Firma Odien ze Spojených států spolu s mezinárodní finanční skupinou Dexia

Firma Odien ze Spojených států spolu s mezinárodní finanční skupinou Dexia chtěly na pardubickém letišti prostavět až pět miliard korun. Představily i podobu nového terminálu. Chtěly odbavovat zhruba půl až tři čtvrtě milionu cestujících ročně. Z projektu nakonec sešlo. | foto: archiv MAFRA

Letiště chce, aby stamilionový úvěr na nový terminál jistily Pardubice

  • 3
Společnost East Bohemian Airport, která provozuje civilní část pardubického letiště, bude žádat své majitele - město a kraj - aby jí ručili za úvěr, který si chce vzít na stavbu terminálu za 250 milionů korun.

Před pardubickými politiky, kteří roky marně živili naději na to, že se ve městě objeví bohatý investor a postaví jim nový letištní terminál, je důležité rozhodnutí.

Na pondělním jednání rozhodli šéfové společnosti East Bohemian Airport (EBA), že postaví terminál za své. Má to však háček.

Zároveň se členové představenstva dohodli na tom, že budou chtít po radnici a krajském úřadu, které firmu vlastní, aby jim ručily za masivní úvěr. Stavba terminálu podle prvních odhadů spolyká čtvrt miliardy.

"Představenstvo se shodlo, že se pokusíme postavit terminál za své. Na to ovšem budeme potřebovat úvěr, za který by nám měli ručit naši majitelé," uvedl šéf firmy EBA Jan Andrlík.

"Naše prosba tak půjde do rad i zastupitelstev obou institucí. Rozhodnutí by mělo padnout do poloviny roku," přiznal Andrlík s tím, že stavba bude ve skutečnosti za více než 250 milionů.

"Je třeba připočíst stavbu silnice k nové hale. Tam počítáme se spoluprací hlavně s krajem," dodal Jan Andrlík.

Otázkou je, jak se k žádosti politici postaví. Z magistrátu zatím zaznívají spíše souhlasné reakce.

"Myslím, že to je dobrý nápad. Jasné je, že žádný investor nepřijde a letiště nový terminál potřebuje. Nevidím důvod, proč by město za úvěr ručit nemohlo," uvedl náměstek primátorky Jindřich Tauber.

"Uvidíme," říká náměstek hejtmana

Dilema Pardubic

Proč podpořit úvěr

1. Letiště zažívá boom. Čeká jej nejspíše další rekordní rok co se odbavených lidí týče.

2. Firma EBA je finančně silná. Dokáže vylepšovat letiště, hospodaří s kladnými čísly.

3. Silné regionální letiště využijí lidé z kraje, kteří z něj budou moci masověji vyrážet na dovolené.

Proč ho odmítnout

1. Nynější prosperita letiště není v ekonomicky nejisté době zaručena.

2. V případě ekonomických potíží vše zaplatí město, které na tom není finančně nejlépe.

3. Zvýší se provoz, což se lidem od letiště nebude kvůli hluku líbit.

O trochu opatrnější je však náměstek hejtmana Roman Línek. Podle něj poslední dobou na veřejné rozpočty dopadá tolik ran, že není zrovna snadné slíbit další podporu.

"O možnosti financovat terminál z úvěru víme. Příští týden nás čekají první jednání se zástupci letiště na toto téma. Uvidíme, pro jakou cestu se rozhodneme," řekl Roman Línek.

Trochu by ho mohlo obměkčit to, že letiště zažívá zlatou éru. Loni odbavilo rekordní počet cestujících, který přesáhl 120 tisíc. Letos to podle prvních měsíců vypadá, že by jich mohlo být ještě více.

"Zatím to vypadá na nový rekord. I proto věříme, že nebudeme mít problém se splácením úvěru," dodal Andrlík. I on v minulosti jednal s mnoha investory, kteří projevovali zájem o to, aby mohli v Pardubicích postavit terminál.

Dohoda však vždy zkrachovala, a to ze tří hlavních důvodů. Prvním bylo to, že na letišti působí i armáda a firmy měly obavy, že by nemohly dostatečně rozvíjet svůj byznys.

Dalším limit představovalo to, že ze zpracování studie vlivu letiště na životní prostředí (EIA) vyplývalo, že letiště může odbavit maximálně 250 tisíc lidí ročně. Třetí ranou byla hospodářská krize.