Cesta vlaků IC a EC - pokud proběhne bez komplikací na trati - trvá jen o minutu déle než jízda pendolinem. Jízdenka stojí 135 korun, když nemáte nárok na žádnou ze slev, pendolino 335 korun.
"Do Prahy jezdím často a spojení se stále zlepšuje. A teď, po změně jízdních řádů, jsou vlaky ještě rychlejší. Autem proto jezdím zcela výjimečně," pochvaluje si student Martin Pflimpfel.
Ještě před dvěma lety byla cesta mezi Prahou a Pardubicemi minimálně o deset minut delší.
"I teď člověk musí vybírat vlaky, které jedou co nejkratší dobu. Ale hodně se to zlepšilo. Ještě před rokem a půl jsem jezdil vlakem, který jezdil hodinu a 19 minut," dodává mladík.
Dvě možné trasy autem, ale obě s nedostatky
Cesta do centra Prahy je nyní kratší vlakem než autem, přestože řidiči mohou po cestě z Pardubic do hlavního města zvolit dvě cesty: přes Lázně Bohdaneč, Bukovku a Rohovládovu Bělou, nebo přes novou křižovatku v Opatovicích nad Labem.
"Obě cesty ale mají nedostatky. Cestu přes Bohdaneč často blokují kamiony a jede se pomalu. A cesta do Opatovic je zbytečná zajížďka. Řidiči totiž jedou směrem na Hradec Králové a na dálnici najíždějí mnohem dál než ti, kteří přijíždějí od Bohdanče," říká profesionální řidič Kamil Žižka.
Cesta na Hradec Králové je navíc ve všední dny hodně frekventovaná a někteří řidiči po ní jezdí nebezpečně. Cesta autem do hlavního města zabere řidičům rozhodně víc než hodinu.
Pokud všude dodržují předpisy, dostanou se na Černý Most, kde končí dálnice, přibližně za hodinu a deset minut. Další čas zabere cesta do centra, a to podle hustoty provozu 15 minut, ale i hodinu.
Lidé, kteří pro svoje cesty využívají vlak, si čas strávený mezi oběma městy zkrátí minimálně o půl hodiny.
"Cesta vlakem opravdu utíká, když člověk v jízdním řádu najde správný vlak," říká Simona Holečková, která z Pardubic do Prahy jezdí pravidelně.