Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wonkův most, po kterém za den projede 22 tisíc aut, je opravený

  11:20aktualizováno  13:30
Těžko hledat vytíženější komunikaci v Pardubicích, než je most Pavla Wonky nedaleko hokejové arény. Denně přes něj projede přes dvacet tisíc aut, každá jeho uzavírka tak zkomplikuje dopravu v celém městě. Proto všechny řidiče potěší, že jeden ze tří klíčových mostů přes Labe se po dvou měsících znovu dostal do stoprocentní kondice.

Wonkův most má za sebou velkou opravu. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stavbaři tu museli provést dílčí opravy, aby zajistili dobrý technický stav mostu. Teď už zbývá dokončit jen některé menší práce a ještě před koncem prvního prázdninového měsíce stavební technika z mostu zmizí úplně. Do konce září se dělníci budou objevovat už jen na spodní straně mostu.

„Pardubický kraj investoval před deseti lety do kompletní rekonstrukce Wonkova mostu, který je v jeho vlastnictví, více než 200 milionů korun. Vzhledem k velmi husté dopravě, jejíž intenzita je srovnatelná s dálnicí, jsme museli přikročit k několika stavebním úpravám,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Cílem oprav za necelých osm a půl milionu korun bylo zachovat stavebně-technický stav a životnost mostu. „Kdybychom je neprovedli, nebyli bychom řádnými hospodáři,“ doplnil náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek s tím, že na mostě projede za čtyřiadvacet hodin až 22 tisíc automobilů.

Opravily se chodníky i zábradlí

Stavbaři opravili povrch a izolace chodníků, obnovili protikorozní ochranu zábradlí a dalších ocelových prvků, ošetřili mostní ložiska a úložné prahy, repasovali víka kabelových šachet a samozřejmě zrenovovali povrch vozovky v místě styku s ocelovým prahem. „Obnovovali jsme jej v prostoru mostních dilatačních uzávěrů, což je zařízení, které vyrovnává různou teplotní roztažnost konstrukce mostu a navazující vozovky,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Na závěr stavebních prací silničáři provedli ještě měření tzv. bludných proudů. To je nedestruktivní diagnostika stavu koroze mostní výztuže. Na Wonkově mostě odborníci zvolili kombinaci optických vláknových mřížek, čidel vlhkosti a teploty a laserových interferometrů.

„Je to pro laika poměrně složitá technologie. Aktuálně zjištěná data jsou vyhodnocována a porovnávána s předpovědními modely. Pravidelně se data aktualizují a máme přehled o tom, jak mostní konstrukce reaguje na dopravu i na vnější povětrnostní vlivy,“ popisuje technologii Němec.

Měření navazuje na technologii, která byla díky dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury na most instalována už loni.

Most Pavla Wonky je nejstarší dochovanou železobetonovou předepínanou mostní konstrukcí v České republice a byl vzorem pro další rozvoj technologie, která se dosud používá a nemá modernější náhradu. Svým významem i dnes předčí mnohé moderní mostní konstrukce.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Počet kandidujících stran a hnutí v Pardubickém kraji stoupl o čtvrtinu

V Pardubickém kraji podalo kandidátku pro volby do Poslanecké sněmovny 24 politických subjektů. Je to o pět více než před volbami v roce 2013. Volby se...  celý článek

Příprava na start na náměstí v Litomyšli.
Závodní motocykly svištěly i kolem litomyšlského zámku, připomene výstava

Motoristické závody nejsou jen doménou speciálních okruhů. Přesvědčit se o tom budou moci zanedlouho návštěvníci velké výstavy, která bude mapovat historii už...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.