Šéfové pardubické radnice dělají tajnosti. Zatím neprozradí, která firma by chtěla využít zdevastovaný průmyslový areál mezi železničním koridorem a pardubickou nemocnicí.
„Identitu zájemce zatím nechceme zveřejňovat, protože neexistují žádné závazné smlouvy. Možný investor se ani nevyjádřil k vyřešení dopravy,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.
Areál bývalé továrny TeslaAreál o rozloze 2,5 hektaru leží u železniční trati a takzvané rychlodráhy. Tvoří tak odhlučňovací stěnu. Tradice elektrotechnického průmyslu začala v Pardubicích v roce 1922, kdy firma Telegrafia zahájila výrobu telegrafů. Na produkci navázala firma Tesla, která například vyráběla slavný radiolokátor Tamara, na konci 90. let však zkrachovala. V novém tisíciletí koupil bývalou Teslu tchajwanský Foxconn s tím, že tam postaví svůj závod. Nakonec daroval za korunu areál hejtmanství a vybudoval továrnu v Černé za Bory. |
Ovšem na internetu se dá velmi rychle zjistit, kdo by mohl mít o Teslu zájem. Na webové stránce www.teslacity.cz se její majitelé dokonce chlubí tím, že s vedením magistrátu navázali dobré vztahy. „Významně nám s projektem pomáhá také současné vedení radnice, v čele s jejím primátorem panem Martinem Charvátem, který se o celý projekt velmi živě zajímá,“ uvedli autoři projektu.
Podle webu by místo továrny na rádia mohly stát byty, kanceláře, vzdělávací zařízení i prostory pro zábavu. Vše je doplněné i vizualizacemi.
„Na ploše může vyrůst zábavněvzdělávací, obchodní, kancelářské a rezidenční centrum, které nemá v Evropě obdoby. Urbanisticky koncept vznikl ve spolupráci a na základě studie architekta Jana Kováře,“ píše se na webu s tím, že za projektem stojí „skupina lidí a firem, kteří chtějí zachránit historickou památku města a oživit ji.“
Největší obavy však mají politici z toho, jak by se případně podařilo investorovi vyřešit napojení areálu na silnici. Nadjezd přes trať totiž továrnu dokonale odřízl od okolních ulic.
„Úlohou města je se zájemcem jednat o dopravním napojení Tesly a nemocnice. Není možné areál prodat bez této podmínky,“ uvedla pro agenturu ČTK Helena Dvořáčková. Ovšem i na to projekt Tesla-City myslí. Podle autorů by s tím nemusel být žádný velký problém.
„Součástí projektu bude řešení křižovatky a nový terminál při příjezdu do krajské nemocnice, včetně parkovacího domu řešícího problém s parkováním pro krajskou nemocnici Pardubice,“ uvedli.
Z vyjádření radních však vyplývá, že zájemců o bývalou Teslu může být i více. Jednání jsou tedy evidentně na samém začátku. „Ozvali se nám také zájemci, kteří by si pronajali část budovy Telegrafie a provozovali tam služby spojené s lázeňstvím, rehabilitacemi a masážemi,“ doplnila Dvořáčková.
Na začátku tisíciletí koupil bývalou Teslu tchajwanský Foxconn s tím, že tam postaví svůj závod. Nakonec daroval za jednu korunu areál hejtmanství a vybudoval továrnu na zelené louce v Černé za Bory.
V roce 2012 pak kraj věnoval areál městu s podmínkou, že vyřeší dopravu. „Město na to dostalo čas pět let. Areál ale nakonec chtělo minulé vedení vrátit, protože nebylo schopné dopravu vyřešit. Kraj to odmítl a prodloužil lhůtu na deset let,“ uvedla Dvořáčková.
Už minulé vedení Pardubic uvažovalo o demolici zchátralých objektů. Magistrát v současnosti projednává demoliční výměr. Pokud se bourání budov doopravdy uskuteční, objekt Telegrafie by padnout neměl. Funguje totiž u koridoru jako hluková bariéra. „Jednak by bylo škoda budovu bourat a její absence by způsobila velkou hlukovou zátěž v Pardubičkách,“ řekla Dvořáčková.