To, že Pardubice v posledních letech čelí mimořádnému nárůstu dopravy, už není jen neodbytný pocit všech řidičů, ale fakt podložený čísly. Podle čerstvých dat ze sčítání dopravy v posledních pěti letech prudce narostla doprava zejména na průjezdu Pardubicemi v ose Chrudim – Hradec Králové.
Nejvytíženějším úsekem bylo podle sčítání dopravy pár set metrů vozovky od křižovatky U Trojice ke kruhovému objezdu u Parama, kterým denně jezdilo 33 330 aut, což je porce, která se už blíží klidnějším úsekům dálnice D1. Ještě v roce 2016 to bylo „jen“ 21 tisíc vozů.
Ve srovnání s měřením v roce 2016 narostl v celé zemi provoz asi o desetinu, počet kamionů na silnicích vzrostl za pět let o pětinu. Během sčítání odborníci monitorovali pod vedením brněnského Centra dopravního výzkumu téměř šest a půl tisíce úseků.
Sčítání dopravy se uskutečnilo v Česku poprvé v roce 2000 a od té doby se opakuje v pravidelných cyklech. Celý projekt avšak výrazně ovlivnila koronavirová pandemie.
Data ze sčítání dopravyÚseky s největším provozem v porovnání s rokem 2016: Pardubice Litomyšl Vysoké Mýto D35, Opatovice Chrudim Přelouč Česká Třebová |
„Loňsky rok byl postižen problémem covidové pandemie a to ovlivnilo celý ten projekt sčítání dopravy. Nechtěli jsme sčítat v období extrémního poklesu, a proto jsme přesunuli sčítání až na jaro 2021,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl při představení výsledků.
Vysoké Mýto zaznamenalo pokles
Z pohledu Pardubického kraje si pohoršily kromě Pardubic také Přelouč, Česká Třebová, Žamberk, Polička, Chrast, Skuteč, Slatiňany či Hlinsko, ale i menší obce, jako je třeba Trhová Kamenice, kde se zvedla intenzita dopravy o 40 procent.
Na druhou stranu přineslo sčítání i překvapivou zprávu o stagnaci, a dokonce i mírném poklesu dopravy na frekventované silnici I/35 ve Vysokém Mýtě.
Kvůli masivním investicím státu do silnic a dálnic v Pardubickém kraji jsou dnes některé výsledky ze sčítání dopravy už zastaralé. Například 13,5 tisíce vozů denně ve Slatiňanech nyní díky novému obchvatu určitě nejezdí, stejně tak si polepšila Chrudim. Dokonce i čísla mapující bídnou situaci v Pardubicích mohou být dnes jiná. To proto, že část nákladní dopravy využívá loni v prosinci otevřené dálnice D35 z Opatovic do Časů.
„Dálnice D35 funguje v okolí Pardubic zatím pouze zhruba měsíc, to je ještě brzy na nějaké srovnání. Zatím je však zřejmé, že třeba směrem na Holice už po otevření dálnice v Pardubicích provoz klesl,“ uvedl náměstek primátora Pardubic Petr Kvaš, který je zodpovědný za dopravu. Dodal, že je rozumnější se závěry ještě počkat.
„Až budeme mít více dat. Obecně platí, že v lednu je provoz nejslabší a naopak nejhorší měsíce jsou duben a květen,“ uvedl Kvaš.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz