Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konvoj s humanitární pomocí narazil. Na ukrajinskou byrokracii

  17:54aktualizováno  17:54
Na Ukrajinu dorazily první dva z pěti kamionů konvoje s humanitární pomocí, který vyjel z Jablonného nad Orlicí na Orlickoústecku. Tentokrát však narazil. Nikoli na bariéru válečné fronty, ale byrokracie.

Kamion z Jablonného nad Orlicí s pomocí pro Ukrajinu mířil dál, ale zarazil se o úředního šimla v Kyjevě. | foto: Ivo Dokoupil

Cesta do Kyjeva byla bez potíží. Ty nastaly až u okénka centrální kyjevské celnice.

„Lůžka jsme proclili skoro bez problému, ale na mouku si celníci vyžádali opětovnou analýzu. Nestačilo jim, ze jsme už jednu analýzu museli nechat udělat v Čechách na pokyn ukrajinského Ministerstva sociální politiky, celníci chtěli analýzu mouky znovu,“ uvedl koordinátor humanitární pomoci organizace Člověk v tísni na Ukrajině Ivo Dokoupil.

Fotogalerie

Podle něj je absurdní, že nikdo z tamních celníků nevylezl z kanceláře na šestém poschodí dolů k autu. „Rozplombovat si musíme auto sami, bez celníků, bez kontroly a pět pytlíků mouky neseme zpět na šesté poschodí. Divíte se? My už ani ne. Známe ukrajinské pořekadlo o tom, že přísnost a komplikovanost jejich zákonů je kompenzována tím, že je jen málokdo dodržuje. Papírů a povolení je třeba spousta, vlastní náklad ale nikdo nezkontroluje,“ dodal Ivo Dokoupil.

Náklad 22 tun hladké mouky od Penam je pro trpící v místech bojů v okolí Slovjansku. Kamion tam tedy nedorazil, osádka musela přes víkend a ještě v pondělí čekat na výsledky analýzy, které mohou být kdovíkdy.

„S moukou došlo k paradoxu úředního šimla. Pokud se nepodaří dopravit ji dál, budeme ji muset nechat v Kyjevě v celním skladu několik dní a potom zaplatit její další dopravu do Slovjanska nějakému vnitrostátnímu ukrajinskému dopravci. Moje první reakce byla, ať si to tam Ukrajinci dopraví už sami na vlastní náklady, ale lidi čekají na mouku, za byrokracii nemohou a trestali bychom je. Beru to tak, že ať se jedná o korupci, o byrokracii či vztah k práci, Ukrajina je zvětšená Česká republika, kde to negativismy taky bují, i když tam jsou násobně větší,“ řekl majitel a ředitel pomáhajícího podniku Isolit-Bravo Kvido Štěpánek.

Ten věnoval pomoci Ukrajině dopravu, tedy kamiony, řidiče a pohonné hmoty, podobně jako v případě prvního a druhého konvoje. „Když se trpělivě snažíme pomáhat, pomáháme tak i sami sobě,“ dodal.

První sled konvoje s názvem „Jablonné nad Orlicí“ veze vedle mouky do Slovjansku distribuovanou organizaci „Chuť pomáhat“ také high-tech nemocniční lůžka od firmy Linet, které vyloží v Kyjevě a Ternopilu. Lůžka jsou určena pro vojenské nemocnice, ve kterých se léčí zranění vojáci z bojů.

Tři další kamiony, které jablonská firma vypraví příští týden ve spolupráci s Charitou České republiky a Člověkem v tísni veze potraviny, peníze i potřebné předměty sesbírané především zaměstnanci Isolit-Bravo, občany a podnikateli měst Jablonné nad Orlicí, Letohrad a Žamberk, farníky katolické církve i podnikateli.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.