Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dokonalé jízdní řády? Ne. Dopravní systém těžce dýchá, říká expert

  8:05
Termín zaslání připomínek k budoucím vlakovým jízdním řádům na území Pardubického kraje vypršel minulý týden. V úterý se na pardubickém nádraží uskutečnilo jejich veřejné projednávání. Hlavně cestující z Orlickoústecka moc spokojení nejsou.

Jízdní řády se nějak podstatně nezmění. Pro jedny cestující to je dobrá zpráva, jiní doufali ve změnu k lepšímu. Ilustrační foto. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Přišlo celkem 45 podnětů. Od jednotlivců jsme je brali jako informativní, hlavně přihlížíme k připomínkám obcí,“ řekl technolog železniční dopravy Krajského úřadu Jiří Pálka.

Podle něj dorazilo nejvíc stížností z Orlickoústecka, a to hlavně na zrušení ranního vlaku IC 542 Moravan, který je oblíbeným spojem cestujících z Orlickoústecka - řada lidí do něj také přestupuje z vlaku od Letohradska a Králicka.

„Ani já jsem nepochopil, proč ho České dráhy vypustily,“ řekl krajský úředník. Zástupce drah důvody také nezná, ale náhradou má podle něj být vlak EuroNight Bohemie 442 přijíždějící ze Slovenska, který by měl být spolehlivější než dosud.

„Prodlouží totiž svůj vyrovnávací pobyt v Bohumíně, kde ho doplní vnitrostátní skupina pěti moderních vozů,“ řekl obchodní ředitel pardubického regionálního centra ČD Tomáš Netolický.

To, co fungovat začalo, už zase nefunguje

Cestující z Králicka a Letohradska byli nespokojeni už s letošním železničním jízdním řádem, netěší je ani ten příští. Zástupcům obcí a měst se nepodařilo vrátit do hry spěšné vlaky, díky nimž se lidé rychleji dostali do krajského města i do Prahy.

Chybí například rychlý ranní spoj na trati Lichkov - Ústí nad Orlicí - Pardubice i zpáteční odpolední spoj. Ačkoli byla elektrifikace trati Letohrad - Lichkov dotovaná z evropských fondů a stála 1,9 miliardy korun, nebude tato trasa ani nadále patřičně využívána.

„Po elektrifikaci trati konečně začalo fungovat spojení do Pardubic tak, aby bylo rychlejší než autem. A teď se zase vracíme o pět či 15 let zpátky. Jestli je toto politické rozhodnutí, tak nám nezbývá nic jiného, než někde udělat politický tah,“ řekl místostarosta Králík Martin Hejkrlík, který se diví, proč se tedy trať vůbec elektrifikovala.

„Když zmizely přestupy v Letohradě a v Dolní Lipce, dostali jsme se za půldruhé hodiny či jen o něco málo víc do Pardubic. Teď budeme zase čtyřikrát přestupovat a všude 20 minut čekat. Lidé potom od cestování dráhou utečou,“ dodal Martin Hejkrlík. Pokud by na jeho slova došlo, pak neměla obrovská investice do této trati velký smysl.

„Až bude Evropská komise hodnotit výdaje do elektrifikace, může dojít k závěru, že byly skutečně zmařenou investicí, protože dnes není trať využitá, jak bylo původně v projektové dokumentaci zamýšleno a slibováno. Ale to je věc ministerstva dopravy,“ řekl zástupcům obcí Jiří Pálka.

Při jednání zazněla i stížnost na to, že v Ústí nad Orlicí chybí napojení večerního spoje do Letohradu od rychlíků z Brna a z Prahy.

Regionální vlaky doplácejí na zpožďování dálkových

Jak vyplývá ze složité přípravy železničních jízdních řádů i z reakcí na ni, jejich největší bolest spočívá v přehuštěnosti hlavní tratě.

„Pardubický kraj má to štěstí, ale zároveň i smůlu, že přes něj vede koridor Praha - Česká Třebová a dál na Ostravu. Tato trasa je přetížená kapacitně, to znamená, že na trať, na kterou se sotva vejde osobní doprava, se ještě dostává ta nákladní a do ní ještě komerční zájmy RegioJetu a Leo Expressu, které pro kraj nedělají veřejnou službu, nejsou navázané na integrovaný dopravní systém a neuznávají naše jízdní doklady. Když to přeženu, pro nás velký přínos nemají, ale zahušťují dopravu natolik, že regionální spoje jsou zpožďovány dálkovými vlaky, a tím je rozbíjen celý komplexní integrovaný dopravní systém,“ řekl Jiří Pálka.

Podle něj jsou v přípojových stanicích přestupní doby kolem pěti či šesti minut, a když je patnáctiminutové zpoždění, přípojové vlaky nemohou čekat.

„Koridor je přetížen a potom dopravní systém velmi těžce dýchá,“ uvedl Pálka.

Kompromisy, těžké hledání ideálních variant. I to patřilo k úternímu jednání nad návrhem jízdních řádů. Například starosta Lichkova  požadoval posunutí spojů kvůli pracovníkům dojíždějícím do letohradského podniku OEZ.

Starosta Čeperky vychválil budoucí vynikající dopolední spoje z Pardubic na Hradec, ale požadoval zastavování odpoledního spoje směrem zpátky. Starosta Květné pak doufal, že prosadí zrušení značky „zastávka na znamení“, ale příslib dostal jen pro případ, že zároveň dokáže na svém území zrušit aspoň jeden z přejezdů, které lokálky na Poličsku hodně zpomalují.

  • Nejčtenější

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát se přiblížil stavbě nejnáročnějšího úseku D35, ministerstvo má poradce

2. května 2024  19:08

O krok blíž se posunul pokus státu o další výstavbu dálnice se soukromou účastí, tedy takzvaný PPP...

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vítr komplikoval dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdily vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr ve středu potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli...

Řidiči na konci D35 se dočkají, ŘSD začalo stavět navazující úsek s tunelem

6. května 2024  14:41

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výrazně pokročilo s budováním dálnice D35 v Pardubickém kraji....

Dlažba se sype, je nebezpečná pro cyklisty. Pardubice znovu opraví třídu Míru

6. května 2024  11:56

Trolejbusy jsou už pryč, část ulice je předlážděná. Ovšem to nestačí. Pardubická radnice musí...

Dílčí úleva pro pardubické fotbalisty. Zásluhou vzácné výhry doma

6. května 2024  10:11

V prvním z kritických momentů v nadstavbové skupině o záchranu, v utkání se Zlínem, se pardubickým...

Havlíčkovy sady ve Vysokém Mýtu prošly unikátní obnovou. Středobodem je fontána

6. května 2024

Město Vysoké Mýto se před deseti lety pustilo do jedinečného projektu – obnovy historických parků,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...