Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letící albatros přistál v Přelouči, výroba náklaďáků Avia začne v září

  8:06aktualizováno  8:06
V Přelouči začne v září výroba nákladních vozidel se značkou Avia. Z původní továrny v pražských Letňanech tam byla převezena celá linka. Ve městě na trati mezi Pardubicemi a Prahou se budou montovat kabiny a rámy malých náklaďáků.

Avia D120 EURO 5 | foto: Avia

„V Avii v současnosti pracuje přibližně 75 lidí. Počet by se měl zvyšovat podle nárůstu výroby. Podařilo se nám zaměstnance získat, o práci v Avii je zájem,“ řekl generální ředitel společnosti Avia Motors Ivan Fišák.

Firma potřebuje hlavně pracovníky montáže. „Na rozdíl od automobilek s masovou výrobou budou dělat poměrně komplexní výrobní činnosti,“ dodal ředitel.

Avia D120 i starší modely

Letos by mělo vyjet z fabriky kolem stovky nových vozidel, v dalších letech ročně 300 až 400 vozů. Motory budou mít výkon 150, 180 a 210 koní.

Automobilka bude nově sídlit v prostorách holdingu Czechoslovak Group (CSG) Jaroslava Strnada. Ten firmu Avia Motors koupil minulý rok od indické skupiny Ashok Leyland Motors. Pod jejím vedením přitom produkce avií v roce 2013 v Česku skončila a přesunula se do Indie.

Kabiny se budou v Přelouči vyrábět z dílů dovezených z Indie, lakovat se budou v Tatře Kopřivnice. Rámy bude dodávat firma Carbox, obě jsou součástí holdingu CSG.

Nová avia se bude svým vzhledem odlišovat

Automobily ponesou opět původní jen mírně pozměněné logo s letícím albatrosem, které měly už při založení firmy Avia leteckými konstruktéry Benešem, Hajnem, Malým a Kochem v roce 1919. Ale zároveň už nebudou příliš připomínat nejznámější modré Avie 15 a 30, které se začaly skoro před čtyřiceti lety vyrábět podle licence francouzské automobilky Renault-Saviem.

Rodinné stříbro

„Avii chceme vylepšit o některé prvky, aby se auto i vzhledově odlišovalo. Bude to jednodušší, levnější vozidlo pro trh, kde je značka známá. Postupně pro ni chceme hledat i další trhy. Obchod se bude postupně rozvíjet. Budu rád, když se postupně přiblížíme asi tisíci aut ročně,“ uvedl zbrojař a průmyslník Jaroslav Strnad.

V Přelouči v bývalém vojenském opravárenském závodě, kam je výroba umístěna, existuje tradice výroby a servisu nákladních vozidel již z dob první republiky.

„V minulosti zde již prováděla úpravy avií dle přání zákazníků společnost Excalibur Army. Po přemístění výrobních kapacit této firmy do Šternberka byl areál v Přelouči volný a stal se tedy domovem přestěhované automobilky Avia. Areál v Letňanech byl pro potřeby trhu značně předimenzován a navíc Praha není pro průmyslovou výrobu ideální lokalita,“ uvedl mluvčí Andrej Čírtek.

Avia začínala s letadly, náklaďáky přibyly až po válce

Historie firmy Avia se začala psát v roce 1919. Firemní logo však na sobě zpočátku nesla jen letadla. S výrobou nákladních aut se začalo až po druhé světové válce, v roce 1947 přišla na svět první série automobilů a autobusů této značky.

Novodobá Avia

Společnost Avia koupila Czechoslovak Group Jaroslava Strnada na začátku roku 2016. Skupina vlastní výrobní závod v pražských Letňanech, kde se v minulosti vyráběly tisíce vozů. Pro méně početnou výrobu byl areál příliš velký a nerentabilní. Výrobu Avií v Přelouči rozjede CSG v září 2017. Majitel CSG Jaroslav Strnad pochází ze Slatiňan. Mezi roky 1990 a 1993 pracoval v podniku Transporta Chrudim. Je majitel či spolumajitel společností Tatra Trucks Kopřivnice, Dako-CZ Třemošnice, Excalibur Trade Přelouč či Retia Pardubice.

V roce 1963 skončila firma s výrobou letadel. V šedesátých letech Avia naplno rozjela výrobu nákladních automobilů, které se používaly na staveništích, v lesích i v armádě.

Firma spolupracovala s Pragou na některých modelech legendárního terénního vozu V3S, obě firmy se v roce 1986 spojily do Oborové hospodářské jednotky. V 80. a 90. letech měl podnik továrny v Brně, Ivančicích a v Žilině. Od konce šedesátých let vyráběla Avia vozy v licenci Renault-Saviem.

Po rozpadu Československa se Avia opět osamostatnila. V ulicích devadesátých let byly hojně vidět například modely A21-T a A31-T. V devadesátých letech se podnik privatizoval ze dvou třetin do českých rukou.

Pak však získalo majoritu v Avii jihokorejská Daewoo s rakouským Steyrem. Posledním přírůstkem staré éry byla Avia A80, kterou někteří dopravci využívají dodnes, prvním náklaďákem nové éry byl vůz D60. V rukou indické skupiny Ashok Leyland byla automobilka od roku 2006.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Marek Výborný, ředitel Gymnázia Mozartova v Pardubicích a krajský lídr KDU-ČSL...
Lídr lidovců Marek Výborný: Nebudeme ve vládě s obviněným politikem

Lidovce vede do parlamentních voleb v kraji ředitel pardubického gymnázia Mozartova Marek Výborný. Syn bývalého ministra obrany, ústavního soudce a poslance...  celý článek

Jiří Skalický, poslanec a kandidát TOP 09 z Pardubic.
Lídr TOP 09 vládu s ANO odmítá. Kolaborace je ale silné slovo, říká

Stranu TOP 09 povede do podzimních voleb v Pardubickém kraji poslanec, zastupitel Pardubic a primář pardubické nemocnice Jiří Skalický. Dvakrát se dostal do...  celý článek

Projekční firma JIKA - CZ zveřejnila vizualizace, které ukazují novou podobu...
Oprava stadionu s podmínkami pro první ligu bude stát půl miliardy korun

Pardubičtí radní připravují opravu fotbalového stadionu za arénou a jeho okolí. Pokud nenastanou komplikace, modernizace se uskuteční v letech 2019 a 2020....  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
HORIZONTKÁŘ – W75

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.