Stromy jsou tu všude, ale les v klasickém slova smyslu to moc nepřipomíná. Okolí rozhledny Bára se stále více začíná podobat zábavnímu parku pro rodiny s dětmi. Upravený areál láká jak sportovce, tak party teenagerů z Chrudimi i Pardubic.
Vzniklo tu občerstvení, lezecká stěna, lanové centrum, lesní tělocvična, ohniště i pečlivě vyštěrkované cestičky. Jen pár set metrů odtud pružný soukromník z bývalé hájenky udělal restauraci. Asi ví, co dělá.
"Je otázka, zda je dobře, že jsme tolik lidí do našich lesů dovedli. My si myslíme, že ano a že nyní pro ně musíme připravit i další zázemí," uvedl ředitel společnosti Městské lesy Chrudim Zdeněk Odvárka.
Možná tak devadesát procent návštěvníků zaparkuje u lesa, dojde po 400 metrech dlouhé asfaltové cestě na rozhlednu Bára a pak se vrací zpátky. O víkendech to připomíná pouť.
Singletrack. Lesní jednosměrka pro kola
Chrudim chce nejlépe ještě letos začít v lesích budovat i takzvaný singletrack, terénní trasu pro cyklisty uprostřed lesa, která má měřit dva kilometry.
"Žádný krkolomný sjezd tam nebude, je to i pro rodiče s dětmi, pěšinka v lese široká 80 centimetrů až metr, pohodové ježdění mezi stromy. V Jizerských horách mají už 70 kilometrů tratí a jsou s tím moc spokojení," uvedl Odvárka.
V budoucnu by kolem celého kopce Hůra měl vzniknout desetikilometrový okruh.
Lesovna, infocentrum i slušné toalety
Není zvykem, aby města v Pardubickém kraji pořádala architektonické soutěže. Chrudim pro ni sáhla při hledání nejlepšího projektu nového návštěvnického a informačního centra u vstupu do Městských lesů.
Porotě se mezi 27 návrhy nakonec nejvíce líbila práce místních architektů. První cenu získala moderní dřevostavba Lukáše Pavlíka a Tomáše Meda a minulý týden její rozhodnutí potvrdila i městská rada.
Rekreační lesy PodhůraAreál tvoří ucelená plocha lesů o výměře 360 hektarů, ohraničená trojúhelníkem obcí Chrudim, Slatiňany a Rabštejnská Lhota nabízí řadu atrakcí. Kočičí hrádek Miniatura dětského hradu, kterou pro své děti nechala postavit na přelomu 19. a 20. století kněžna Vilemína Auerspergová. Rozhledna Bára Atypická konstrukce tvaru trojbokého komolého jehlanu je vyrobena z modřínového a dubového dřeva. Vstup je zdarma. Lezecká stěna pro děti V sousedství lanového parku vyrostla ze zbytků z první rozhledny zničené tornádem lezecká stěna pro děti. Lanový park Podhůra Nabízí dva okruhy dle obtížnosti pro všechny zájemce starší dvanácti let. Venkovní tělocvična Tělocvičnu tvoří 6 prvků, které mají nahradit náčiní v tělocvičně. Lesní stezka Nabízí tříkilometrovou procházku s informačními tabulemi. Nové cesty Bylo vybudováno zhruba 15 kilometrů lesních tras, z toho 3 kilometry hipostezek a 12 kilometrů turistických a cyklostezek. Areál pro orientační běh Od letošního dubna se v lesích v okolí rozhledny Bára objevilo 23 pevných kontrol. Každý si může zdarma vyzvednout speciální mapu a orientační běh si vyzkoušet na vlastní kůži. Kryté ohniště Pod rozhlednou Bára je k dispozici návštěvníkům kryté ohniště. Cyklopark Jednosměrné stezky pro cyklisty se v lesích začnou budovat ještě v letošním roce |
Stavět by se mohla už v roce 2015 a stát by měla více než 18 milionů, z nichž většinu nákladů mají podle plánů radnice zaplatit dotace.
Kromě návštěvnického centra s infocentrem a expozicí tam bude i vzdělávací centrum.
"Vznikne tam učebna, dílny, bude to zaměřené pro školy, ale i veřejnost. Poslední část budovy je provozní, bude tam naše kanceláře i byt správce lesů," uvedl Odvárka.
Samozřejmostí jsou i toalety. "Chceme, aby to mělo úroveň. Návštěvnické centrum by mělo fungovat jako brána nejen do městských lesů, ale do celých Železných hor," uvedl Odvárka.
Cíl číslo jedna: postavit cyklostezku
To všechno je sice pěkné, ale z pohledu obyvatel Chrudimi chybí rekreačním lesům to hlavní - jednoduché spojení s městem. Příznivci cyklistiky nyní sepsali petici, ve které podporují její vybudování.
Radnice stavbu připravuje od roku 2009. Ovšem stále s nevalnými výsledky. Dodnes není jasná trasa. Na jedné straně od silnice z Chrudimi cyklostezce brání dva pozemky, které blokuje soudní spor, respektive dědické řízení.
Na straně druhé probíhající exekuční řízení. "Peníze nejsou problém. Za dva a půl milionu či za tři miliony by bylo možné postavit třímetrovou komunikaci," uvedl Petr Řezníček.
Ve hře je ještě třetí, ale daleko dražší varianta. Komunikace se od letiště k Podhůře klikatí. Kdyby Chrudim vybudovala novou přímou silnici, tu původní by využila pro cyklisty a bruslaře i pěší. "Celkově by se zjednodušila doprava," uvedl před časem místostarosta Chrudimi Jan Čechlovský.