Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z nádraží zachráněného tisíci aktivistů bude archiv správců železnice

  11:15aktualizováno  11:15
V Ústí nad Orlicí stojí od roku 1874. V minulých letech mělo být zbouráno, nehodilo se do plánu modernizace železničního koridoru. Nakonec nádraží zachránil hlasitý protest aktivistů a 17 tisíc podpisů petice proti demolici. A teď se našlo využití. Z nádraží udělají správci železnice svůj archiv.

Vizualizace nových nástupišť na nádraží v Ústí nad Orlicí | foto: Správa železniční dopravní cesty

Historická nádražní budova v Ústí nad Orlicí by se snad už konečně měla dočkat rekonstrukce. Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Suchý to přislíbil při své návštěvě na stavbě modernizace železničního uzlu v Ústí. Dosavadní majitel - České dráhy - nemá pro objekt, který je kulturní památkou, žádné využití.

"Byl dán příslib nebo garance toho, že historická budova musí být minimálně v rámci realizace této stavby a udržovacích prací opravena, alespoň pokud jde o vnější plášť. Bylo také řečeno, že v dalších letech by měla následovat celková rekonstrukce budovy," uvedl ústecký starosta Petr Hájek.

V budově by mohl být umístěn celý archiv Správy železniční dopravní cesty. Petr Hájek by také rád v objektu viděl čekárnu a restauraci, aby bylo zajištěno zázemí pro cestující. S vlastním návrhem přišli také železniční modeláři, prostory by jim mohly sloužit pro klubovou činnosti i stálou expozici modelů a kolejišť.

Nádraží stojí uprostřed kolejí a není k němu přístup autem, pouze podchodem, proto není vhodné pro komerční účely. Pro odbavení cestujících bude sloužit nová výpravní budova na kerhartické straně.

Hodlají převod nádraží urychlit

"České dráhy připravují prodej všech nádražních budov včetně pozemků Správě železniční dopravní cesty. Měl by se uskutečnit do konce roku," řekl Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah. Podle starosty Petra Hájka hledají dráhy i správci železnice způsob, jak převod nádraží v Ústí vyjmout z celkového balíku nemovitostí a převod urychlit.

České dráhy původně chtěly nádraží zbourat. Proti tomu se postavila část veřejnosti a dosáhla toho, že objekt byl v roce 2010 prohlášen kulturní památkou. Od té doby vlastník do budovy neinvestoval, i když není v havarijním stavu.

Nádraží v Ústí nad Orlicí z roku 1874 patří k nejstarším staničním budovám v Česku. Vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Je zajímavá mimo jiné tím, že je průchozí, aby mohli výpravčí i cestující procházet na obě strany kolejiště.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

K úpravě terénu použili stavbaři hlínu i štěrk.
Estakáda přes Labe a záplavové území pro D35 získala klíčové povolení

Dálnice D35 se opět přiblížila tomu, že se skutečně začne stavět. Po letech příprav silničáři získali zásadní dokument, aby mohli zahájit budování nejdelšího...  celý článek

Studenti Delty Pardubice reprezentovali školu i Českou republiku na robotické...
Studenti vyrazili do Ameriky na robotickou olympiádiu. Potkali i Trumpovou

Studenti pardubické Delty - střední školy informatiky a ekonomie, se vrátili v pátek z první robotické olympiády v americkém Washingtonu D.C.. Maturanti Tomáš...  celý článek

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic...
Místo nové trati do Pardubic stačí zavést spěšné vlaky, říká Chrudim

Vedení Chrudimi odmítá stavbu Ostřešanské spojky, která měla zrychlit cestování vlakem do Pardubic. Stavba nové trati je podle města zbytečně drahá a vysoký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.