Fenomén Toyota. V krizi neohroženě jede, teď staví město budoucnosti

Jednoznačným vítězem všeho, co se dnes v hlavně v Evropě v autoprůmyslu děje, je Toyota. Konkurence útrpně snáší rány, jednou je to direkt od evropských ekopředpisů, podruhé nedostatek čipů z Asie. A Toyota si jede vlastní ligu. Teď začala s tím, co slíbila před rokem, zahájila stavbu města budoucnosti.

Čtenář Jiří si vyhlédl pro rozrůstající se rodinu osobní dodávku z produkce francouzského PSA, prodávají je jako Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer a Opel Zafira. Když oslovil prodejce Opelu s tím, že by ho chtěl objednat, poslali ho ke kolegům od Toyoty. Japonská automobilka totiž na základě partnerství s PSA nabízí svou verzi stejné dodávky, nosí zavedené jméno Proace. A proč nechtěl prodejce Opelu vydělat? On by chtěl, jenže „emise“.

Šílenství kolem snižování emisí C02 vypouštěných auty už dávno udělalo z autoprůmyslu obor, kde rozhodně neplatí pravidla volného trhu. A protože velké až devítimístné auto vypouští emisí víc než by si bruselští  představovali, snaží se automobilky taková auta zákazníkům neprodávat (čtěte zde).

Vizualizace Woven City

Kromě čistě elektrických automobilek, jako je Tesla, má emisní disciplinu nejvyšší právě Toyota. Prodává obrovské množství hybridů, aut s pohonem, kvůli kterému si z ní před dvaceti lety ostatní utahovali. Jenže, kdo se směje naposled... 

A tak prodeje nízkoemisních benzinoelektrických toyot válcují všechno. Automobilce ostatní závidí. Ta emisní bilanci neřeší, prodává a roste. Vždyť byla v Česku v minulém roce v určitých chvílích čtvrtým největším prodejcem nových aut. A za Jiřího Proace si připíše další čárku.

Na šťastné vlně

A protože úspěch má často efekt sněhové koule, nabalují se další. Malý, loni uvedený yaris se prodává tak, jak to snad ani automobilka nečekala. V lednu se stal nejprodávanějším autem Evropy s osmnácti tisíci prodanými kusy.

Toyota kdysi učila vyrábět auta, její procesy výroby převzala většina automobilek světa, pojmy jako kanban, kaizen nebo lean manufacturing jsou dnes v učebnicích. Porsche pomohli zorganizovat výrobu, když bylo nad propastí. Jak inženýři Toyoty zachraňovali Porsche, čtěte zde.

Značka je symbolem efektivity. S koncernem VW se přetahuje o titul největšího výrobce aut světa. Jenže u VW potřebují na výrobu deseti milionů aut ročně 670 tisíc zaměstnanců, Toyota 370 tisíc. Pravda, nikdo pořádně neví, jak to kdo počítá a vykazuje, ale tak markantní rozdíl bije do očí.

Byly doby, kdy jste mohli Toyotu nařknout z nedostatku emocí. To už roky neplatí. Snad i proto, že má v čele frajera v podobě Akia Toyody, autíčkáře tělem i duší. Kdo sleduje závody na Nürburgringu, zná ho pod pseudonymem Mr. Morizo v kokpitu vytrvalostního speciálu odvozeného z modelu Supra. Toyoda nově vyvíjená auta osobně projíždí a konzultuje jejich nastavení, opravdu přínosně, ne jen naoko před fotografy.

Dalším důkazem, že v Toyotě věci fungují, je aktuální patálie kolem celosvětového nedostatku čipů pro výrobu aut. Analytici IHS Market zjistili, že jedině Toyota je v době, kdy automobilky houfně ruší směny a posílají montéry domů, protože není z čeho vyrábět, relativně v klidu. Má zásobu čipů ve skladech na čtyři měsíce dopředu.

Představení Lexusu IS s pětilitrovým atmosferickým osmiválcem (pravda, ne do Evropy) je jen další střípek do obrazu Toyoty, která si i v dnešní (nejen coronou) vykloubené době může dovolit doslova cokoliv. To, že zuřivý sedan své luxusní značky představila den předtím, než Mercedes oficiálně oznámil, že svou třídu C (přímý konkurent ISa, pravda, Mercedes prodá céček mnohem víc) vybaví v nové generaci jen čtyřválci, nemusí být náhoda, spíš popíchnutí. Emise velkých motorů jednoduše automobilka rozpočítá mezi desetitisíce hybridních yarisů a priusů, kterým v útrobách bzučí elektromotory.

Město budoucnosti

Že Toyota asi opravdu funguje v mnoha ohledech jinak než ostatní, naznačila tento týden. V době škrtů a obav z budoucnosti zahájila projekt prototypového města budoucnosti Woven City představený před rokem. Tehdy laboratoř pro výzkum a testování technologií ukázala jen v prezentacích. A v úterý 23. února 2021 poklepali na základní kámen.

„Woven City bude praktickou ukázkou přístupu k rozvoji komunity se zaměřením na potřeby člověka. Projekt představuje jeden z pilířů transformace Toyoty z výrobce automobilů na firmu poskytující služby mobility,“ popisuje automobilka projekt, který roste v Susono City v prefektuře Šizuoka.

Cílem projektu je vznik nových technologií v reálném prostředí napříč odvětvími, jako jsou autonomní řízení, osobní mobilita, robotika nebo umělá inteligence. Očekává se, že projekt prototypového města budoucnosti s plně propojenými systémy infrastruktury přinese příležitosti firmám a výzkumným subjektům z celého světa.

Ve městě Woven City se budou nacházet tři typy ulic propojených na úrovni terénu. Jeden vyhrazený pro autonomní řízení, druhý pro chodce a třetí pro chodce s vozidly pro osobní mobilitu, tedy koloběžky a další přibližovadla. Ve městě se plánuje i jedna podzemní silnice pro přepravu zboží.

„Zpočátku zde bude žít asi 360 obyvatel, převážně z řad seniorů, rodin s dětmi a výzkumníků. Počítá se s postupným růstem až na více než 2 000 lidí včetně zaměstnanců Toyoty,“ popisuje mluvčí českého zastoupení značky Jitka Jechová.

Woven City bude stát v místech, kde se psala historie závodu Higashi-Fuji a automobilka zde vyráběla toyoty 53 let.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...