Výrobní hala společnosti Foxconn v Pardubicích (ilustrační snímek)

Výrobní hala společnosti Foxconn v Pardubicích (ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Foxconn se pouští do miliardové investice, ve hře je i nová trať

  • 6
Společnost Foxconn hodlá v nejbližších letech investovat do okolí svého pardubického areálu částku přesahující jednu miliardu korun. A požaduje k ní i podporu kraje. Jeho radní ji slíbili a podpořili tak zároveň memorandum, které podepsala vláda s tchaj-wanským výrobcem spotřební elektroniky.

„Společnost Foxconn je významným zaměstnavatelem, který plánuje investovat v krajském městě značnou částku. Považuji proto za nezbytné, abychom investorovi vyšli v maximální možné míře vstříc,“ uvedl hejtman Martin Netolický. Příslib vytvoření tisíce přímých vysoce kvalifikovaných míst zazněl i při červencovém jednání představitelů Foxconnu s ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem.

Chystaný projekt dostal název Smart City a počítá s revitalizaci části areálu bývalé Tesly Pardubice v oblasti Zámeček o rozloze přibližně 14 hektarů. Na tomto území by se kromě rezidenční části měly nacházet místa pro volnočasové aktivity, relaxační zázemí, ale hlavně technologická pracoviště.

V nově vybudovaném technickém centru by měla své zázemí nově najít také pardubická Střední odborná škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola. Výhodou jejího umístění v blízkosti areálu by byla možnost ještě užší spolupráce mezi školou a zaměstnavatelem.

Areál Foxconnu by změnil dopravu ve městě i okolí

Pro investora je lákadlem napojení na páteřní dálnici a dobudování R35, funkční letiště a možnost zajištění překladiště.

„Jednou z nejvýznamnějších oblastí důležitých pro získání investice Foxconnu právě do Pardubic jsou poměrně rozsáhlé úpravy krajských komunikací II. a III. třídy i zásahy do železniční infrastruktury,“ řekl náměstek hejtmana Jaromír Dušek.

Rekonstrukce dopravního uzlu Pardubice včetně Ostřešanské, dříve Medlešické spojky, která by vedla v bezprostřední blízkosti areálu, podle něj výrazným způsobem ovlivní spojení pro zaměstnance firmy, ale také pro její nákladní dopravu. „Proto by se tyto stavby měly stát prioritou i pro Správu železniční a dopravní cesty,“ dodal Jaromír Dušek.

Podle Správy železniční a dopravní cesty by spojka vyšla neúměrně draho. Správce kolejí si nechal vypracovat studii proveditelnosti, která ovšem neprokázala potřebnou ekonomickou efektivitu nové tratě.

„Důvodem jsou poměrně vysoké investiční náklady a zároveň relativně dlouhá jízdní doba vlaku Pardubice - Chrudim ve srovnání se silniční dopravou,“ uvedl Marek Illiaš ze SŽDC.

Radní odpovědný za dopravu Jaromír Dušek takové tvrzení odmítá. Podle něj SŽDC na požadavky Pardubického kraje nereaguje.

„Nastavení výpočtu ekonomické efektivity je pro Pardubický kraj nepřijatelné. Doufám, že dojde k přehodnocení celé metodiky výpočtu ekonomického hodnocení, protože se stávajícím výpočtem se kromě koridorových úseků nic nového v železniční síti České republiky nepostaví,“ uvedl Jaromír Dušek.