Nové autobusy MHD v Chrudimi ze SOR Libchavy

Nové autobusy MHD v Chrudimi ze SOR Libchavy | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Výrobcům aut a dílů se daří tak, že drží Pardubický kraj nad recesí

  • 0
Dobrých zpráv o průmyslu v Pardubickém kraji není v posledních letech hodně, ale letošní rok přinesl alespoň jednu skutečně velmi povzbudivou. Firmám navázaným na automobilky se letos dařilo, výrobci dílů a příslušenství vozidel jsou skutečným motorem průmyslové výroby.

A platí to i pro Pardubický kraj, kde se podle statistiků dokonce průmysl vypořádal s krizí během loňského roku lépe než ve zbytku země a tržby továren rychle rostly.

I přes očekávané zpomalení až zastavení růstu ekonomiky je podle šéfů výrobců automobilů a automobilových dílů je výhled na příští rok opatrně optimistický. "Letošní pozitivní trend by se měl potvrdit i v příštím roce," uvedl ředitel Iveca, které vyrábí autobusy ve Vysokém Mýtě, Pavel Pachovský.

Firmy, kterým se nyní daří

Rehau
Moravskotřebovská Firma Rehau si mohla dovolit minulý týden otevřít nový provoz v Jevíčku, chce v něm postupně zaměstnat až 400 lidí.

Kiekert-CS
Přeloučský výrobce automobilových zámků Kiekert-CS zaznamenal loni nejlepší rok v historii firmy a ten letošní bude ještě lepší.

Iveco
Iveco Vysoké Mýto s předstihem překonalo loňské výsledky, produkce závodu vzrostla hlavně díky poptávce po meziměstských autobusech za tři čtvrtě roku o 35 procent oproti předchozímu roku.

SOR Libchavy
Pro SOR Libchavy pak znamená počet 550 prodaných vozidel nejúspěšnější rok v celé historii společnosti.

Podobně přijatelný výhled do příštího roku si slibuje i šéf jablonské společnosti Isolit-Bravo Kvido Štěpánek. "Sjednané zakázky zatím odpovídají optimistickému vývoji."

Podle ředitele ústecké společnosti Flexima jsou krizové scénáře spíše mediální kampaní. "Žádný výkyv do minusu jsme v automobilovém průmyslu nezaznamenali, myslím, že pozitivní vývoj letošního roku bude pokračovat i v příštím roce. Je reálné, že v příštím roce dosáhneme lepších výsledků,"

Opatrnější je však například prezident pardubického JTEKT Automotive Czech Satoshi Komeda. "Můj odhad vývoje automobilového průmyslu není tak optimistický především kvůli současné ekonomické situaci v Eurozóně. Největšími problémy mohou být pohyby kurzu koruny a nedostatek kvalitních kandidátů na technické pozice na místním trhu práce," uvedl představitel výrobce dílů do převodovek osobních automobilů.

V některých průmyslových firmách se už optimismus vytrácí. V příštím roce to nebudou mít lehké. Předpokládaný růst ekonomiky se podle domácích i zahraničních expertů blíží plus minus nule.

"S výhledem na příští rok jsme velmi opatrní. K určitému zadrhávání jistě dojde," uvedl například jednatel společnosti SOR Libchavy Petr Hájek.

Také v Přelouči si uvědomují, že bude růst ekonomiky nejistý. "Do roku 2012 se díváme s napětím a s obavami, že by se odbyt mohl snížit," řekl generální ředitel firmy KiekertCS Guido Hanel, podle něhož se však rekordního opakování poklesu odbytu z roku 2008 neobávají.

V době, kdy není jisté, zda se ekonomika nedá opět cestou recese, je však právě tato firma symbolem celkově optimistického vývoje automobilového průmyslu v kraji, protože do roku 2015 počítá s výstavbou nové haly a zvýšením počtu zaměstnanců ze současných 1 600 až na 2 300.

Vedle elektrotechnické firmy Foxconn právě výrobci autobusů a automobilových dílů mají velký podíl na současné nejvyšší hodnotě vývozu na jednoho obyvatele v Pardubickém kraji ve srovnání s ostatními.