Vykolejená lokomotiva u Rosic nad Labem (17. listopadu 2011) | foto: Drážní inspekce

Rozsudek v kauze zlomené kolejnice může znásobit výluky, tvrdí advokát

  • 5
Ranní kolaps svědka obhajoby přerušil u Okresního soudu v Pardubicích hlavní líčení, které se týkalo vykolejení osobního vlaku mezi železničními stanicemi Pardubice-Rosice nad Labem a Stéblová. Jeho příčinou byl lom kolejnice, podle obžaloby špatně zkontrolované.

Výsledek soudu přitom může mít podle advokáta obžalovaných zásadní dopad na železniční provoz v celé České republice.

Mimořádná událost se stala v listopadu 2011 při rychlosti vlaku šest kilometrů v hodině. Na lavici obžalovaných nyní sedí dva zaměstnanci Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) zodpovědní za svěřený traťový úsek.

Svědectví tehdejšího přednosty Správy tratí SŽDC v Pardubicích, důležitého svědka obhajoby, bude součástí ústavního znaleckého posudku, který nařídil Nejvyšší soud České republiky.

Ten zrušil předchozí rozsudek Okresního soudu v Pardubicích a usnesení pardubické pobočky Krajského soudu Hradec Králové. V nich byli oba zaměstnanci uznání vinnými z trestného činu obecného ohrožení.

„V tuto chvíli nevíme, o jakou vadu kolejnice se přesně jednalo a jestli obvinění porušili nějaké povinnosti, musíme počkat na znalecký posudek,“ řekl státní zástupce Ondřej Vopršal.

Obžalovaným se klade za vinu, že nereagovali na vadu kategorie B podle interního předpisu SŽDC, ale ta podle obhajoby vůbec nebyla zjištěna, a ani o ní neexistuje žádný zápis. Nejvyšší soud poukázal na to, že aby mohli být obžalovaní trestně odpovědní, muselo by se jim způsobem nevzbuzujícím žádné pochybnosti prokázat, že předpis porušili.

Kauza navíc komplikuje rozdílné hodnocení vad na kolejnicích provozovaných v České republice a podle obhájce může výsledek tohoto trestního řízení zásadně ovlivnit práci SŽDC a může mít významný dopad i na cestování vlakem v celé zemi.

„Hrozí totální zastavení provozu“

„Pokud by se moji klienti chovali tím způsobem, jak dovozovala předchozí soudní rozhodnutí, musela by Správa železniční dopravní cesty s ohledem na bezpečnost železničního provozu preventivně vylučovat traťové koleje až do doby, než by se defektoskopickou metodou potvrdilo, že na kolejích není žádná závada. Vzato do důsledku bychom mohli předpokládat zcela totální zastavení železničního provozu v železniční síti České republiky a to až do doby, než se zjistí, že je příslušná kolejnice v pořádku,“ řekl obhájce Karel Baborák.

Podle něj vady zjištěné před nehodou na kolejnicích a nezapsané do protokolu nejsou vadami ve smyslu interního předpisu SŽDC, což tato organizace potvrzuje. Nesouhlasí s tím ovšem Drážní inspekce, o jejíž závěry se opřely orgány činné v trestním řízení.

„Kdybychom je za ně považovali tak důsledně, jak to udělal soud podle závěrů Drážní inspekce, měla by Správa železniční dopravní cesty zastavit veškerý provoz vlaků v České republice,“ dodal Baborák.

K zahájení trestního stíhání obou zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty došlo až po půldruhém roce. Souběžně s ním je vedeno i občanskoprávní řízení o náhradu škody nejen proti nim, ale zažalováni o náhradu škody v občanskoprávním řízení jsou i oba rosičtí výpravčí. A to přesto, že v závěrečném vyhodnocení příčin a okolností vzniku mimořádné události nebyli označeni jako osoby odpovědné za její vznik a ani proti nim nebylo vzneseno obvinění v této trestní věci.

Škoda na železniční trati přesáhla částku půl milionu korun a bezprostředně po nehodě železničáři preventivně vyměnili 60 metrů kolejnice. Soud bude pokračovat 5. listopadu.