském policejním ředitelství Radka...

Vysočina má čtyři nové Gentlemany silnic. Radka Špringerová, Víť Kaňkovský a manželé Řehákovi zachránili život...



Další z rubriky

Na náledí bouraly desítky řidičů, nehoda na Svitavsku byla smrtelná

Nehoda u Mikulče na Svitavsku. (20.11.2017)

Řidiči v Pardubickém kraji se ráno museli na řadě míst vypořádat s náledím. Jen do 10 hodin dopoledne zaznamenali...

Zimní olympiáda dětí a mládeže se blíží, kraj za ni zaplatí miliony

Zimní olympiáda dětí a mládeže ČR 2016. Slavnostní zahájení na chomutovském...

Dětská olympiáda, která se příští rok na přelomu ledna a února vrátí po patnácti letech do Pardubického kraje, bude...

Opukové skály u Brandýsa nad Orlicí se dále bortí a padají na silnici

Sesuté kamení ze skal u Brandýsa nad Orlicí.

Rozpad zvětralé opukové skály nad silnicí druhé třídy z Brandýsa nad Orlicí do Ústí nad Orlicí dál pokračuje. Řidiči...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz