Investice přišla na 330 milionů korun, víc než půlku zaplatila Evropská unie. Podle starosty Jaroslava Zedníka není stavba drahá.
"Terminál jsme udělali nejlevněji, jak to šlo. Mohl být klidně o 150 milionů korun dražší. Není to stavba na pět let a jsem přesvědčený, že 60 let do něj nebude nikdo muset nic investovat," řekl starosta agentuře ČTK.
Nezkrátí se jen čas potřebný na přestup, ale také odbavení. Třeba obyvatel Litomyšle, který chce jet na vlak autem, může sedět ve vagónu dvacet minut poté, co vyjel z domu.
S jízdenkou si na internetu zamluví i parkování a pokud hned na síti zaplatí, vyzvedne si jízdenku z automatu u východu z hlídaných garáží k podchodům. Tady mu obrazovky napoví, z jakého nástupiště jede vlak. Nic víc už před cestou řešit nemusí.
Parkoviště v podzemí nabízí místa pro 270 aut. Plocha parkoviště vlastně kopíruje skoro celou plochu Pernerova náměstí nad ním.
Místní lidé diskutují o netradiční Pernerově soše na povrchu, ale jinak terminál chválí. (více o debatě a anketu nejdete zde)
"Je to moc šikovné. Opravdu se mi to líbí. Celá moje rodina pracovala na dráze a jsme rádi, že tady takové nádraží teď máme," řekla při slavnostním otevření Jarmila Šimůnková z České Třebové.
"Je to velkolepé, perfektní. Dříve tu nebylo, kde zaparkovat, dnes tu můžu postavit auto do podzemí a hned jet vlakem. A na obrazovkách před nádražím si vyhledám spojení - je tam kompletní internetový jízdní řád," říká další Třebovák Emil Kolář.
"Zaplaťpánbů, že tady ta stavba je, a že se lidem líbí. Na rozdíl od Kociánky ve vedlejším Ústí, proti které někteří protestují. Přitom tady je procento betonu určitě vyšší," říká zastupitel Třebové Josef Kopecký.
Jeden pohled říká, že se otevřel jen obyčejný autobusák s parkovištěm. Jenže zaparkovat u nádraží, kde stavějí rychlíky, je skoro v celé zemi rébus pro řidiče. Řešení nemá ani Pardubice nebo Hradec Králové.
Podle pardubického hejtmana Radko Martínka by mělo právě krajské město podobný terminál získat. "Tato třebovská stavba bude centrem celého dopravního systému. Do České Třebové by měla přivést autobusovou dopravu z celé východní části kraje. Druhým centrem budou Pardubice pro západní část," řekl Martínek.
ZA KOLIK ZAPARKUJETEPrvních dvacet minut stání v podzemním parkovišti je zdarma, slouží k tomu, aby se cestující mohli nechat zavézt k vlaku či autobusu, nebo se zde nechat vyzvednout. Platí se delší státní. Za první čtyři hodiny zaplatíte 10 korun za hodinu. Pět až dvanáct hodin státní stojí 50 korun. Delší stání 80 korun. Celý den 100 korun. Zakoupit si lze i dlouhodobou parkovací kartu, měsíční karta stojí 800 korun, půlroční 4 000 korun, roční parkování 6 000 korun. |