Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První sen se výpravčímu z Dolní Lipky splnil. Vlaky opět jezdí

  9:09aktualizováno  9:09
Pouhých třináct měsíců stačilo, aby se výpravčímu z Dolní Lipky Arnoštu Juránkovi splnilo jeho velké přání. Obnovil se provoz osobních vlaků na trati Dolní Lipka - Hanušovice. Sám se na tom podílel coby organizátor petice na obnovení dopravy na trati a stranou nechce zůstat ani dál.

Výpravčí Arnošt Juránek na nádraží v Dolní Lipce. Stál u petice za obnovení trati a teď by rád změnil i zastávky, aby odpovídaly dnešním požadavkům. | foto: Michal Klíma, MAFRA

V prosinci 2011 si nejdéle sloužící výpravčí dolnolipeckého nádraží vyměnil službu, aby nemusel odbavovat poslední vlak.

Tento pátek byl naopak velmi rád, že může být u toho, když propagační jízda provoz osobních vlaků do Hanušovic obnovila. Byť je to zatím pouze o víkendech a svátcích.

"Ani nevíte, jakou jsem měl radost, když jsem mohl páteční protokolární vlak odmávat. A nebylo to jen tím, že to byla teprve třetí souprava tohoto druhu za celou historii zdejšího nádraží," přiznal padesátiletý muž, který v Dolní Lipce slouží osmadvacet let.

První protokolární vlak tu zastavil po skončení první světové války, druhý po skončení té druhé.

"Tenhle třetí snad uzavře neslavnou kapitolu a ukončí válku s firmou Oredo, která se o zastavení osobního provozu před víc než rokem postarala," uvedl výpravčí.

Navíc je spokojen i s tím, že se mu podařilo splnit slib, který dal coby jeden z organizátorů petice za zachování provozu na tratích do Hanušovic a Štítů lidem, kteří se pod ni podepsali.

"Sehnali jsme tehdy zhruba čtyři a půl tisíce podpisů. To je polovina zdejších obyvatel. A my to brali jako potvrzení, že máme o obnovení provozu na obou tratích usilovat. Tak jsme o něj usilovali," vzpomíná zapálený železničář.

"Možná si někdo myslí, že tady lobbujeme a děláme humbuk kvůli několika místním. Ono jich ale nebylo zase tak málo, a navíc jenom o místní nešlo. Vezměte si, že Králický Sněžník a Jeseníky, to byla vždycky jedna turistická oblast," vyjmenovává další důvod výpravčí.

"Přitom sem jezdí nejen lidé z našeho kraje, ale i z Královéhradecka, Olomouce či Brna. A třeba zastávky v Prostřední Lipce nebo Červeném Potoku jsou výborným výchozím bodem pro turisty i lyžaře, kteří jezdí na Dolní Moravu i do celé oblasti jak na české, tak na polské straně Sněžníku," myslí si Juránek.

Tohle pochopil podle výpravčího nový hejtman Martin Netolický i jeho náměstek zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek.

"Ne každý sem jezdí autem a kombinace vlakové a autobusové dopravy je ideální. A právě vlaky mohou turistický ruch v celé oblasti výrazně podpořit," míní Juránek.

Chceme nové zastávky

Za rok, co vlaky z Dolní Lipky do Hanušovic nejezdily, měl dolnolipecký výpravčí čas přemýšlet. Přemýšlet o tom, jak to zařídit, aby se osobní vlaky na koleje v malebném údolí podél řeky Moravy zase vrátily. Nezahálel ani on, ani jeho kolegové z Klubu Moravská pohraniční, který loni založili.

Proč právě Moravská pohraniční? Trať byla uvedena do provozu v roce 1873 a byla součástí soukromé Moravské pohraniční dráhy. Cílem klubu je nejen obnovení provozu osobních vlaků, ale i propagace zajímavých míst, která trať spojuje.

"Kdybych to měl říct pateticky, chceme zachovat houkání osobních vlaků na 140 let staré trati i pro další generace," přibližuje záměr klubu Juránek.

Upozorňuje přitom, že členové nejsou žádní extrémisté, kteří chtějí úplně zastavit autobusovou dopravu a nahradit ji vlaky.

"Ono to dneska už ani dost dobře nejde. Jde nám spíš o to, aby se oba druhy dopravy doplňovaly. Aby na sebe navazovaly a aby opravdu sloužily lidem. Místním i turistům," upřesňuje Juránek.

První malý sen se mu podle vlastních slov splnil. Osobáky z Dolní Lipky do Hanušovic jezdit začaly. Teď bude usilovat o to, aby se prodloužily spoje i na dalším zrušeném úseku do sousedního Olomouckého kraje, do Štítů.

"Je tam jeden z největších zaměstnavatelů v regionu, dodavatel dílů pro automobilový průmysl Klein & Blažek, kam jezdí do práce více než sedm set lidí. Téměř polovina je jich přitom z našeho kraje," konstatuje Juránek.

Ani to ještě není všechno, na co za uplynulý rok přišel. Se svými kolegy chce iniciovat nové železniční zastávky tak, aby odpovídaly dnešním požadavkům.

"S radním Duškem jsme se shodli na tom, že dráhy v této oblasti ustrnuly někdy na konci 19. století. Zastávky v lesích a mimo vesnice jsou dnes lidem pramálo platné," upřesnil Juránek.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.