Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Radní jsou podle aktivistů liknaví se žádostí o vojenský prostor

  9:15aktualizováno  9:15
Pardubice by měly podle aktivistů a opozičních politiků urychlit žádost o vojenský prostor u Chrudimky. Zástupci Iniciativy přírodní park Červeňák navíc protestují proti záměru postavit tam silnici. To je však jeden z hlavních plánů současných radních.

Romantická divočina má být místem stavby silnice. To se aktivistům nelíbí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pokud Pardubicím v poslední době něco skutečně nechybí, tak to jsou poměrně silné ekologicky smýšlející sdružení lidí, kteří dokáží pořádně zkřížit plány politikům z vedení města.

Minulé vedení radnice dlouhé roky bojovalo o podobu opravy Tyršových sadů, to současné zase čekají ohromné problémy při přípravě silniční propojky z Višňovky do Pardubiček. Ta má vést přes bývalý vojenský prostor Červeňák, se kterým mají aktivisté úplně jiné plány než politici z vedení magistrátu.

„Radní jdou zatím důsledně jen za svým záměrem vybudovat přes toto území a most Červeňák silniční propojku. Její přínos je přitom i z dopravního hlediska přinejmenším sporný. Skutečně efektivní řešení pro Pardubičky je jedině jejich napojení na rychlodráhu,“ uvedl člen spolku Město na kole a Strany zelených Jakub Kutílek.

Tuto aktivitu podpořili jeho kolegové ve čtvrtek odpoledne i demonstrací na Pernštýnském náměstí před zasedáním zastupitelstva. Lidem z Iniciativy Přírodní park Červeňák se přitom nelíbí i to, že podle nich radní stále nepožádali armádu o přepsání potřebných pozemků na obou březích Chrudimky. Politici totiž zatím s vojáky jednají jen o pruhu, který bude třeba pro stavbu zmíněné silnice.

„Naše trpělivost s neustálými odklady a výmluvami, proč město o pozemky ještě nepožádalo, které stále slyšíme od Jana Řehounka a dalších radních, už je u konce. Již na začátku roku dostal náměstek od zastupitelů jasný úkol, že má neprodleně podnikat kroky k tomu, aby město od armády pozemky získalo. Od té doby stále slyšíme jen vytáčky,“ uvedl zastupitel prvního městského obvodu Filip Sedlák, který za park také bojuje.

Radnice chce stavět silniční propojku z lokality Višňovka k nemocnici, protože výstavba jihovýchodního obchvatu se v brzké době neplánuje. Silnici musí nejdřív zařadit do územního plánu, poté nechat zhotovit projekt. O pozemky pod silnicí město již požádalo. O celé území skutečně ještě ne.

„Z ministerstva obrany teď máme k připomínkování smlouvy na pozemky pod tou plánovanou propojkou. Geodet vyčíslil nová parcelní čísla, na jejich základě věřím, že v lednu, nebo v únoru dojde k převodu pozemků,“ řekl náměstek Řehounek.

Náměstek přiznal, že chce blokovat snahy aktivistů

Poté podle něj město požádá o další pozemky v bývalé vojenské oblasti. Politik z hnutí ANO pro ČTK uvedl, že zvolil tento postup proto, aby aktivisté neměli větší šance stavbě silnice zabránit.

„Ministerstvo obrany bude nejspíš žádat, aby do dvou let od převedení pozemků byla silnice postavená. S nutností změny územního plánu je to velmi těsný termín,“ řekl Řehounek, který za svůj postoj slízl pořádnou porci kritiky i od opozičních zastupitelů. „Pane Řehounku, už se konečně přestaňte vykrucovat a začněte se chovat jako chlap,“ rozkřičel se na náměstka Jiří Hájek ze STAN.

Zastupitelstvo totiž už poměrně dávno zavázalo svým hlasováním radní města, aby se snažili získat celé území s tím, že by na něm měl vzniknout park.

„Nikdo z politiků si netroufá tento plán zpochybnit, proto také zastupitelé se záměrem téměř jednomyslně vyslovili již na jaře souhlas. Jenže v pozadí jsou zřejmě i jiné zájmy, a tak když tento plán nejde otevřeně zamítnout, tak se volí zdržovací taktika,“ uvedl Miroslav Seiner ze sdružení Chráníme stromy, který současně upozorňuje na to, že pokud město tuto příležitost promarní, může skončit celé území po dražbě v soukromých rukou.

Dohoda se evidentně bude hledat velmi složitě, protože obě strany si tvrdě stojí za svým. „Z mého pohledu je propojka nutná. V nejbližší době bude muset proběhnout rekonstrukce nadjezdu u nemocnice, což znamená jeho úplné uzavření. Nedovedu si představit, kudy by se sanitky dostaly do nemocnice,“ uvedl Řehounek.

Zároveň doplnil, že by se propojka po dokončení obchvatu mohla stát neveřejnou silnicí pro chodce, cyklisty a bruslaře. „Nevyroste tam nic megalomanského, snažíme se jít při kraji toho území, to znamená, že ho nerozpůlíme,“ dodal Řehounek. Miroslav Seiner k tomu uvedl, že iniciativa již před několika měsíci zpracovala pro potřeby radnice návrh žádosti o bezúplatný převod. „Již v létě mohla být podána na ministerstvu obrany a mohlo se o ní jednat,“ dodal Seiner.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.