Živnostník roku 2014 Pardubického kraje je projektantem dopravních staveb, jeho...

Živnostník roku 2014 Pardubického kraje je projektantem dopravních staveb, jeho specialitou jsou okružní křižovatky. Jednou z jeho prací je i tato v Ohrazenicích. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Živnostník roku: Chci krásné kruháky, ale taky nenaštvat řidiče

  • 3
Když se řekne Živnostník roku, většinou se vybaví řezník, pekař nebo truhlář. Letos se jím však stal projektant dopravních staveb Petr Novotný, který vymýšlí kruhové objezdy. Hledá také způsoby jak zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Řadu návrhů si dokonce nechal patentovat.

„Jsem sice jejím majitelem, ale spíše bych řekl odpovědnou osobou, protože u takovéto firmy nejde o to něco vlastnit, ale něco vědět. Náš největší majetek je v hlavách,“ říká Petr Novotný, jehož projekční kancelář má pět lidí a další dva spolupracovníky.

Svoji práci popisuje jako snahu polidštit komunikace, neboli vytvářet přívětivé prostředí bezpečnější pro všechny jejich uživatele. Například tím, že vytváří užší jízdní proudy pro vozidla, navrhuje ostrůvky nad úrovní vozovky. A je expertem na okružní křižovatky. Řidiči jezdí už po jeho padesáti „kruhácích“, dalších dvacet je v různých stadiích přípravy.

„Z mého pohledu je jich pořád ještě málo. Za hranicemi je jich ještě daleko víc,“ říká Petr Novotný.

Za povedenou považuje například miniokružní pardubickou křižovatku U Kalvodů, dokonce za ni obdržel ocenění. „Zato křižovatka u Intersparu se moc nepovedla a máme krásné srovnání, jak může být jedna ze dvou podobně velkých křižovatek funkční a druhá méně. Záleží na jejich geometrii, technickém provedení a jejich uspořádání.“ Loňská rekonstrukce živičného krytu křižovatce u Intersparu podle něj trochu pomohla, ale mělo by se ní dál pracovat.

Středy kruhových objezdů preferuje nápadné, ale průhledné. Třeba jako je ten u pardubického Alberta. „V zahraničí tam bývají i umělecká díla. Koneckonců jednu takovou okružní křižovatku máme v Ohrazenicích, kde jsou na návrh architekta umístěny menhiry. To je také moje křižovatka a myslím, že velmi povedená.“

Špatnou zkušenost má naopak policie s okružní křižovatkou na Štěpnici v Ústí nad Orlicí. „Tam je výrazný neprůhledný ostrov a řidiči si na to stěžují, i když je jinak křižovatka celkem dobře navržena,“ řekl projektant, který se může pochlubit i tím, že si více než desítku svých dopravních řešení už mohl patentovat.

Patentoval si posuvný propustek

Za nejdůležitější ze svých patentů v poslední době považuje nový způsob, jak zřídit v příkopech vedle silnice bezpečný propustek. Po nárazu do místa, kudy vede potrubí a zároveň slouží například jako vjezd na pole, už zhasl zbytečně nejeden život řidičů či jejich spolujezdců.

Petr Novotný

Čerstvý nositel titulu GE Money Bank Živnostník roku 2014 Pardubického kraje

Projektant dopravních staveb, snaží se zvyšovat jejich bezpečnost. Je specialistou na okružní křižovatky. Jeho projekční firma působí v Pardubicích od roku 1991. Je mu 50 let, je rozvedený, má jednoho syna. Jeho velkým hobby jsou železniční modelařina a „práce s lidskou duší“. „Po absolvování vysoké školy jsem zjistil, že ne vše funguje tak, jak říká věda a že ne každá západní medicína je ta pravá. Tento zájem mi umožňuje dívat se i v dopravě na věci jinak, než technicky,“ říká inženýr Petr Novotný.

„Pokud se to podaří dotáhnout do praxe, mohlo by se ušetřit řadu životů. Konstrukce mého propustku je taková, že se z pevné překážky stává překážka posuvná a deformovatelná, při nárazu se posádka nezabije. Ve světě jsou diametrálně odlišná řešení, ale moje je podle mne nejšikovnější a hledám pro něj veřejnou podporu. To je i důvod, proč jsem se do soutěže Živnostník roku přihlásil,“ řekl Petr Novotný.

Další patenty má například za zlepšení průjezdu okružních křižovatek nebo zvýraznění jejich viditelnosti a bezpečnosti. Třeba díky lepšímu navádění řidičů za snížené viditelnosti.

„Jsem si skoro jistý, že mé stavby mají na svém kontě zachráněné životy či aspoň menší počet zraněných. A to díky polidšťování a zklidňování dopravy. U nás se to bere jako útok na řidiče, ale nechci je omezovat, protože omezovaný řidič znamená naštvaný řidič, který se začne chovat agresívně. Já řeším dopravu tak, aby se řidiči necítili naštvaní, ale aby se chovali přirozeně, jeli přiměřeně rychle, brali ohled na chodce i na cyklisty. Ale i chodci či cyklisté se chovají svým způsobem málo ohleduplně a každý by měl začít sám u sebe. Jsem pro výchovu všech,“ dodal Petr Novotný.

A má jasno v čem by se měl stát polepšit ve vztahu k malým podnikatelům. „Měl by zlepšit práci úředníků. Setkávám se s úředníky od nejnižších postů až po ministerstvo dopravy a musím říci, že stát je v zásadě špatně fungující firma. Ještě tak nejlepší zkušenosti mám se starosty malých obcí,“ dodal.