Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubičtí nechtějí výcvikové centrum NATO. Armáda své zájmy ubrání

  8:51aktualizováno  8:51
Nejen mezinárodní prestiž a milionové injekce přináší Pardubicím plánované výcvikové centrum pro piloty vrtulníků z NATO. Rozhodnutí města vyhovět armádě a školit piloty aliance s sebou nese i problémy. Lidem žijícím v okolí pardubického letiště se totiž zřízení střediska nelíbí.

Centrum leteckého výcviku v Pardubicích, kde se američtí piloti budou učit létat na ruských strojích. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Proti vzniku výcvikového centra už se chystá protestovat několik občanských sdružení a část obyvatel blízkých částí Dražkovice, Jesničánky a Staré Jesenčany.

Výcvikové centrum v Pardubicích

Výcvikové středisko vzniklo v roce 2004 s dvěma vrtulníky Mi-2.

V listopadu 2006 CLV dostalo do nájmu od armády tři vrtulníky Mi-17. Vloni se tady cvičila skupina dvanácti afghánských příslušníků vojenského letectva. Skupinu tvořilo osm pilotů a čtyři palubní technici, kteří už měli za sebou základní výcvik v USA. Po nich už středisko školilo i americké piloty. Ti získávali zkušenosti na ruských strojích Mi-17, které se ukázaly jako nepřekonatelné v hornatých oblastech, třeba v Afghánistánu.

"Byl informován, že se lidé k tomu budou chtít vyjádřit. Proto mě primátorka Štěpánka Fraňková požádala, abych kvůli tomu vystoupil na zastupitelstvu," řekl starosta pátého městského obvodu Jiří Hájek.

Město mnoho nezmůže, armáda své zájmy uhájí

Že se bude výcvikovým centrem zabývat zastupitelstvo, je sice hezké, ale to mnoho nezmůže. Armáda se s městem nemusí vůbec bavit.

Pokud by si radnice přesto vydupala nějaká omezení pro lety vrtulníků, dostala by hned od vojáků odpověď. 

"Pokud bychom se radikálně postavili proti celému projektu, upozornil ministr obrany, tak by nebylo vyloučené zrušení vojenského letiště," uvedla primátorka Fraňková.

Armáda se navíc stará o letecký provoz pardubického letiště. Bez její pomoci by mohlo město a kraj, coby vlastníci, civilní letiště rovnou zavřít.

To je však zatím velmi nepravděpodobný scénář. "Vyžadovalo by to velké náklady od města a kraje, abychom se udrželi na číslu 200 tisíc cestujících za rok. Ale zatím jsou takové úvahy předčasné a zbytečné," řekl Jan Andrlík, ředitel společnosti East Bohemia Airport, která letiště provozuje.

Pro lidi se něco udělat musí

Město se proto podle primátorky může s armádou pouze snažit vyjednávat, aby dráhy letů vrtulníků co nejméně zatěžovaly obyvatele.

Fotogalerie

Rozhodnutí zřídit v Pardubicích výcvikové středisko pilotů Aliance padlo před několika dny na summitu NATO v Chicagu.

Vojáci se zde budou cvičit na ruských strojích Mi-17, právě na tyto vrtulníky patří pardubické výcvikové centrum k nejlepším na světě.

Vojáky mohou měřit jen vojáci

Zájem o spolupráci v mezinárodním výcvikovém centru pro posádky vrtulníků zatím ohlásily i Chorvatsko, USA a Slovensko. V Pardubicích se zatím cvičí postupně afghánští a američtí piloti.

Už tyto výcviky vyvolaly nevoli místních lidí. Hygienici přitom odmítli pro město provést měření hluku s tím, že kompetentní k tomu jsou pouze vojenské instituce.

Hlukové zkoušky

"I když se problém týká civilního obyvatelstva, záleží na tom, kdo je provozovatelem letiště, coby zdroje hluku. Tak to je uvedené v zákonné normě," uvedla Bronislava Pozděnová, vedoucí oddělení obecné a komunální hygieny na Krajské hygienické stanici v Pardubicích.

Norma pro hlukovou zátěž je navíc podle radnice konstruována tak, že její překročení téměř nemůže nastat.

"Poslední měření hluku jsme uskutečnili před třemi lety a všechno bylo v pořádku. Letos požadujeme další ověření hlukové studie. I po zřízení výcvikového centra se bude hluk měřit a dál sledovat, aby nepřevýšil povolenou úroveň," řekla mluvčí vojenského letiště Iva Machová.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jan Zrzavý, Bárky na pobřeží, 1948
Zrzavý, Jetelová a další. Litomyšl má co nabídnout fandům obrazů i soch

Litomyšl nabízí vedle 36 hudebních pořadů operního festivalu i devatenáct výstav Smetanovy výtvarné Litomyšle. Tahákem je osmnáct obrazů Jana Zrzavého, ale za...  celý článek

Gripeny a další vojenské letouny dorazily do Pardubic.Svoji záložní základnu...
Stíhačky a bitevníky se přestěhovaly z Čáslavi do Pardubic. Na dva měsíce

Do Pardubic přiletělo během čtvrtečního dopoledne 23 stíhacích letounů JAS 39 Gripen a bitevníků L159 a L39. Letiště se tak stane hlavní základnou stíhacího a...  celý článek

Pardubice ulice 17. listopadu
Šedá dlažba ze třídy Míru se rozšíří i na chodníky přilehlé ulice

Ten rozdíl bije do očí. Na jedné straně nová dlažba na třídě Míru a na straně druhé rozbitý chodník navazující ulice 17. listopadu. Rozpor z centra Pardubic...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.