Takto zatím vypadá místo, kde bude končit severovýchodní obchvat Pardubic.

Takto zatím vypadá místo, kde bude končit severovýchodní obchvat Pardubic. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Trasa obchvatu Pardubic už je skoro zakreslená, výkup polí začne letos

  • 13
Na seznamu plánovaných větších dopravních staveb v Pardubickém kraji už řadu let figuruje severovýchodní obchvat Pardubic. Krajské město si od jeho stavby slibuje výrazné ulehčení od dopravy, která denně zahlcuje centrum Pardubic. Příprava se nyní dostala do fáze, kdy se začnou vykupovat pozemky.

Zatímco silničáři na jiných stavbách už zdařile polnosti získávají, tak v Pardubicích majitelé pozemků na návrhy kupních smluv teprve čekají. Ještě do konce roku by se jim ale ve schránkách měly objevit.

„Začneme vykupovat letos. Na 90% máme hotové záborové elaboráty a řešíme už jen detaily,“ uvedl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr. V překladu to znamená, že již brzy bude trasa obchvatu silnice I/36 z Trnové na Dubinu zakreslená i v katastrálních mapách.

Severovýchodní obchvat

Nový úsek přeložky silnice první třídy I/36 má začínat u kruhového objezdu nedaleko obchodního domu Globus v části Trnová. Ukončení trasy je plánované na stávající okružní křižovatce Dubina v ulici Na Drážce. Na 4 170 metrů dlouhém úseku jsou navrženy celkem čtyři mosty. Nejdelší z nich bude zavěšený most přes řeku Labe a její slepé rameno o délce dvou set metrů. V rámci stavby vznikne poblíž průmyslového areálu Fáblovka také nový podchod pro pěší.

Vzhledem k předpokládaným intenzitám dopravy je silnice navržena ve čtyřech pruzích. Stavba má vyjít na necelých 600 milionů bez DPH.

Silničáři ještě musí zadat zpracování odborného posudku, který určí výkupní cenu. „Příprava je daleko. Dokončuje se dokumentace pro stavební povolení. Problém tam není,“ ujistil Vebr.

Blíže ke stavbě zatím mají ve Svitavách i v případě druhé části obchvatu Chrudimi. Severovýchodní obchvat je první z plánovaných staveb v Pardubicích. Řidiči na něho už netrpělivě čekají.

„V Pardubicích s obchvaty zůstává klid. Jen ta vizualizace na nádraží,“ posteskl si v diskuzi na webu Idnes čtenář Zdeněk Šitina. Narážel tak na fakt, že ŘSD má už delší dobu zpracovanou přehlednou podobu stavby, kterou si mohou zájemci prohlédnout na obrazovce v knihkupectví na pardubickém vlakovém nádraží.

Na severovýchodní obchvat naváže jen o kousek dále přeložka stejné silnice I/36, která poslouží jako obchvat Sezemic a Časů. Zároveň bude přivaděčem k plánované dálnici D35 z Pardubic. V tomto případě jsou silničáři v přípravě jen nepatrně pozadu.

„Je zadaná dokumentace pro stavební povolení. Zpracování ale není v takovém stavu, jako u severovýchodního obchvatu. Obě stavby však na sebe budou navazovat,“ dodal Vebr.