Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jedna práce nestačí. Strojvůdci jsou muži se dvěma směnami denně

  5:12
Mnozí tuzemští strojvedoucí zneužívají chybějícího dohledu a přivydělávají si prací u konkurence v době, kdy by měli mít bezpečnostní přestávku. Zaměstnavatelé takové melouchaření často zakazují, systém, který by řidiče vlaků kontroloval, však neexistuje. České dráhy naléhají na Drážní úřad, aby nevyhovující stav napravil.

Zda strojvedoucí dodržují pravidelné bezpečnostní přestávky, zatím nikdo nekontroluje | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Práce pro jednoho dopravce už v Česku některým strojvedoucím nestačí. Jakmile dojedou svoji směnu u jedné firmy, místo odpočinku jezdí u konkurence. Stát je zatím na takové počínání krátký: na rozdíl od řidičů kamionů totiž neexistuje žádná kontrola, zda dodržují bezpečnostní přestávky.

„Obracejí se na nás hlavně České dráhy a ČD Cargo, že by tento problém chtěly řešit,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. „Zjistili jsme, že hlavně malé firmy zneužívají strojvedoucí na jízdy bez přestávky, například že skončí noční u jednoho dopravce a přejdou na denní směnu u jiného dopravce,“ dodal Kolář.

Švédi testují šestihodinovou pracovní dobu

Zaměstnanci jsou výkonnější

Experti zjistili, že u lidí, kteří v práci tráví 55 hodin týdně, hrozí o 33 procent vyšší riziko mrtvice. O 13 procent je u těchto lidí také pravděpodobnější vznik infarktu. více

České dráhy a jejich dceřiná firma zaměřená na nákladní dopravu ČD Cargo zakazují pracovat pro jiné dopravce bez povolení zaměstnavatele. Těch ročně vydávají kolem desítek, většinou jde o práci pro různé spolky zabývající se nostalgickými jízdami, nikoliv přímé konkurenty.

„Pokud by byl zjištěn případ, že zaměstnanec porušil zákoník práce a že jezdí bez souhlasu Českých drah u jiného dopravce, bude takový případ řešen podle zákoníku práce jako závažné porušení pracovní kázně se všemi možnými dopady. Vzhledem k charakteru vykonávané činnosti jsou na to strojvedoucí důsledně a opakovaně upozorňováni,“ tvrdí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Za měsíc mohou najezdit strojvedoucí u Českých drah okolo 150 hodin.

„Doufám, že se to u nás netýká nikoho. Je to problém hlavně různých agentur, které strojvedoucí půjčují menším dopravcům,“ uvádí prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas. Jenže menší firmy přiznávají, že strojvedoucí od státních dopravců využívají.

Karty nejsou, počítá se s pravdomluvností

Zatímco každý řidič kamionu má vlastní kartu, která přesně zapisuje, jak dlouho jede a zda neporušuje předpisy, u strojvedoucích se počítá s pravdomluvností. Podle Jiřího Koláře by byl řešením speciální elektronický systém podobný tomu v kamionech.

V každé lokomotivě by byla čtečka a strojvedoucí by se musel přihlásit před jízdou čipem, který by sčítal jeho dobu jízdy. Namontování takového systému do všech vlaků v Česku by však vyšlo poměrně draho.

Kvůli režijkám hrozí stávka

Průkaz, který opravňuje více než sto tisíc lidí k téměř bezplatnému cestování po české železnici, začíná být čím dál větší rozbuškou ve sporu mezi odboráři a ministerstvem dopravy. více

Jako levnější řešení se jeví úpravy systému Správy železniční dopravní cesty, v němž musí dopravci hlásit číslo vlaku, délku a jeho hmotnost a telefonní číslo na strojvedoucího. Kdyby se nově hlásilo rovněž číslo licence strojvedoucího, dalo by se zjistit, zda nepracuje příliš dlouho. Podle Koláře by však kvůli tomu bylo přinejmenším nutné změnit legislativu.

Oficiálně se v tuzemsku zatím nestala ani jedna nehoda, kterou by měla na svědomí únava strojvedoucího kvůli přepracování. Podle Jana Kučery z Drážní inspekce se však těžko někdo přizná, že byl v práci déle, než měl. „Je navíc otázkou, jaký je rozdíl v odpočatosti strojvedoucího, který třeba před službou nejezdil u jiného dopravce, ale pracoval v jiných profesích,“ dodal Kučera.

V Česku má licenci strojvedoucího nebo průkaz způsobilosti k řízení lokomotivy dohromady přes 19 tisíc lidí. Dlouhodobě strojvedoucích podle dopravců ubývá. Podle statistik Drážního úřadu nicméně letos zájem o zkoušky na strojvedoucího mírně roste. Počet pokusů na získání licence je přitom neomezen, zkoušky jsou bezplatné. „Máme rekordmana, který u nás dělal zkoušku jedenáctkrát,“ dodal sekční ředitel Drážního úřadu Ondřej Fanta.

Zajištění bezpečnosti provozu vlaků chce Drážní úřad s dopravci více řešit. Po vzoru Německa a Švýcarska chystá například bodování dopravců podle toho, jak dbají na bezpečnost a kolik měli nehod. Hlavními kritérii pro udělení bodového hodnocení by podle úřadu byly počty nehod a způsobených úmrtí na počet ujetých kilometrů. Jiří Kolář soudí, že by měl být žebříček veřejný. V České republice aktuálně působí 102 dopravců.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Chystá se nová plavba naháčů Karibikem. Povinný bude ručník pod zadek

5. května 2024

Cestovní kancelář Bare Necessities, která realizuje nudistické plavby, zahájí v příštím roce plavbu...

Přepych na umělých ostrůvcích. V Dubaji ožívá projekt luxusních vil

5. května 2024

Uměle vybudované souostroví ve tvaru mapy světa se po léta považovalo za symbol excesů, které Dubaj...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....