Stavbaři tu museli provést dílčí opravy, aby zajistili dobrý technický stav mostu. Teď už zbývá dokončit jen některé menší práce a ještě před koncem prvního prázdninového měsíce stavební technika z mostu zmizí úplně. Do konce září se dělníci budou objevovat už jen na spodní straně mostu.
„Pardubický kraj investoval před deseti lety do kompletní rekonstrukce Wonkova mostu, který je v jeho vlastnictví, více než 200 milionů korun. Vzhledem k velmi husté dopravě, jejíž intenzita je srovnatelná s dálnicí, jsme museli přikročit k několika stavebním úpravám,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Cílem oprav za necelých osm a půl milionu korun bylo zachovat stavebně-technický stav a životnost mostu. „Kdybychom je neprovedli, nebyli bychom řádnými hospodáři,“ doplnil náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek s tím, že na mostě projede za čtyřiadvacet hodin až 22 tisíc automobilů.
Opravily se chodníky i zábradlí
Stavbaři opravili povrch a izolace chodníků, obnovili protikorozní ochranu zábradlí a dalších ocelových prvků, ošetřili mostní ložiska a úložné prahy, repasovali víka kabelových šachet a samozřejmě zrenovovali povrch vozovky v místě styku s ocelovým prahem. „Obnovovali jsme jej v prostoru mostních dilatačních uzávěrů, což je zařízení, které vyrovnává různou teplotní roztažnost konstrukce mostu a navazující vozovky,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Na závěr stavebních prací silničáři provedli ještě měření tzv. bludných proudů. To je nedestruktivní diagnostika stavu koroze mostní výztuže. Na Wonkově mostě odborníci zvolili kombinaci optických vláknových mřížek, čidel vlhkosti a teploty a laserových interferometrů.
„Je to pro laika poměrně složitá technologie. Aktuálně zjištěná data jsou vyhodnocována a porovnávána s předpovědními modely. Pravidelně se data aktualizují a máme přehled o tom, jak mostní konstrukce reaguje na dopravu i na vnější povětrnostní vlivy,“ popisuje technologii Němec.
Měření navazuje na technologii, která byla díky dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury na most instalována už loni.
Most Pavla Wonky je nejstarší dochovanou železobetonovou předepínanou mostní konstrukcí v České republice a byl vzorem pro další rozvoj technologie, která se dosud používá a nemá modernější náhradu. Svým významem i dnes předčí mnohé moderní mostní konstrukce.