Autobusy ze SOR Libchavy

Autobusy ze SOR Libchavy | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Automobilky přidávají plyn, po úspěšném roce vidí budoucnost růžově

  • 0
Výrobci autobusů a autodílů v Pardubickém kraji prožívají úspěšné období. Výsledky výrobce dveřních zámků Kiekert CS nebo výrobce autobusů SOR budou rekordní v historii firem. Úspěšně vidí i budoucnost.

"V roce 2011 předpokládáme objem prodejů na úrovni 550 vozidel. V počtu prodaných vozidel bude letošní rok s největší pravděpodobností nejúspěšnější v celé historii společnosti," uvedl jednatel libchavské firmy Petr Hájek.

SOR sice ve srovnání s vysokomýtským konkurentem vyrobí více než dvojnásobný počet autobusů pro český trh, Iveco však dvacetkrát víc autobusů vyváží.

Daří se i výrobcům automobilových dílů. Podle Sdružení automobilového průmyslu výroba osobních aut v České republice za letošní tři čtvrtletí stoupla o 11,4 procenta. Automobilový průmysl je tedy v kondici. A to je dobrá zpráva i pro zaměstnance a rodiny výrobců vozidel či jejich dílů v Pardubickém kraji.

"Nesledujeme odděleně obrat pro automobilový průmysl, nicméně náš nárůst se zhruba v těchto celostátních hodnotách pohybuje," uvedl ředitel jablonského Isolit Bravo Kvido Štěpánek. Obrat firmy Kiekert CS v Přelouči byl už loni rekordní a letos bude ještě vyšší. "Také v tomto roce překonáme naše původně plánované cíle, co se týče obratu a výsledku. Protože nemáme pro oba poslední měsíce roku žádná negativní očekávání, budeme úhrnem 10 procent nad plánem," řekl šéf společnosti Guido Hanel.

Propouštět se zřejmě nebude

Výjimkou jsou výsledky výrobce dílů do převodovek JTEKT v Pardubicích, který zaznamenal pokles 4 procenta oproti stejnému období v minulém roce.

Obecně firmy předpokládají, že se počet kmenových zaměstnanců měnit příliš nebude, počítají však opět se sezonními výkyvy agenturních zaměstnanců. Například ve Vysokém Mýtě zaměstnávají zhruba 1 900 kmenových zaměstnanců a na přelomu pololetí navyšují počty agenturních zaměstnanců až na zhruba 900 pracovníků. Nejnižší počet lidí bývá obvykle na počátku roku, takže brzy přijde čas většího propouštění. A podobně jako v předchozích letech není vyloučena v lednu či v únoru ani krátkodobá odstávka výroby.

Výhled na příští rok je podle šéfů firem spíše optimistický. Zakázky budou. "Letošní pozitivní trend by se měl potvrdit i v příštím roce," uvedl ředitel Iveca. A podobně hovoří i Kvido Štěpánek. "Sjednané zakázky zatím odpovídají optimistickému vývoji."