Vzor se na omítku přenese přes děrovaný papír pomocí obarveného vatového

Vzor se na omítku přenese přes děrovaný papír pomocí obarveného vatového razítka. Studentky restaurátorské fakulty Univerzity Pardubice vedly ve Východočeské galerie v Pardubicích v Domě U Jonáše workshop na tvorbu sgrafit. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Restaurátoři představili v pardubickém Domě u Jonáše techniku sgrafita

  • 0
V úterý se v prostorách Východočeské galerie v Pardubicích v Domě U Jonáše mohli návštěvníci zapojit do workshopu zaměřeném na techniku sgrafita. Sami si mohli vyzkoušet způsob dekorování fasád renesančních budov.

"Tento workshop souvisí s výročím naší školy, která slaví 20 let od svého založení. Chceme prezentovat naše ateliéry a představit, co se v nich dělá, protože obory restaurování nejsou veřejnosti úplně známé," představila akci Martina Poláková, studentka třetího ročníku oboru nástěnná malba na fakultě restaurování Univerzity Pardubice.

Sgrafito je nástěnná technika, která vznikla a prodělala největší rozkvět v období renesance. Touto technikou založenou na jednoduchém principu byla zdobena nejen vnější fasáda domů, ale používalo se jí i v interiéru.

Dvoubarevného sgrafitového vzoru se dosahuje tak, že spodní vrstva tmavé omítky obarvená podle tradičního renesančního způsobu jemně mletým uhlím nebo popelem ze spálené slámy se nechá zaschnout a do svrchní tenké vrstvy omítky světlé barvy se za vlhka proškrabují vzory.

"Technika samotná je velmi jednoduchá na provedení, občas bývá problém s přípravou podkladových omítek, aby držely a správně fungovaly. Kdo by si chtěl proškrabávání zkusit, zjistí, že na tom není nic složitého," prozrazuje Poláková.

Je-li postup opačný ve smyslu, že spodní omítka je světlá a vzory jsou proškrabovány do svrchní tmavé omítky, vzniká tzv. kontrasgrafito.

"Naše škola sídlí v Litomyšli a na místním zámku je krásná sgrafitová fasádní výzdoba. Máme tam i nově zhotovené sgrafito, které dělali naši bývalí studenti. Jsou na něm zobrazeny motivy Váchalových grafik, protože tento autor žil nějakou dobu v Litomyšli," připomíná studentka.

Někdy se postup zjednoduší tak, že se vzory proškrabují do jednobarevné světlé omítky. Po zdrsnění hladké plochy fasády vyrytím vzorů se zakrátko vlivem povětrnosti škrábané části v jednobarevné omítce barevně odliší.

"Sgrafito není v současnosti obvyklá technika. Projekt v Litomyšli s Váchalovou uličkou je jedním z mála," konstatuje Poláková. "V poslední době probíhá restaurování sgrafit ve Slavonicích, kde je jich opravdu hodně," dodala

Ve čtvrtek 21. března od 10 do 16 hodin si zájemci mohou do Východočeské galerii v Pardubicích přijít vyzkoušet techniky zlacení na papíře. Budou se jim věnovat lektorky z Ateliéru restaurování a konzervace uměleckých děl na papíře a souvisejících materiálech Petra Janská a Veronika Kopecká.