Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta před Zelenou bránou v Pardubicích budou jezdit pod zemí, podívejte se

  16:12aktualizováno  16:12
Vedení pardubické radnice začíná připravovat zakopání čtyřproudové silnice na náměstí Republiky. Chce tak pro pěší propojit třídu Míru a historické jádro města. Projekt se má vejít do 100 milionů korun, dřívější odhady byly 800 milionů.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích | foto: MF DNES

Pardubičtí radní chtějí pro auta na náměstí republiky vybudovat zhruba sto metrů dlouhý podjezd. Nad ním by vznikla prostorná pěší zóna, která by konečně spojila centrum města s Pernštýnským náměstím.

Lidé by tak už nemuseli při procházce městem kličkovat mezi proudy aut a čekat dlouhé minuty na přechodu na zelenou.

"Není to nic megalomanského. Nechceme stavět žádný dlouhatánský tunel. Jen by se vykopala jáma, postavila by se v ní silnice, přes kterou by se položily traverzy a zahrnulo by se to. Podle prvních propočtů bychom se měli vejít do sta milionů," uvedl náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Takový plán šéfové radnice už probírali několikrát. Ovšem zatímco předchozí vedení magistrátu spíše hledalo argumenty, proč to nejde, nyní se politici tváří, že to myslí vážně.

"Už řešíme i financování. S největší pravděpodobností bychom mohli dosáhnout i na evropské dotace. Zatím vše nasvědčuje tomu, že by to mělo jít," uvedl další náměstek primátorky Jiří Rozinek.

Původní plán na zahloubení frekventované silnice vznikl před lety v rámci univerzitní diplomové práce.

Náměstí Republiky v Pardubicích

Ten ovšem počítal s tím, že auta by zajížděla do podzemí zhruba u Sukovy hudební síně a vyjížděly by až za divadlem. Dlouhý tunel by však vyšel zhruba na 800 milionů korun. Na zmíněném projektu se podílel i architekt a dnešní zastupitel Aleš Klose.

V místě bylo dříve koryto Chrudimky

"Bylo by samozřejmě vynikající udělat to v celé délce. Nyní třeba nebude úplně ideální, že auta budou vyjíždět přímo před kostelem svatého Bartloměje. Je mi ale jasné, že by to bylo příliš drahé. Toto má daleko větší šanci na postavení a to je hlavní. Pardubice tuto stavbu potřebují," uvedl Klose.

Politici navíc věří, že právě zahloubení silnice, u které dnes musí stovky lidí denně čekat na přechodu, by mohlo stát na začátku vybudování pěší zóny na třídě Míru.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

"Odtržení třídy Míru a historického jádra je jednou z největších vad na kráse Pardubic. Pokud by se nám to podařilo, konečně by mělo smysl budovat pravou pěší zónu na třídě Míru. Podjezd se dá považovat za její první část. Osobně jsem se k tomu projektu hodně upnul," uvedl Jindřich Tauber.

Silnice by měla podle plánů zmizet v zatáčce u divadla a na druhé straně by vyjížděly zhruba na úrovni vchodu do obchodního domu Grand. Na povrchu by pak měl vzniknout samostatný pás pro vozy městské hromadné dopravy, místo se najde také pro zeleň či lavičky.

"Povrchová úprava bude vycházet z návrhu architekta Jaromíra Waltera, který na změnu náměstí vyhrál soutěž. Její provedení pak bude záležet už hlavně na penězích," říká Klose.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Zajímavé je, že náměstí Republiky a okolí by se mohlo opět výrazně měnit téměř přesně po sto letech. Na začátku 20. století totiž na místě dnešní silnice tekla Chrudimka, která byla později přeložena za dnešní okresní soud. Právě bývalé koryto by bagrování mohlo výrazně ulehčit.

"Pravda je, že se bude kopat vlastně v navážce. Na druhou stranu v podzemí stále řeka teče. Bude se muset nasměrovat do betonového koryta. To by ale žádný větší problém být neměl," dodal Aleš Klose.

Líbí se vám návrh na přestavbu náměstí Republiky v Pardubicích?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. března 2011. Anketa je uzavřena.

Ano 2027
Ne 503


Nejčtenější

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Chatař chytil zlodějku, která jej okradla a ujela na jeho člunu

Chatař si chytil zlodějku, která mu ujela na člunu

Chatař z domu v chatové oblasti nedaleko pardubické Cihelny úspěšně pronásledoval ženu, které mu ukradla cenné věci a...

VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

Další z rubriky

V Pardubicích v noci hořelo auto i dům, nejspíš to způsobil žhář

Požár auta a domu ve Svítkově, části Pardubic. (17. 8.2018)

Dnes po půlnoci vzplálo osobní auto v pardubické městské části Svítkov. Plameny přeskočily i na rodinný dům. Okolnosti...

Pardubická juniorka finišuje. Semifinále provázely emoce

Dalibor Svrčina

Velké vedro, velké emoce. Vítězné výkřiky, ale i slzy po prohraném duelu. Takový byl semifinálový den 91. ročníku...

Ze skladu na Svitavsku odvezli poslední část munice pocházející z Vrbětic

Z armádního muničního skladu v Květné odvezly čtyři kamiony poslední munici....

Z armádního muničního skladu v Květné na Svitavsku odvezly čtyři kamiony poslední část munice, která tam byla...

Najdete na iDNES.cz