Lidem totiž není moc jasné, co vlastně vzniklo. Chodníky mají na obou stranách do ulice snížené obrubníky, ale bílé obdélníky namalované na ulici chybějí stejně jako dopravní značka.
„Dlouhodobě jsme se potkávali s podněty, že zde chybí přechod pro chodce. Ten zde však nelze zbudovat z důvodu technických norem. V případě přechodu pro chodce by na silnici musel být umístěný ostrůvek, ale ten by se vzhledem k šířce vozovky v daném místě na silnici nevešel. Z tohoto důvodu je zde od tohoto týdne zřízeno takzvané místo pro přecházení, které je z obou stran nasvětlené a je přizpůsobené i pro osoby se zrakovým či pohybovým omezením,“ uvedl minulý týden na facebookových stránkách města Svitavy mluvčí Jiří Johanides.
Místa pro přecházení definuje zákon o silničním provozu teprve od roku 2015, kdy vyhláška zavedla vodorovné značení v podobě přerušovaných čar vyznačujících šířku místa pro přecházení.
Někteří si značení dodnes pletou s přechodem pro cyklisty, který je místo přerušovaných bílých obdélníků vyznačen čtverci. Ani v jednom případě chodci na rozdíl od klasických „zeber“ nemají na těchto místech přednost.
Označení na silnici se lidé nedočkají
Kromě nových lamp a bezbariérových nájezdů do silnice silničáři na asfalt nenamalovali jedinou bílou čáru, což samozřejmě vzbudilo další otazníky, když na jiných místech ve městě podobné označení je.
„Ve věci neoznačení vodorovným dopravním značením můžeme sdělit, že se nejedná přímo o místo pro přecházení, nýbrž o místo usnadňující přecházení. Zde se omlouváme za nepřesnou původní formulaci,“ doplnil Jiří Johanides a uvedl i stanovisko policie, které k vyjasnění celé věci příliš nepomohlo.
„Lokalita nesplňuje potřebné aspekty vyhovující současným normám tak, aby v místě mohl být buď přechod, nebo místo pro přecházení, neboť není především dodržena rozhledová vzdálenost 100 metrů v obou směrech. Policie České republiky navíc v současné době doporučuje vyznačovat místa pro přecházení pouze v místech označených světelným signalizačním značením,“ doplnil mluvčí.
Zda stávající úprava přispěje k větší bezpečnosti, poměrně trefně popsala diskutérka pod nickem Eliška Střílková.
„Otázkou pak je, jak moc je tento předpis užitečný, když v případě, že v místě není možné z bezpečnostních důvodů vybudovat přechod pro chodce, je tedy bezpečnější, když tam chodci přebíhají mezi jedoucími auty. Což je konkrétně v tomto místě naprosto běžné,“ napsala na oficiální stránky města diskutérka.
„Místo usnadňující přecházení“ vzniklo ve svitavské Bezručově ulici
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz