Dosatečně široká silnice I/37 spojující Pardubice s Hradcem Králové, na které se řidiči v budoucnu dočkají rychlosti 110km/h.

Dosatečně široká silnice I/37 spojující Pardubice s Hradcem Králové, na které se řidiči v budoucnu dočkají rychlosti 110km/h. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Modrá, zelená? Úřady řeší barvu značky povolující rychlejší jízdu

  • 121
Otevřením křižovatky u Stéblové zmizela poslední stavební překážka pro zvýšení rychlosti na silnici mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Motoristé si ale musí počkat, nejdřív je totiž potřeba dořešit, jakou barvu bude mít značka, která to povolí.

Již týden využívají řidiči bez rychlostního omezení silnici I/37 mezi oběma krajskými městy. Na pohodlné čtyřproudové „Hradubické“ ale stále musí jezdit devadesátkou jako na jakékoliv silnici se dvěma pruhy. A to i přesto, že silnice nyní splňuje všechny potřebné normy pro rychlost 110 kilometrů za hodinu.

„Ke zvýšení rychlosti na I/37 v souvislosti s dokončením stavby MúK Stéblová nedošlo. K povolení vyšší rychlosti je třeba legislativní změna, která se předpokládá až začátkem roku 2016,“ uvedla Hana Jarolímová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bylo investorem přestavby křižovatky.

Potíž je v nevhodném značení

Povolení vyšší rychlosti má přinést novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, jejíž součástí bude i nutná úprava dopravního značení. A právě špatné značení je překážkou, která v současnosti brání tisícům řidičů šlápnout více na plyn.

„Osazení značky ‚silnice pro motorová vozidla‘ by vyloučilo veškerý pomalý provoz. Zároveň by na komunikaci nesměli ani cyklisté, traktory apod.,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Řidičům tak svítá naděje, že se po čtyřproudové silnici svezou rychleji ještě dříve než před prvním lednem 2016, odkdy by měla novela začít platit.

„V nejbližší době bude stanovena skupina složená ze zástupců ministerstva dopravy, vnitra a ŘSD. Budeme se bavit o možnosti zavedení takového značení, které by šlo použít i za stávající legislativy,“ potvrdil vývoj v celé záležitosti Novák.

Přebarvení současného modrého značení na zelené užívané u silnic pro motorová vozidla by přineslo nemalé vynaložení financí navíc. Resort dopravy přitom plánuje zachování současného zbarvení.

„Počítáme s tím, že modrá barva do budoucna zůstane, a proto hodláme najít cestu, jak ušetřit případné zbytečné náklady,“ dodal Novák.

Zákonodárci jsou zbytečně pomalí

Že by příští rok museli řidiči stále jezdit „jen“ devadesátkou, se ale nezamlouvá jak jim samotným, tak ani zákonodárcům.

„Přijde mi neuvěřitelné, aby prosazení stodesítky na Hradubické silnici trvalo rok. To je hrozně moc. Pokusím se prosadit ve sněmovně, aby se zákon protlačil ve zrychleném řízení. Pak by mohlo být dejme tomu do půl roku hotovo, i dříve. Ale nechci nic slibovat, uvidíme, jak to bude vypadat v praxi,“ uvedl například poslanec z vládního hnutí ANO Martin Kolovratník.

Rychlejší cestování na čtyřproudové silnici by uvítal také krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

„Nečekám, že to umožní až nová legislativa, a spoléhám na to, že se bude jezdit rychleji už v příštím roce,“ říká Dušek, který je zároveň skeptický ohledně přijetí novely, která by stodesítku zavedla s jistotou až od roku 2016 .

„Nevěřím ve slíbené termíny. Už jsem se v minulosti vícekrát zklamal. Pokud by se to poslancům náhodou nezadařilo, tak bychom se zvýšení také nemuseli dočkat,“ připouští možné komplikace Dušek.

Dle zákona toho kraj v celé otázce zvýšené rychlosti příliš nezmůže.

„Jelikož jde o silnici první třídy, tak veškeré záležitosti nejsou v kompetenci kraje. Ale společně s ŘSD a dalšími orgány můžeme docílit urychlení změny, která stodesítku povolí dříve, než bude přijata novela zákona,“ dodal radní a bývalý boss železničních odborů Dušek.

Rychleji se mělo jezdit zkušebně jen na třech úsecích

„Hradubická“ přitom byla zařazena mezi pilotní projekty, na nichž se stodesítka měla prioritně testovat. Nakonec k tomuto kroku stále nedošlo, ačkoliv se o něm pravidelně hovoří už více než dva roky.

Vedle spojnice Pardubic a Hradce Králové už mohli řidiči jezdit rychleji jen na silnici I/27 vedoucí z Plzně do Šlovic a I/35 z Liberce do Bílého Kostela nad Nisou. Kvůli změně vlády se ale přijetí potřebné novely zpozdilo.

Vyšší rychlost na I/37 byla podmíněna nutnými stavebními úpravami. ŘSD tak muselo například vyměnit v částích úseku od Ohrazenic po Hrobice nevyhovující svodidla. Ta původní byla nahrazena modernějšími, která odolají případným nárazům ve vyšší rychlosti. Nejzásadnější změnou však byla až nutná přestavba křižovatky u Stéblové, kde se řidičům postupně otevřely minulý měsíc nové sjezdové a nájezdové větve na „Hradubickou“.

Ačkoliv seznam vhodných silnic s potřebnými parametry zahrnuje napříč republikou téměř dvacítku úseků se čtyřmi pruhy, tak v Pardubickém kraji se zvýšení rychlosti týká právě pouze „Hradubické“.