Třída Míru v centru Pardubic | foto: Michal Klíma, MAFRA

Začala debata o pěší zóně v centru Pardubic, lidé se přou o trolejbusy

  • 36
Pardubičtí radní v pondělí odpoledne vyslechli názory lidí na zřízení pěší zóny v podstatné části třídy Míru v centru města. Už nyní tak vědí, že jakoukoliv variantou naštvou část obyvatel. Jedni si představují třídu Míru jako klidnou pěší zónu, druzí bojují za zachování trolejbusových linek.

"Chceme pozvat především majitele nemovitostí a ty, kteří provozují živnost na třídě Míru. Přivítáme však každého, komu není lhostejná budoucí podoba našeho města. Předpokládám, že zastupitelé budou následně brát na zřetel vůli těch, kteří jim dali ve volbách svůj hlas a které zastupují," řekla už dříve primátorka Pardubic Štěpánka Fraňková.

Podle ní budou lidem představeny dvě varianty budoucího vzhledu bulváru. Jednak čistá pěší zóna, ale také opravená ulice, po které budou dál jezdit trolejbusy městské hromadné dopravy.

Třída Míru v Pardubicích
Třída Míru v Pardubicích

Třída Míru v Pardubicích

Právě o těchto dvou variantách lidé v pondělí odpoledne diskutovali nejvíce. "Každý, kdo za mnou přijede do Pardubic, tak říká, jak skvělou veřejnou dopravu tady máme. Líbí se jim, že všude, i na třídu Míru, v klidu dojedou trolejbusem,“ uvedla jedna z důchodkyň, která se dostala ve slušně zaplněném sále k mikrofonu.

Architekti Milan Košař a Aleš Klose, kteří spolu sedí i v pardubickém zastupitelstvu, však budoucí podobu ulice viděli úplně jinak. Podle nich má třída Míru poslední šanci na záchranu právě v pěší zóně. "Pro třídu Míru znamenalo otevření Afi Paláce poslední ránu. Lidé i obchodníci se přesunuli právě tam. My je musíme dostat zpátky na něco pěkného, na něco, co je přiměje se na místě zdržet. To jsou předzahrádky, ale ne trolejové vedení,“ řekl Košař.

Už několikrát schválená pěší zóna by měla být od Sladkovského ulici po obchodní dům Grand. To znamená, že by měřila nějakých 260 metrů. I to se však zdá někomu příliš. "Nevím, na co chtějí na třídě Míru další kavárny či hospody, když umírají i ty, které tam už jsou. Jsem zvědavý, kdo bude na té jejich pěší zóně,“ řekl v sále Miloslav Šimek, který v ulici bydlí.

Raději ani znovu nehlasovat, navrhuje náměstek

"Bohužel to vypadá, že zastupitelstvo bude znovu hlasovat o tom, zda to bude čistá pěší zóna, nebo ne. Výsledek hlasování nechci odhadovat, protože to bude hodně těsné. Pokud ale čistá verze pěší zóny neprojde, město vyhodí z okna miliony. Projekt se totiž připravuje s vyloučením veškeré dopravy," popsal náměstek primátorky Jindřich Tauber.

Pardubičtí zastupitelé totiž už v roce 2006 přijali usnesení, že se ze třídy Míru má stát pěší zóna s vyloučením jakékoliv dopravy, a to v úseku od lékárny ke Grandu. Toto rozhodnutí potvrdilo i minulé zastupitelstvo.

Jenže podle názoru představitelů města se v posledních letech živé centrum přesunulo od Grandu směrem k AFI Paláci. Tento trend může pokračovat i dále, protože pražský developer má velké plány s nedalekým areálem bývalé Prokopky. Proto se domnívají, že je potřeba diskusi o budoucí podobě třídy Míru znovu otevřít.

"Dokumentace, která byla dosud na tento prostor zpracována, ještě za minimálních úprav umožňuje zachování hromadné dopravy. Byť by to bylo v omezeném režimu a ze stávajících sedmi linek, které v úseku Grand - lékárna projíždějí, by zůstaly zachovány maximálně dvě. Zastupitelům chceme nicméně tuto variantu předložit a bude na nich, zda potvrdí rozhodnutí svých předchůdců, nebo zvednou ruku pro trolejbusy," dodala Fraňková.

Lidé mohou debatovat také na webu

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích, který by navázal na třídu Míru. Její konec je vlevo.

Protože se během pondělního veřejného projednávání zřejmě nedostalo na každého, zřídil magistrát speciální e-mailovou adresu trida.miru@mmp.cz, jejímž prostřednictvím se může kdokoliv vyjádřit k rekonstrukci ulice.

Všechny informace budou mít občané možnost najít i na samostatné webové stránce, jejíž spuštění se plánuje v nejbližších dnech, a samozřejmě na webových stránkách města.

Vyhodnocení se dočkají i písemné názory, které dorazí poštou nebo je lidé nechají na podatelně radnice. "Jak už jsme několikrát prohlásili, chceme co nejvíce komunikovat s veřejností a chceme znát její názor," dodal Jindřich Tauber.