Úpravy se dočkal i přejezd v Oldřichovicích. Na snímku je chvíli poté, co ho v dubnu stavaři zbavili kolejí po obou jeho bocích.

Úpravy se dočkal i přejezd v Oldřichovicích. Na snímku je chvíli poté, co ho v dubnu stavaři zbavili kolejí po obou jeho bocích. | foto: Martin Švec, MAFRA

Konec přesedání do autobusů, vlaky z Ústí do Letohradu se opět rozjely

  • 1
Méně hluku, pohodlnější nástup a v neposlední řadě i rychlejší spojení. To jsou základní přínosy rekonstrukce takřka třináctikilometrového úseku mezinárodní trati, po které směřují vlaky z Ústí nad Orlicí až do Polska. Nepřetržité omezení provozu je minulostí.

Cestující mezi Ústím a Letohradem mohou od konce minulého týdne využívat železniční spojení. Mezi oběma městy skončila déle než dvouměsíční výluka spojená s nákladnou opravou trati za více než půl miliardy korun.

Stavební stroje se do práce pustily koncem března. V dubnu pak kdy začali dělníci odstraňovat koleje a pražce (psali jsme o tom zde). Již nepotřebného materiálu přitom nebylo zrovna málo.

Ze stavby musely firmy odvézt 20 tisíc pražců a 27 kilometrů kolejnic. Stejné množství nového materiálu pak putovalo nazpět. Bagry se však zakously i více do podloží, takže na náspy bylo potřeba navézt i na 40 tisíc tun štěrku. Nové koleje si pak vyžádaly na 500 svarů.

„Cestování bude po modernizaci výrazně pohodlnější a bezpečnější. Zejména starší cestující ocení nová nástupiště, která mají nástupní hranu ve výši podlahy železničního vozu. Řidiči zase přivítají rekonstruované povrchy na celkem dvanácti přejezdech na této trati,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Změnu vítá jak správce kolejí, tak i dopravce, kterým jsou na trati České dráhy. Jejich spoje by měly s prosincovým příchodem nového jízdního řádu nepatrně zrychlit. Dnes urazí trasu za dvacet minut.

„Se stavbou se odstranily tzv. propady rychlosti, proto očekáváme zkrácení jízdních dob osobních vlaků v novém jízdním řádu asi o dvě minuty,“ uvedla mluvčí státního dopravce Radka Pistoriusová.

Nejvíce se proměnil Lanšperk

Největší změnu pocítí lidé v Lanšperku, kde železničáři postavili jedno zcela nové nástupiště. Ta původní se dočkala vyvýšení. Kromě toho upravily firmy také trakční vedení jak v samotné stanici, tak i dále směrem na Letohrad. Aby se mohly vlaky na trati lépe křížit, rekonstruovaly se i dvě výhybky, které jsou nyní vybavené elektrickým ohřevem.

Konec nynějších prací přivítají s úlevou i řidiči. Kamiony měly po dobu rekonstrukce vjezd zakázán a musely vyrazit na objízdnou trasu vedoucí přes Žamberk a Libchavy. O něco méně starostí čekalo také na řidiče osobních aut, kterým se plynulý průjezd narušil zejména při uzavírce tří hlavních přejezdů na silnici druhé třídy II/360.

Pod tratí se ještě opravilo osm mostů a téměř čtyři desítky propustků. Větší stabilitu by měly mít i tři skalní zářezy, které se nacházejí v sousedství jednokolejné trati.

Výběrové řízení na zakázku počítalo s nižší cenou

Z pohledu provedených prací se tak jedná o nejrozsáhlejší akci, která se v tomto roce na železnici v Pardubickém kraji uskutečnila. To se proto promítlo i do konečné ceny, která přesahuje půl miliardy.

„Celkové náklady stavby jsou 507 677 000 korun,“ upřesnil částku mluvčí SŽDC, která byla investorem. Při vypsání výběrového řízení, se přitom počítalo se sumou nižší o sedmdesát milionů. V tendru se o rekonstrukci ucházeli tři zájemci.

Ačkoliv se vlaky na koleje již vrátily, tak cestující ještě budou v příštích měsících sledovat dokončující práce, které nebudou mít na provoz vliv. Podle smlouvy mají pracovníci dodavatelských firem mít vše hotové do začátku října.