Sedm nosníků o celkové hmotnosti téměř 180 tun po částech přemístí obří jeřáb na nové místo již o víkendu, kdy se kvůli tomu uzavře na několik hodin i železniční koridor (psali jsme o tom zde).
Na nový most ovšem bude hned navazovat další nadzemní část, která bude součástí rozšířeného téměř kilometrového úseku silnice I/37.
„Vedlejší pole je kratší a bude se montovat zhruba čtrnáct dní po osazení nového mostu. Opět se přivezou nosníky, na které se dá osmicentimetrová vrstva betonu. Postup i technologie jsou stejné jako v případě prvního přesunu,“ říká stavbyvedoucí Petr Urválek.
Tisíce řidičů jedoucí po stávající silnici se dvěma pruhy uvidí už v pondělí ráno, kudy budou do konce roku nově jezdit. Až bude nový most zprovozněn, bude na něho převedena veškerá doprava a silničáři začnou demolovat dosluhující současný most.
„Stará mostovka půjde celá k zemi. Předpoklad je, že zmizí někdy v lednu příštího roku. Odbourat se musí i vršek podpěr. Za ně se budou vrtat piloty, které pak podpěry budou ještě stabilizovat,“ popisuje Urválek.
Dva mosty jsou kvůli opravám
Ve finále tak budou na širší silnici v blízkosti pardubické chemičky dva oddělené mosty. Ten, který se bude přemisťovat o víkendu, bude širší, jelikož na něm povede mimo dvou pruhů i jeden speciální pro vozy MHD a nová cyklostezka.
„V dnešní době už se dva mosty vedle sebe vyžadují, což je kvůli údržbě a opravám. Všude, kde jsou čtyři pruhy, tak jen zřídka tvoří jeden most po celé šíři. Na dvou se lépe převádí provoz,“ říká stavbyvedoucí.
To však neplatí pro přemostění trati vedoucí na Hradec Králové, kde stavaři musí zvolit jiný postup. Odlišné uspořádání v podobě pouze jednoho většího mostu je totiž nezbytné kvůli šikmé stopě silnice v blízkosti mimoúrovňové křižovatky Palackého.
„Půdorys toho mostu je takřka ve tvaru kosočtverce. Opěry jsou vůči sobě hodně zešikmené. Aktuálně se vyrábí ocelové nosníky a jejich přesun vypadá na druhou polovinu srpna,“ vypočítává Urválek.
Stavaře zaskočily některé nálezy
Práce nadále pokračují podle plánu, a to i přesto, že silničáři narazili na nečekané překážky. V blízkosti budovaného kruhového objezdu například zmizel chodník, pod kterým se však objevily staré dřevěné pražce. Dřívější koleje trati mířící na Chrudim sice tehdejší stavitelé odstranili, ale pražce pouze zalili betonem a nechali na místě.
Další „neplechu“ nadělala přeložka vodovodu, který vedl nad zemí v místě současného náspu. Silničáři byli upozorněni, aby pracovali s opatrností a vodovod nepoškodili.
„Přitom se pak ukázalo, že byly trubky prázdné a zevnitř zrezivělé. Funkční vedly pod zemí kousek vedle,“ popsal Urválek.
Při prodloužení podchodu vedoucího do lokality Trojice pak stavaři objevili množství kabelů, ke kterým se nikdo nehlásil. Obtíže způsobila i likvidace kalů a dalších ropných produktů z půdy v podloží, které pocházely z chemičky.