Zorientovat se na velké křižovatce už není pro řidiče složité. Během stavby to...

Zorientovat se na velké křižovatce už není pro řidiče složité. Během stavby to bylo horší. | foto: Martin Švec, MAFRA

Mezi vyvlastňovanými majiteli pozemků pod D35 je i žena z 19. století

  • 10
Kromě výkupů posledních pozemků se silničáři při přípravě dálnice D35 nadále zabývají více než desítkou vyvlastnění. Jednání jsou ovšem v některých případech složitá.

První dva úseky D35 o délce více než 27 kilometrů leží na sedmnáctce katastrů rozprostírajících se mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem. Na některých jako Opatovice či Komárov u Holic už patří silničářům úplně vše. Jinde má půdu ve vlastnictví stát skrze pozemkový fond, což by nemělo být žádnou překážkou.

Ovšem najdou se i katastry, kde se vlečou již dříve zahájené procesy vyvlastnění. Velké plochy silničáři potřebují získat ještě třeba poblíž Rokytna, kde Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) usiluje o téměř desítku pozemků od dvou majitelů.

„Běží vyvlastnění s nehladkým průběhem. Řeší je odvolací orgán. Žádné vyvlastnění nebylo pravomocně ukončeno,“ uvedl ředitel společnosti Pudis Martin Höfler. Tato firma má na starost přípravu výkupů pro ŘSD na celkem čtyřech katastrech mezi Opatovicemi a Časy.

Důvodem k vyvlastnění není pouze cena

Stát díky novele nabízí za pozemky pod chystanými dopravními stavbami osminásobek obvyklé ceny. Většině majitelů „kompenzace“ stačí. Kde shoda na ceně nepanuje, tak tam následuje vyvlastnění. Ačkoliv množství majitelů se pod vidinou nižší náhrady při vyvlastnění nakonec se silničáři dohodne, tak ne vždy je problém jen v otázce ceny.

Se složitou situaci se silničáři vypořádávají na katastru obce Borek, kde leží rozlehlé parcely pozemků, z nichž potřebuje stát získat už jen drobné podíly.

„V současné době probíhá v rámci majetkoprávní přípravy stavby vyvlastňovací řízení na spoluvlastnický podíl ve výši 2/38 na celkem pěti pozemcích,“ uvedl Milan Pour z firmy Pragoprojekt.

Podle informací z katastru nemovitostí má majitelka zbývajících podílů adresu bydliště přímo v Borku. Dálnice má přitom vést jen necelých 200 metrů od domu, který stojí na úplném začátku obce. Problém ovšem je, že žena je nezvěstná.

„Dle dostupných podkladů a informací narodila v polovině 19. století, a lze se tedy důvodně domnívat, že již zemřela. Vzhledem k této skutečnosti s ní nebylo možné uzavřít kupní ani jinou smlouvu za účelem zajištění vlastnických práv,“ sdělil Pour.

Silničářům tak nezbylo nic jiného, než podat žádost o vyvlastnění podílů. Patřičný úřad byl před několika dny pověřený vyhotovením listin. „V katastrálních územích dotčených stavbou D35 Opatovice - Časy, ve kterých zajišťuje majetkoprávní přípravu naše společnost půjde pravděpodobně o první rozhodnutí o vyvlastnění, a to za předpokladu, že rozhodnutí o vyvlastnění bude skutečně vydáno, což nelze v tomto okamžiku predikovat,“ dodal Pour.

Pracovníci úřadu spadajícího pod stavební úřad pardubického magistrátu však žádné další podrobnosti sdělit nemohli.

„Vzhledem k tomu, že ke kauze nemáte postavení účastníka řízení, nemohu sdělovat žádné procesní úkony, které náš úřad ve věci činí,“ uvedla zástupkyně vedoucího odboru Kateřina Němcová.

Pětice pozemků má v součtu téměř 29 tisíc metrů čtverečních a zahranuje kromě orné půdy i koryto potoka či části polní cesty.

Jedno vyvlastnění už skončilo

Na jiném místě na trase budoucí „pětatřicítky“ však už vyvlastňování skončilo, byť šlo zatím o jediný případ. „Do dnešní doby bylo dokončeno pouze jedno řízení, a to v katastrálním území Horní Roveň, kde byly vyvlastňováni tzv. neznámci,“ potvrdil Jiří Bláha ze společnosti Satra.

Od dalších třinácti majitelů však státu pozemky stále chybí. „Z velké části je to zapříčiněno projednáváním dodatečných dědických řízení,“ upřesnil Bláha.

K ukončení výkupů dalších pozemků se silničáři přiblížili na katastru Borku a Uherska. Dvě parcely už se převádí do majetku ŘSD, přičemž jeden převod by měl být dokončen tento týden a druhý počátkem listopadu.