Od ledna 2016 se zvýší rychlost na silnici mezi Pardubicemi a Hradcem na 110 km/h. Ale tam se zřejmě bude moci časem jezdit ještě rychleji.

Od ledna 2016 se zvýší rychlost na silnici mezi Pardubicemi a Hradcem na 110 km/h. Ale tam se zřejmě bude moci časem jezdit ještě rychleji. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Do Hradce se z Pardubic pojede stotřicítkou. Výhledově, vzkazuje ministr

  • 21
Po takzvané Hradubické by dnes jezdil devadesátkou snad jen Mirek Dušín. Proto se zdálo nepochopitelné, proč ministerstvu dopravy trvalo tolik let, než v úterý jasně řeklo: Od ledna 2016 se i zde zvýší rychlost na 110 km/h. Ale pozor, na čtyřproudové silnici z Pardubic do Hradce by řidiči mohli jezdit stejně rychle jako po dálnici, tedy až 130.

Vyšší rychlost se má týkat 150 kilometrů silnic I. třídy, mezi kterými nechybí ani silnice I/37 spojující obě krajská města. Na ní by se ale mohlo jezdit ještě rychleji. „Počítá se s ní jako se silnicí pro motorová vozidla, kde po změně patřičné legislativy dojde na zvýšení rychlosti na 110 kilometrů za hodinu s výhledovým navýšením o dalších dvacet kilometrů,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Rychlost 130 km/h by mohla být povolena na základě bezpečnostního auditu. „Vyžadovalo by to i další kroky, takže v první fázi tam bude rychlost 110 km/h,“ řekl Neřold.

Návrh novely zákona bez problémů prošel vládou i prvním čtením. Druhé je na programu příští úterý. „Změn je tam více, takže očekáváme, že ve Sněmovně proběhne o určitých částech novely ještě debata,“ dodal mluvčí Neřold.

Vyšší rychlost, úspora času dvě až sedm a půl minuty

Cesta od cedule Pardubic na hranici Hradce Králové měří necelých šestnáct kilometrů. Dnes striktně podle předpisů by ji řidiči dokázali zvládnout za deset a půl minuty. Povolená rychlost na 110 kilometrů v hodině by jim ušetřila dvě minuty, stotřicítkou by se dalo projet úsek za sedm a půl minuty.

Rychlejší spojení mezi oběma krajskými městy se politikům z kraje líbí. „Jsem zastáncem vyšší rychlosti, ale na druhé straně je na prvním místě bezpečnost. Myslím, že rychlost 110 by dostatečně pokryla potřebu úseku. U 130 si nejsem úplně jistý, zda některá napojení na čtyřpruh jsou běžná pro komunikace určené na tuto rychlost,“ uvedl radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Policisté se k návrhu staví zdrženlivě, ale po splnění technických norem se zvýšení rychlosti nebrání.

„Policisté nemají rozhodující „hlas“ k tomu, zda je možné povolit vyšší rychlost či nikoliv. Dojde-li k úpravě zákona a technické parametry silnice budou v souladu se zákonem, tak i my můžeme podat doporučující vyjádření. Podotýkám, že ani naše záporné stanovisko není v konečné fázi nijak rozhodující,“ uvedla policejní mluvčí Eva Maturová.

Známku si řidiči nebudou muset pořizovat

Resort dopravy neplánuje, že by silnice v budoucnu přešla do kategorie dálnic. Proto se řidiči nemusí obávat, že by zatím za cestu po Hradubické museli platit.

„Do doby, než bude vysoutěžen nový provozovatel mýta, nebudeme měnit rozsah zpoplatnění. To samé platí u osobních aut, takže řidiči se nemusí bát, že by museli od příštího roku jezdit na této silnici se známkou,“ dodal Neřold.