Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podchod pro otrlé a řidičský stůl. Opravit nádraží firmu nikdo nedonutí

  17:44aktualizováno  17:44
Autobusová nádraží v Pardubicích a v Chrudimi jsou v rukách soukromých firem, které inkasují poplatky za průjezd autobusů, ale peníze do areálů nevracejí. Podle toho i vypadají. Vedení obou měst sice plánuje takzvané dopravní terminály, ale pro cestující se toho zatím mnoho nezmění.

Na posledním ostrůvku hlavního autobusového nádraží v Pardubicích stojí vedle sebe plastový a dřevěný stůl, na něm popelník, kolem pár starých židlí a vyřazená děravá autobusová sedačka.

Byť to vše trochu připomíná útočiště pro bezdomovce, ve skutečnosti je to zázemí pro řidiče linkových autobusů v krajském městě.

Fotogalerie

O místnost, kde mohli odpočívat, takzvanou šoférku, řidiči v minulosti přišli. A tak si natahali stolečky a židle na poslední nástupiště, které už cestující nevyužívají. Opodál je sice mobilní záchod, ale nějak tu nejsou po ruce klíče.

„Jsou tam podmínky jak z devatenáctého století,“ zlobí se odborový předák, hájící zájmy autobusových řidičů, Miroslav Vokál.

Stopy po privatizaci nádraží, která dala soukromým majitelům možnost vybírat za průjezd autobusů poplatky, ale nedonutila je od poloviny devadesátých let také nějaké peníze vrátit zpět, jsou vidět všude.

Pod nádražím vede podchod na nástupiště, do něhož ale nikdo z místních se zdravým rozumem nevkročí. Je posprejovaný, špinavý, doslova odporný. Kdo do něj vleze a vzápětí se z něj zase vynoří, čelí podezíravým pohledům kolemjdoucích, kteří si očividně myslí své.

Záchody jsou na nevhodném místě

Záchod pro cestující za pětikorunu mají v Pardubicích v budově informací, ale ta stojí dál od rozlehlého nástupiště a cestující často jdou do křoví, do restaurace pivovaru nebo na sousední benzinku.

„Řidiči si stěžují, že je všude cítit moč, je tam nepořádek, jsou tam bezdomovci, katastrofa. Je to nedůstojné,“ řekla Jana Břeňová z vedení společnosti Bus Vysočina.

Dodala, že přesto musí společnost za každý průjezd nedotovaného spoje pardubickým nádražím platit 96 korun bez DPH, což je například víc, než je stojí použití nového dopravního terminálu v Hradci Králové, o němž řidiči mluví s nadšením.

Mohou se tam vysprchovat, uvařit si, mají tam připravené postele. „Bohužel, nemáme jinou možnost, než pardubické nádraží využívat,“ uvedla Břeňová.

Nádraží v Pardubicích i v Chrudimi se ocitla v rukách společnosti ČSAD Bus Chrudim během privatizace v devadesátých letech. Ta je provozuje dodnes, byť pozemky patří jiným společnostem. Z dnešního pohledu se jeví privatizace nádraží jako velká chyba, na kterou města, cestující a řidiči i po dvou desítkách let doplácejí.

Modernizace nádraží není v plánu

Ředitel společnosti ČSAD Bus Chrudim Jaromír Paula potvrdil, že modernizace pardubického ani chrudimského nádraží se nechystá. Na výhrady dopravců i politiků, že je neetické, když majitelé nevracejí do nádraží peníze, které tu dvě desítky let inkasují, nechtěl reagovat.

„Nebudu se k tomu vyjadřovat,“ uvedl Paula, který je zároveň jednatelem firmy Centrum Bus Pardubice, které patří pozemky na pardubickém nádraží.

Řešení alespoň pro Pardubice existuje. Město plánuje vybudovat nové autobusové nádraží, které by mělo stát mezi marketem Lidl a vlakovým nádražím (psali jsme o tom zde). Jenže se neví, kdy a zda vůbec se toho cestující dočkají. Zatím se začalo stavět v prostoru před nádražím.

„Bude zde umístěno několik výstupních stanovišť pro ‚modré autobusy‘. Finální podoba celého území zahrnuje ale kompletní přemístění stávajícího ‚modrého‘ nádraží,“ uvedl náměstek primátora Pardubic Jan Řehounek. Přesný časový harmonogram podle něj ale není.

Tyto plány jsou podle Jaromíra Pauly důvodem, proč se služby pro cestující a řidiče v Pardubicích zlepšovat nebudou. „Pardubický magistrát mluví už deset let o tom, že chce postavit nádraží pro meziměstskou dopravu jinde. Jestliže je nejistý vývoj, je rozumné do toho neinvestovat,“ uvedl Jaromír Paula.

V Chrudimi z rekonstrukce nakonec sešlo

Chrudimské nádraží z šedesátých let není tak zanedbané, ale zabírá zbytečně velkou plochu, není pěkné, ani praktické. Město plánovalo prosadit s pomocí evropské dotace jeho obnovu, ale společnost Epique, které pozemky pod autobusovým nádražím patří, neměla zájem.

„Chtěli jsme řešit celý nástupní terminál, jak prostor před vlakovým nádražím, tak parkování i autobusové nádraží. Jednali jsme s firmou Epique, ale odmítli se toho jakýmkoliv způsobem zúčastnit,“ uvedl Petr Řezníček. Chrudim přitom opravila sousední čtvrť, vylepší prostor před vlakovým nádražím, které má už mimochodem rekonstrukci také za sebou.

Ještě před čtyřmi roky to přitom vypadalo nadějně. ČSAD Bus Chrudim tehdy chystala rekonstrukci nádraží s pomocí evropských dotací, nechala si udělat studii, ale nakonec o peníze nepožádala.

Řezníček nevidí způsob, jak majitele nádraží přimět k nějaké akci. „Nic je nenutí k tomu, aby přístup k této věci změnili,“ uvedl.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.