Pardubice chtějí u nádraží Českých drah za zhruba 135 milionů korun postavit terminál B pro linkovou autobusovou dopravu. Nebude chybět malý parčík, cestující budou používat nástupiště, jež bude velmi podobné tomu, které letos vzniklo pro MHD. Plán ale má řadu zádrhelů. A není jasné, kdy a zda vůbec se je podaří vyřešit.
Pardubice například hodlají postavit terminál B i na pozemcích, které patří soukromé společnosti Eurobit Real, jež podle radních za ně chtěla nepřiměřené částky. To musí nyní město rychle vyřešit, varianta terminálu bez těchto pozemků byla totiž politiky smetena se stolu. Město se prý na koupi pozemků s majiteli už dohodlo.
„Nedovolila bych si předložit návrh, kde jsou zahrnuty pozemky soukromých vlastníků, pokud bych neměla předběžně udělanou dohodu, že na řešení přistoupí,“ uvedla náměstkyně primátora Pardubic Helena Dvořáčková (ANO).
Na místě budoucího nového autobusového nádraží navíc stojí bytový dům, jehož demolici se vedení města v minulosti nepodařilo prosadit. I to může být velká překážka. „Zásadně nesouhlasím, že by měla být provedena demolice domu,“ uvedl zastupitel Jan Linhart (Patrioti Pardubic).
Zastupitelé také kritizovali, že se ve věci stavby terminálu pro linkovou dopravu více neangažuje Pardubický kraj jako organizátor dopravy. „Během několika málo měsíců přestane fungovat současné autobusové nádraží. Angažovanost kraje mi přijde tristní, když uvážíme, s jakou velkorysostí chtějí investovat do Východočeské galerie,“ uvedl zastupitel František Brendl (Pardubáci) s narážkou na chystanou koupi Automatických mlýnů za více než třicet milionů.
Autobusové nádraží jako časovaná bomba
Řada zastupitelů pochybuje, že terminál u nádraží je dobrý nápad. Namítají, že už nyní je silnice od nádraží po Lidl ucpaná a s linkovými autobusy to bude ještě mnohem horší. „Mám z toho velké obavy, v tuto chvíli je situace před nádražím naprosto neúnosná,“ řekl zastupitel ODS Jan Mazuch.
„Doprava je ucpaná tím, že nám chybí severovýchodní obchvat. Až bude postaven a náklaďáky nebudou smět do města, tak se radikálně změní situace. Teď jsou to všechno jen úpravy špatného stavu,“ uvedla Dvořáčková.
Zastupitelé ve čtvrtek zároveň schválili záměr postavit terminál Jih. Dopravní uzel by měl přímo navazovat na připravovanou lávku mezi nádražím a sídlištěm Dukla. Měl by mít vlastní sjezd ze silnice I/37 a také velký parkovací dům pro 500 aut. Politikům se toto řešení, které odvede část dopravy na druhou stranu nádraží, líbí.
Zastupitel Jiří Lejhanec (Patrioti Pardubic) by dokonce plán na stavbu terminálu B odložil a linkové autobusy přeložil na jih. „Nebude možná jiného východiska, než že autobusy dáme někam jinam, začal bych se zabývat jižní variantou,“ uvedl.
Politici však na dlouhé debaty nemají čas. Pozemky pod autobusovým nádražím koupila zbrojařská skupina podnikatele Jaroslava Strnada. Podle hejtmanství chce nádraží v polovině příštího roku zrušit. „Je to časovaná bomba,“ uvedl poslanec ANO Martin Kolovratník. Mluvčí zbrojařského holdingu Czechoslovak Group Andrej Čírtek pro MF DNES uvedl, že konkrétní informace o investici v Pardubicích zatím zveřejněny nebudou.