Zastánci starého nádraží se rozčilují, že stát bude zbytečně utrácet peníze za novou budovu. Projektanti železnice jsou zase otráveni, že uprostřed kolejí budou muset nechat starý dům, který tam z jejich pohledu nemá žádnou logiku.
Iniciátor záchrany nádražní budovy v Ústí nad Orlicí Martin Kadrman si myslí, že nakonec vyhrála betonářská lobby.
Vizualizace |
"Pro nás je zásadní otázka, jestli je ekonomicky rozumné stavět novou výpravní budovu, když současná existuje. S novou se počítalo jen pro případ, že se stará demoluje," řekl Kadrman.
Správa železniční dopravní cesty však výhrady odmítá. "Nemluvte o nové budově. Nová se nestaví. Bude to přístřešek pro úkryt před špatným počasím a informační systém pro cestující, aby věděli, kdy a kam mají jít, případně prostor pro jízdenkové automaty dopravců," říká zástupce investora ze Správy železniční dopravní cesty Pavel Mathé.
Jenže nové nádraží nebude sice honosnou stanicí, ale jen stěží jej lze označit za přístřešek před deštěm. Starosta Ústí nad Orlicí Petr Hájek je s návrhem spokojen.
"Je to plnohodnotná budova pro cestující, nejedná se o žádnou vlakovou či autobusovou zastávku. Nevím, kde vznikají dezinformace, že se staví jen zastávka," dodal starosta, který považuje za úspěch, že se i přes snahu investora o zmenšení parkoviště podařilo zachovat 139 parkovacích stání.
Nová budova bude přístupná od města jen podchodem pod kolejemi z kerhartické strany. Stavební povolení na komunikace už nabylo právní moci, pro samotnou železnici o něj investor požádá v létě. Stavba bude rozložena na tři roky, protože musí současně fungovat provoz po trati i silnicích.
Co bude se starým nádražím? Nikdo neví
Historická budova stanice zatím hledá nové využití. Podle předsedy mezirezortní komise Marka Diana, která má za úkol novou náplň najít, bude využití staré budovy nádraží víceúčelové.
"Nyní studujeme jednotlivé varianty provedení a zdaleka nejsou všechny možnosti vyčerpány," uvedl Marek Dian.
Nová budovaNa nádraží s prosklenou čekárnou lidé najdou sociální zařízení, dvě pokladny, úschovnu zavazadel, výtah, kterým se handicapovaní dostanou do podchodu. Půdorys haly je velký 19 krát 15 metrů. Před nádražím bude 139 parkovacích míst, z toho osm pro handicapované. Prostor bude v zimě temperován. Vedle budovy pro cestující vznikne nízký technologický objekt zabezpečovacího zařízení dráhy. Přístup do nové železniční stanice v Ústí nad Orlicí bude z kerhartické strany. Cestující se dostanou k tratím podchodem. |
I když je v běhu stavební řízení na nové objekty stanice, lidé se stále nevzdávají představy, že cestujícím má sloužit dnešní nádraží. Kvůli tomu vznikla dokonce nová petice, kterou od konce dubna podepsaly už stovky lidí.
V ní žádají ministerstvo dopravy a ústecký městský úřad, aby "nedovolily postavit zastávku, která bude nahrazovat již existující výpravní budovu, neplýtvaly penězi státu i Evropské unie a nedopustily ponížení významu ústeckého nádraží jako důležitého železničního uzlu".
Podobně soudí i signatářka první z petic režisérka Olga Sommerová. "Podle názorů odborníků může rekonstruovaná nádražní budova sloužit ve všech potřebných funkcích. Ptám se proto: kdo má zájem na výstavbě budovy nové, navíc v době všeobecně deklarované potřeby šetřit veřejné prostředky? Na pravdivou odpověď čekají všichni ti, kteří se rozumem a srdcem zasloužili o zachování krásné historické budovy ústeckého nádraží," uvedla Sommerová.