Marie Mělnická viděla takřka všechna představení Smetanovy Litomyšle

Marie Mělnická viděla takřka všechna představení Smetanovy Litomyšle | foto: Iveta Nádvorníková

Žena dostala dárek do penze. Jedenatřicet koncertů Smetanovy Litomyšle

  • 1
Marie Mělnická dostala při odchodu do důchodu od svého zaměstnavatele nečekaný dárek. Maxi vstupenku na všech jednatřicet titulů operního festivalu Smetanova Litomyšl. Po konci přehlídky trvající od 11. června do neděle 5. července ale vyčerpaná nebyla. Namísto o únavě mluvila o svém nadšení.

„Opravdu, dala bych si to ještě jednou. Jsem plná zážitků,“ řekla.
Vynechala jen dvě představení a to jen proto, aby náročný program stihla absolvovat.

„Nešla jsem na dětské loutkové představení Loutkando Grando, protože na to navazoval hned večerní koncert a věděla jsem, že bych to nezvládla,“ uvedla.

Zaměstnavatel Marie Mělnické věděl, že je fanouškem festivalu, na který chodí už 40 let. Překvapil ji proto vstupenkou umožňující vstup na všechna představení.

„Byl to úžasný dárek. Věděla jsem, že takovou příležitost už nikdy mít nebudu. Byl to maraton, chodila jsem si po obědě vždy lehnout, protože jsem věděla, že jinak by mi nepomohla ani káva,“ uvedla.

I když se festival žánrově rozkročil, Marie Mělnická je ideálním divákem Smetanovy Litomyšle, miluje klasickou hudbu, opery, ale je nadšená i z muzikálových melodií.

Největším zážitkem pro ni byl závěrečný koncert Velké finále, které dirigoval Radek Baborák a v přímém přenosu jej mohli vidět i diváci ČT Art. „Tento dirigent mne fascinuje. Předvádí něco, co nedokážu slovy popsat. On se usmívá, orchestru dodává energii, cítíte i v zádech, jak se tato energie vrací zpátky na obecenstvo,“ řekla.

Nadšená byla i z výkonu basbarytonisty Adama Plachetky v Biblických písních Antonína Dvořáka. „Když zpíval Hospodin je můj pastýř, probíhal mi celým tělem mráz. Byla jsem u vytržení, musela jsem se krotit, abych nekřičela radostí a na konci jsem si jako první stoupla a tleskala,“ uvedla.

Po představení byla pořadateli pozvána na komorní setkání s mladým operním pěvcem. „Měla jsem notýsek a chtěla jsem ho poprosit o podpis, ale nakonec jsem nenašla v sobě tu odvahu. Lituju toho. Snad někdy příště,“ řekla.

Jako skalní fanoušek litomyšlského festivalu dlouze přemýšlí nad tím, co se na operní přehlídce nepovedlo.

„Těšila jsem se Macbetha od Verdiho, tuto operu jsem neznala a zjistila jsem, že to je velmi těžký kus. Ale nemůžu říct, že to bylo zklamání,“ uvedla.

Nelíbilo se jí, že diváci při Velkém finále tleskali mezi větami Bachovy Orchestrální suity. To prokázalo, že s klasickou hudbou nemají mnoho zkušeností. Hudebníci to pochopitelně nemají rádi. „Věděla jsem, že dirigent Radek Baborák asi trpí a trpěla jsem s ním,“ řekla Marie Mělnická.

Lidé by se měli na koncerty oblékat slavnostně

Mrzí ji i to, co je v Litomyšli během festivalu na přelomu června a července stále častější. Totiž že na koncert klasické hudby přijdou lidé v riflích nebo třeba v kraťasech.

„Už z úcty k orchestru a vynikajícím umělcům, kteří k nám do Litomyšle přijeli, si myslím, že by se člověk nemusel oblékat jako do truhly, ale slavnostně, aby měl dobrý pocit, že přišel vzdát hold těm, kteří tu vystupují,“ uvedla Marie Mělnická.

Příjemně ji překvapil velký projekt organizátorů Smetanovy Litomyšle - vokální symfonie Umučení Krista. Dílo vzniklo na podkladě hudby ke stejnojmennému kontroverznímu filmu Mela Gibsona. Dirigentskou taktovku měl sám autor symfonie i hudby k filmu John Debney, který byl za filmovou hudbu nominován na Oscara.

„Obávala jsem se toho, že to nebude dobré, dala jsem si proto raději dvě kávy, ale nemusela jsem. Bylo to vynikající,“ uvedla Mělnická.