Vizualizace nových nástupišť na nádraží v Ústí nad Orlicí

Vizualizace nových nástupišť na nádraží v Ústí nad Orlicí | foto: Správa železniční dopravní cesty

Z nádraží zachráněného tisíci aktivistů bude archiv správců železnice

  • 1
V Ústí nad Orlicí stojí od roku 1874. V minulých letech mělo být zbouráno, nehodilo se do plánu modernizace železničního koridoru. Nakonec nádraží zachránil hlasitý protest aktivistů a 17 tisíc podpisů petice proti demolici. A teď se našlo využití. Z nádraží udělají správci železnice svůj archiv.

Historická nádražní budova v Ústí nad Orlicí by se snad už konečně měla dočkat rekonstrukce. Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Suchý to přislíbil při své návštěvě na stavbě modernizace železničního uzlu v Ústí. Dosavadní majitel - České dráhy - nemá pro objekt, který je kulturní památkou, žádné využití.

"Byl dán příslib nebo garance toho, že historická budova musí být minimálně v rámci realizace této stavby a udržovacích prací opravena, alespoň pokud jde o vnější plášť. Bylo také řečeno, že v dalších letech by měla následovat celková rekonstrukce budovy," uvedl ústecký starosta Petr Hájek.

V budově by mohl být umístěn celý archiv Správy železniční dopravní cesty. Petr Hájek by také rád v objektu viděl čekárnu a restauraci, aby bylo zajištěno zázemí pro cestující. S vlastním návrhem přišli také železniční modeláři, prostory by jim mohly sloužit pro klubovou činnosti i stálou expozici modelů a kolejišť.

Nádraží stojí uprostřed kolejí a není k němu přístup autem, pouze podchodem, proto není vhodné pro komerční účely. Pro odbavení cestujících bude sloužit nová výpravní budova na kerhartické straně.

Hodlají převod nádraží urychlit

"České dráhy připravují prodej všech nádražních budov včetně pozemků Správě železniční dopravní cesty. Měl by se uskutečnit do konce roku," řekl Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah. Podle starosty Petra Hájka hledají dráhy i správci železnice způsob, jak převod nádraží v Ústí vyjmout z celkového balíku nemovitostí a převod urychlit.

České dráhy původně chtěly nádraží zbourat. Proti tomu se postavila část veřejnosti a dosáhla toho, že objekt byl v roce 2010 prohlášen kulturní památkou. Od té doby vlastník do budovy neinvestoval, i když není v havarijním stavu.

Nádraží v Ústí nad Orlicí z roku 1874 patří k nejstarším staničním budovám v Česku. Vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Je zajímavá mimo jiné tím, že je průchozí, aby mohli výpravčí i cestující procházet na obě strany kolejiště.

,