Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vraťte nám staré jízdní řády a zahoďte nové, zní Pardubickým krajem

  8:06aktualizováno  8:06
Stížnosti na špatné jízdní řády v Pardubickém kraji sílí. Už se proti nim bouří i starostové vesnic. Dosvědčuje to i další otevřený dopis, který poslali hejtmanovi starostové Vysokomýtska a Choceňska. Podle nich se potvrdily obavy z překotné a nepromyšlené "optimalizace" dopravy.
Starostové si stěžují na špatnou návaznost a paradoxní nevytíženost některých spojů. Ilustrační foto

Starostové si stěžují na špatnou návaznost a paradoxní nevytíženost některých spojů. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Zkušenost z měsíčního provozu ukazuje, že projekt je nekoncepční, a tedy nepovedený," vzkazuje hejtmanovi jménem starostů Miloslav Soušek.

Slíbené lednové změny se podle něj nedostavily. Starostové požadují radikální přepracování systému a vyvození důsledků. Průšvihů je podle nich až dost.

"Spěšné vlaky jedou jako spěšné pouze mezi Pardubicemi a Ústím nad Orlicí, ale zastávky mezi Kolínem a Pardubicemi obsluhují jako zastávkový vlak. Z těchto hledisek lze opatření na trase Pardubice - Ústí nad Orlicí považovat za vskutku diskriminační," uvedla například v příloze otevřeného dopisu starostka Zámrsku Zuzana Tvrzníková.

Největší kritika míří na autobusy

Kritiku schytávají především autobusové spoje. Autobusy nedodržují jízdní řády, nenavazují na sebe, někdy jako by se po nich země slehla. "Je s podivem, že není nutné dodržovat jízdní řád," uvádí například Hana Pešková ze Zámrsku, která zná mnoho příkladů, kdy autobusový spoj vůbec nejel. Anebo jel a nezastavil na zastávce, která není na znamení.

"Ranní spoj z Ústí nad Orlicí do Vysokého Mýta nejede za dobu nových jízdních řádů ani jednou včas a pak opravdu není možnost, aby děti v Chocni přišly do školy včas," zní například jedna ze stížností starosty Svatého Jiří Miloslava Kubáta.

Problémů s dopravou školních dětí je nepočítaně, ale mají je i zaměstnanci fabrik. Směny nestíhají venkovští zaměstnanci Iveca, stále je problém s dopravou lidí do podniků v Chocni na ranní směnu. "Jen z obce Dobříkov se jedná o deset osob," uvedl dobříkovský starosta Jiří Svatoš.

Žáci a učitelé vysokomýtské stavební průmyslovky shromáždili připomínky k 36 autobusovým a vlakovým spojům, kterými se dopravují do školy. Výsledek je ohromující. Za vyhovující považují jen dva spoje.

Nový jízdní řád odřízl hlavně nemobilní a starší obyvatele Oucmanic od ranní návštěvy lékaře, lékárny a pošty v Brandýse nad Orlicí. Přitom paradoxně podle starosty Petra Marka šest z osmi spojů v novém jízdním řádu skoro nikdo nevyužívá.

Starostové si stěžují také na to, že děti nestíhají přestup a přebíhají přes kolejiště, že slevové jízdné cestující z některých obcí nemohou uplatnit, protože u nich jezdí autobusy 5 dní v týdnu. Přejezdové časy jsou krátké, jako by nebyl počítán čas na odbavení cestujících. Anebo že stejné trasy mají jiné časy na přejezd. A tak dále a tak dále.

Starostové navrhují celý systém přepracovat, anebo návrat k původním jízdním řádům. A nejen to. "Žádáme o přiznání zodpovědnosti za chyby v přípravě a komunikaci optimalizovaného systému dopravy a vyvození důsledků," vzkazují hejtmanovi. Za tak velké množství lapsů mohou přece konkrétní lidé.

Hejtman slibuje změny k lepšímu

Hejtman Radko Martínek, který má prý pro rozhořčení starostů pochopení, slibuje nápravu.

"Pravdou je, že některá zadání ze strany Pardubického kraje Oredo při přípravě jízdních řádů stoprocentně nesplnilo. Rozhodl jsem se proto osobně zkontrolovat funkčnost některých linek. Na toto téma jsem také navštívil starosty a starostky v regionech, kde se situace jeví jako nejkomplikovanější. Oredo dostalo za úkol zjednat nápravu," uvedl Radko Martínek.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.