Opuštěný železný most nad řekou Chrudimkou by stavbou silnice opět našel...

Opuštěný železný most nad řekou Chrudimkou by stavbou silnice opět našel využití. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Radní v Pardubicích chtějí stavět novou silnici, zelení jsou proti

  • 10
Tyršovy sady, které se staly synonymem boje města s ekology, ještě nejsou ani dokončené a už se schyluje k další rozepři mezi radními Pardubic a zelenými. Ta se bude týkat stavby nové silnice z Višňovky k nemocnici přes bývalý vojenský prostor u Chrudimky.

Současným šéfům pardubického magistrátu je jasné, že se v tomto volebním období dlouho slibovaných obchvatů města nedočkají. A tak oprášili plány na stavbu nové silnice, která by měla dopravě v centru Pardubic výrazně ulevit.

Jenže příprava budování propojky ze sídliště Višňovka přes Chrudimku ke krajské nemocnici hned v počátku narazila na úskalí. Plán se nelíbí zástupcům Strany zelených. Jejich člen Miroslav Hovorka kritizuje třeba nápad s využitím stávajícího železného mostu přes řeku.

„Odbor dopravy považuje za prioritní výstavbu silnice přes Červeňák, napříč vojenským prostorem. Přehlíží přitom některá fakta. Stávající železný most přes Chrudimku není pro motorová vozidla vhodný, ať už z důvodu špatného technického stavu nebo pro své rozměry,“ uvedl například Hovorka.

Podle zástupců radnice však nejsou takové námitky na místě. Po drobnějších úpravách by prý most mohl klidně automobilové dopravě sloužit. Navíc z vyjádření primátora Martina Charváta plyne, že město skutečně o stavbu stojí.

„Řešením složité dopravní situace by byl jihovýchodní obchvat Pardubic, ale to je otázka delšího času, který bohužel nemáme. Teď je podle nás nejrychlejším řešením propojení ulice S. K. Neumanna a silnice mezi částí města Pardubičky a Nemošicemi. Jednáme o využití armádních pozemků i mostu přes Chrudimku, který zde armáda vybudovala,“ uvedl Charvát.

Větší problém než most však může pro radní znamenat další výtka zelených, která upozorňuje na nešťastné trasování propojky. Existuje prý šetrnější varianta než právě přes roky nevyužitý most.

„Pardubičtí zelení preferují chybně opuštěný návrh, ve kterém byla silniční spojka z S. K. Neumana vedena ulicí K Židovskému hřbitovu, dále po břehu Chrudimky a před plánovaným novým mostem napojena na budoucí Jihovýchodní obchvat,“ řekl mimo jiné Hovorka.

Kvůli námitkám končí cesta v lese

Zatím se však nezdá, že by našel na radnici nějaký větší ohlas. Naopak. Primátor se nechal slyšet, že příliš nehodlá ustupovat zeleným aktivitám. Jako důkaz toho, že domluva nefunguje, uvádí právě dokončovanou opravu Tyršových sadů v centru města.

„Určitě nechci, aby to kvůli některým ekologickým aktivistům dopadlo tak jako v Tyršových sadech. Tam je jasně vidět, jak může ochrana přírody brzdit rozvoj města. Kupříkladu ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová se při nedávné návštěvě Pardubic divila, proč máme uprostřed promenády v Tyršových sadech stromy a proč cesta končí v lese,“ dodal primátor Martin Charvát.

Vše tedy nasvědčuje tomu, že se v Pardubicích schyluje k dalšímu „zelenému“ střetu. To, že ekologičtí aktivisté dokážou být velmi úporní a také úspěšní, zažil bývalý náměstek primátorky František Brendl. Tomu prakticky celé volební období trvalo, než našel kompromis a město mohlo spustit rekonstrukci sadů za 100 milionů korun.

„Bylo to velmi náročné a byl jsem překvapený, jak moc lze v našem právním řádu blokovat prakticky cokoliv,“ uvedl Brendl.

Nicméně nová silnice je už ve strategickém plánu města a radní ji chtějí stavět stůj co stůj.

„Vzniklo by tak nové napojení nemocnice a celé čtvrti Pardubičky, čímž by odpadlo riziko dopravního kolapsu v případě oprav nadjezdu přes železnici v Kyjevské ulici,“ uvedl Martin Moravec z odboru dopravy magistrátu.