Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapomenutá vojenská plovárna v Pardubicích by mohla opět ožít

  9:21aktualizováno  9:21
Brzy to bude 90 let od chvíle, kdy pod pardubickou nemocnicí postavili vojáci plovárnu. Z tehdejšího místa rekreace na břehu Chrudimky zbyly jen rozvaliny. To by se však mohlo změnit. Pardubice chtějí za evropské peníze plovárnu obnovit.

Na staré plovárně vojáci ukazovali lidem i překonávání řeky na koních. V pozadí stojí most, který spojoval Drážku a kasárna železničního pluku na Višňovce. | foto: archiv Pardubic

Když se řekne vojenská plovárna, málokterý Pardubák má vůbec ponětí, o čem je řeč.

A není divu. Už je to 87 roků, co ji vojáci postavili, a také to je více než 60 let co nefunguje. Slavné chvíle malebného místa na břehu Chrudimky mezi kurty Pod Vinicí a pardubickou nemocnicí dnes připomíná pouze torzo jezu.

Fotogalerie

"Vojenskou plovárnu si v roce 1925 nechali na Chrudimce postavit důstojníci železničního pluku a podle pamětníků byla v meziválečném období v Pardubicích nejvyhlášenější. Vojáci dokonce zvýšili jez, aby v řece byla dostatečná hloubka. Plovárnu tvořil parkový komplex s dřevěnými kabinkami na převlékání, s plovoucím bazénem, skluzavkou a vory," uvedl mluvčí radnice Miroslav Janovský.

Nyní přicházejí radní s nápadem kdysi navštěvované místo obnovit. Klíčovou roli by v tom měly sehrát evropské dotace.

"Projekt předpokládá vybudování lávky přes Chrudimku v místě bývalého jezu. Celé území by mělo vypadat jako přírodní víceúčelový park respektující nivu řeky a stávající zeleň. Plánujeme architektonicky kvalitní drobné objekty s jasně danou funkcí a rekonstruovány budou i objekty stávající, včetně technických pozůstatků po fungování železničního vojska," uvedl náměstek primátorky František Brendl s tím, že by vše mohlo stát zhruba 50 milionů korun.

Radnice slibuje, že námitky v projektu zohlední

Odbor hlavního architekta už pro projekt zpracoval studii a vybral projektanta. K budoucí podobě dnes poměrně divokého místa v blízkosti centra města se už měli možnost vyjádřit také zástupci občanských sdružení.

"Jednání se zúčastnili zástupci projektanta, klubu vodáků-turistů, střeleckých klubů, psí školy, občanských sdružení, zástupci města a městského obvodu," říká Karolína Koupalová z radnice a dodává, že námitky budou v projektu zohledněny.

To by mohlo zamezit tomu, co se stalo v Tyršových sadech, kdy ochránci stromů připravovanou opravu parku zastavili.

Radní doufají, že s pomocí evropských peněz postupem času opraví a vylepší celé nábřeží Chrudimky.

"Naším cílem je území změnit na bezpečný park, který umožní každodenní rekreaci. Jedním ze základních předpokladů je propojení parku s centrem města. Dovedl bych si představit, že bychom třeba jen malou část osázeli vinnou révou a vrátili do lokality alespoň symbolicky vinici. Tu tady už v roce 1523 založil Vojtěch z Pernštejna a vydržela až do dob třicetileté války," myslí si třeba starosta pátého obvodu Jiří Hájek.

K plovárně kdysi patřila i zděná klubovna s tanečním parketem, pět tenisových kurtů a atrakce pro děti.

Plovárnu využívali pouze důstojníci, jejich rodiny a pozvaní hosté. Scházela se tam smetánka. Jednou z atrakcí pro děti byla prolézačka stylizovaná jako lodní stožár s hlídkovým košem ze sudu.

"Kromě koupání a tenisu tam chodili důstojníci i rybařit. Poblíž plovárny si nechali zřídit chovné rybníčky s kapry. Po večerech tam důstojníci pořádali taneční večírky a vyhlášené byly i jejich karetní dýchánky. Vojenská plovárna přestala fungovat po německé okupaci," dodal Janovský.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.