Jedna z verzí úpravy okolí nádraží v Pardubicích.

Jedna z verzí úpravy okolí nádraží v Pardubicích. | foto: Vizualizace: Ateliér AURUM

Nový plán radních: vzít 100 milionů od Švýcarů a důstojně opravit okolí nádraží

  • 12
Do hry se znovu vrací projekt na přestavbu okolí pardubického vlakového nádraží. Nové vedení radnice však opustilo sny o nadčasovém dopravním terminálu a pokusí se za peníze ze Švýcarských fondů pouze přestavět prostor před hlavní budovou. Hotovo má být za dva roky.

Nová dlažba, moderní lavičky, lepší fontána a hlavně důstojné nástupiště do vozů hromadné dopravy i do linkových autobusů. To vše by už za dva roky mohlo stát před pardubických vlakovým nádražím.

Nedávno zvolení šéfové magistrátu chtějí konečně dotáhnout rekonstrukci prostranství mezi budovou Českých drah a lihovarem. Plánují přitom využít 100 milionů korun, které stále nabízejí správci Švýcarských fondů. Stavět by se mohlo už příští rok.

„Máme na všechno hodně málo času, ale věřím, že se to stihnout dá. Beru to nyní jako svou prioritu. Do konce února bychom chtěli mít studie, pak přijde na řadu práce na získání potřebných povolení a příští rok by se mělo stavět. Hotovo by pak mohlo být na začátku roku 2017,“ uvedl primátor Martin Charvát.

O radikální přestavbě okolí vlakového nádraží se v Pardubicích nahlas mluví od začátku roku 2011. Vzniklo hned několik studií a bývalý náměstek primátorky Martin Bílek dokonce se svým týmem dokázal pro projekt získat stavební povolení. Jenže na začátku roku 2013 musel udělat místo Michalu Koláčkovi a od té doby plány mířily k ledu.

Hlavní důvod? Cena projektu postupně rostla, až se z původních 100 milionů korun dostala někam nad čtvrt miliardy. „Chceme se nyní vyvarovat nějakých snů a opravíme okolí nádraží za sto milionů, tak jak bylo původně v plánu. Švýcarská strana už nám vzkázala, že nám možnost čerpat dotaci protáhne tak, abychom to mohli stihnout. Vracíme se vlastně k původnímu projektu, který postupně zbytečně bobtnal,“ uvedl Charvát.

Oprava okolí nádraží

Pardubická radnice už měla v roce 2012 hotový projekt, včetně klíčových povolení. Nový terminál městské hromadné dopravy, přesun autobusového nádraží a další novinky měly stát přes dvě stě milionů korun. Zhruba polovinou měli přispět správci Švýcarských fondů. Podle plánů bývalého náměstka primátorky Martina Bílka se už v dubnu 2013 mělo začít stavět. Jenže pak Bílek musel z radnice odejít a z projektu sešlo. Nyní se k němu vracejí noví radní, kteří oprášili původní myšlenku na prostou přestavbu blízkého okolí vlakového nádraží za 100 milionů.

Zástupci radnice chtějí stavět jenom na „svých“ pozemcích a tak, aby nemuseli zdlouhavě měnit územní plán. Právě na těchto věcech předchozí plány také kolabovaly. „Bude se stavět na území, které z jedné strany ohraničuje pošta, na druhé činžovní dům, na další nádraží a na té poslední silnice první třídy u lihovaru. Třeba do přestavby křižovatek, jak plánovali naši předchůdci, se pouštět nebudeme. Naším hlavním cílem je smysluplně vyčerpat dotaci, kterou nám Švýcaři nabízejí,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Podle ní se zatím nedá úplně přesně popsat budoucí podoba plochy, kde nyní stojí stará fontána a odkud odjíždějí trolejbusy. Radní sice ve svých plánech použijí už hotové studie, ale jen jako inspiraci.

„Nyní se budou tvořit nové vizualizace. Potom budeme chytřejší. Jsme teprve na začátku procesu, ale ten chceme rychle posouvat vpřed,“ dodala Dvořáčková.

Podle primátora Charváta se také nesmí stát, aby cena stavby postupně rostla, jak se dělo v případě první snahy vylepšit okolí vlakového nádraží. „Máme na stavbu 100 milionů a tečka. Více peněz prostě utratit nemůžeme,“ dodal.