Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letící albatros přistál v Přelouči, výroba náklaďáků Avia začne v září

  8:06aktualizováno  8:06
V Přelouči začne v září výroba nákladních vozidel se značkou Avia. Z původní továrny v pražských Letňanech tam byla převezena celá linka. Ve městě na trati mezi Pardubicemi a Prahou se budou montovat kabiny a rámy malých náklaďáků.

Avia D120 EURO 5 | foto: Avia

„V Avii v současnosti pracuje přibližně 75 lidí. Počet by se měl zvyšovat podle nárůstu výroby. Podařilo se nám zaměstnance získat, o práci v Avii je zájem,“ řekl generální ředitel společnosti Avia Motors Ivan Fišák.

Firma potřebuje hlavně pracovníky montáže. „Na rozdíl od automobilek s masovou výrobou budou dělat poměrně komplexní výrobní činnosti,“ dodal ředitel.

Avia D120 i starší modely

Letos by mělo vyjet z fabriky kolem stovky nových vozidel, v dalších letech ročně 300 až 400 vozů. Motory budou mít výkon 150, 180 a 210 koní.

Automobilka bude nově sídlit v prostorách holdingu Czechoslovak Group (CSG) Jaroslava Strnada. Ten firmu Avia Motors koupil minulý rok od indické skupiny Ashok Leyland Motors. Pod jejím vedením přitom produkce avií v roce 2013 v Česku skončila a přesunula se do Indie.

Kabiny se budou v Přelouči vyrábět z dílů dovezených z Indie, lakovat se budou v Tatře Kopřivnice. Rámy bude dodávat firma Carbox, obě jsou součástí holdingu CSG.

Nová avia se bude svým vzhledem odlišovat

Automobily ponesou opět původní jen mírně pozměněné logo s letícím albatrosem, které měly už při založení firmy Avia leteckými konstruktéry Benešem, Hajnem, Malým a Kochem v roce 1919. Ale zároveň už nebudou příliš připomínat nejznámější modré Avie 15 a 30, které se začaly skoro před čtyřiceti lety vyrábět podle licence francouzské automobilky Renault-Saviem.

Rodinné stříbro

„Avii chceme vylepšit o některé prvky, aby se auto i vzhledově odlišovalo. Bude to jednodušší, levnější vozidlo pro trh, kde je značka známá. Postupně pro ni chceme hledat i další trhy. Obchod se bude postupně rozvíjet. Budu rád, když se postupně přiblížíme asi tisíci aut ročně,“ uvedl zbrojař a průmyslník Jaroslav Strnad.

V Přelouči v bývalém vojenském opravárenském závodě, kam je výroba umístěna, existuje tradice výroby a servisu nákladních vozidel již z dob první republiky.

„V minulosti zde již prováděla úpravy avií dle přání zákazníků společnost Excalibur Army. Po přemístění výrobních kapacit této firmy do Šternberka byl areál v Přelouči volný a stal se tedy domovem přestěhované automobilky Avia. Areál v Letňanech byl pro potřeby trhu značně předimenzován a navíc Praha není pro průmyslovou výrobu ideální lokalita,“ uvedl mluvčí Andrej Čírtek.

Avia začínala s letadly, náklaďáky přibyly až po válce

Historie firmy Avia se začala psát v roce 1919. Firemní logo však na sobě zpočátku nesla jen letadla. S výrobou nákladních aut se začalo až po druhé světové válce, v roce 1947 přišla na svět první série automobilů a autobusů této značky.

Novodobá Avia

Společnost Avia koupila Czechoslovak Group Jaroslava Strnada na začátku roku 2016. Skupina vlastní výrobní závod v pražských Letňanech, kde se v minulosti vyráběly tisíce vozů. Pro méně početnou výrobu byl areál příliš velký a nerentabilní. Výrobu Avií v Přelouči rozjede CSG v září 2017. Majitel CSG Jaroslav Strnad pochází ze Slatiňan. Mezi roky 1990 a 1993 pracoval v podniku Transporta Chrudim. Je majitel či spolumajitel společností Tatra Trucks Kopřivnice, Dako-CZ Třemošnice, Excalibur Trade Přelouč či Retia Pardubice.

V roce 1963 skončila firma s výrobou letadel. V šedesátých letech Avia naplno rozjela výrobu nákladních automobilů, které se používaly na staveništích, v lesích i v armádě.

Firma spolupracovala s Pragou na některých modelech legendárního terénního vozu V3S, obě firmy se v roce 1986 spojily do Oborové hospodářské jednotky. V 80. a 90. letech měl podnik továrny v Brně, Ivančicích a v Žilině. Od konce šedesátých let vyráběla Avia vozy v licenci Renault-Saviem.

Po rozpadu Československa se Avia opět osamostatnila. V ulicích devadesátých let byly hojně vidět například modely A21-T a A31-T. V devadesátých letech se podnik privatizoval ze dvou třetin do českých rukou.

Pak však získalo majoritu v Avii jihokorejská Daewoo s rakouským Steyrem. Posledním přírůstkem staré éry byla Avia A80, kterou někteří dopravci využívají dodnes, prvním náklaďákem nové éry byl vůz D60. V rukou indické skupiny Ashok Leyland byla automobilka od roku 2006.




Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Boj se státem je náročný. Chci ale dokázat zlo dotací, říká podnikatel

Podnikatel v nesnázích. Petr Fryč chce, aby mu stát nahradil škodu, kterou měly...

Dotace na stavbu dálnic či zateplení škol, proč ne? Ale posílat veřejné peníze do soukromého sektoru je čiré zlo, říká...

Další z rubriky

Na stezku k rozhledně Bára se čeká roky, Chrudim se pře s podnikatelem

Cyklostezka má přivézt výletníky k rozhledně Bára, která patří mezi vyhledávané...

Asi žádnou cyklostezku nepotřebuje Chrudim tolik, jako tu, která povede z města do nedalekých rekreačních lesů. Radní...

Dvě stovky stromů ze zámeckého parku ve Slatiňanech zmizí

Zámek a park Slatiňany 15. 2. 2018

Řev motorových pil a značky zakazující vstup kolem zámeckého areálu ve Slatiňanech, které se tam objevily tento týden,...

Školy mají málo míst. Pro dojíždějící děti Pardubice určí dvě spádové

Základní škola Závodu míru se po prodloužené rekonstrukci opět otevře žákům.

Město Pardubice se dlouhodobě potýká s tím, že nemá dostatek míst pro děti ve školách a školkách. Může za to především...

Najdete na iDNES.cz