Černožluté vlaky společnosti LeoExpress.

Černožluté vlaky společnosti LeoExpress. | foto: iDNES.cz

V zimě přijede do Pardubic další supervlak. LeoExpress

  • 23
Po Pendolinu Českých drah a žlutých vlacích RegioJetu si budou moci od prosince cestující z Pardubic vyzkoušet už třetí možnost, jak se jezdí vlaky vyšší třídy. Spolu s Olomoucí budou jediným městem, kde zastaví na své cestě černožlutý LeoExpress.

Po žlutých vlacích RegioJetu budou od nového grafikonu v prosinci zastavovat ve městě perníku další vlaky vyšší třídy. Osmkrát denně každým směrem tu cestující budou moci využít expresů LeoExpress z Prahy do Ostravy.

LeoExpress

Česká společnost, která v prosinci zahájí provoz na trati Praha -Ostrava. Mezi cílovými stanicemi bude zastavovat pouze v Pardubicích a Olomouci.

Přepravu cestujících bude zajišťovat pět nových moderních elektrických souprav švýcarské společnosti Stadler.

Každým směrem pojede osm spojů denně. Distribuce jízdenek bude probíhat prostřednictvím internetu, v každé zastávkové stanici se budou prodávat také jízdenky v listinné podobě.

V budoucnu mají v Pardubicích zastavovat také spoje na trati Praha - Pardubice - Brno - Vídeň.

Majitelem společnosti je Leoš Novotný. Mladý sedmadvacetiletý manažer, který vystudoval ekonomii a finance na University of Warwick. Hovoří plynně několika jazyky, celkem sedm se jich učí.

"Na obchodní partnery určitě udělá dojem, když alespoň ukážete, že se jejich řeč snažíte naučit," vysvětluje svůj zájem. O privátních vlacích, které budou jezdit po republice, začal uvažovat v roce 2009.

"Do budoucna chceme propojit všechna velká města s Prahou , ale i mezi sebou. A Pardubice bezpochyby mezi velká česká města patří," řekl.

Tím je podle něj odpovězena také otázka, proč moderní švýcarské vlaky nebudou zastavovat v České Třebové. Ve vedení společnosti o této možnosti samozřejmě také uvažovali, po důkladném rozboru ale usoudili, že pro ně tahle varianta není komerčně zajímavá.

"Jsme samozřejmě firma, která musí vytvářet zisk, my stokorunovou dotaci od státu na vlakokilometr čekat nemůžeme," doplnil Novotný. V budoucnu hodlají v LeoExpressu přiblížit Pardubice světu svými vlaky i při provozu dalšího spoje. Ten by měl časem jezdit mezi Prahou, Brnem a Vídní. Celý projekt financuje několik investorů a bankovní úvěry.

Ceny budou srovnatelné s konkurencí

Cenově bude LeoExpress srovnatelný s konkurencí. "Pevně stanovené tarify sice zatím ještě nemáme, ale už teď mohu říci, že dražší určitě nebudeme," dodal manažer. Pro své tvrzení má podle svých slov tři důvody. Soupravy švýcarské firmy Stadler jsou naprosto nové a nabízejí o třídu lepší služby než vlaky konkurentů.

"Navíc jsou i úspornější. Největší položkou při provozování vlaku v Česku je poplatek za využití kolejí. Platí, že čím těžší vlak máte, tím víc platíte. My jsme proto koupili vlak z hliníku, a ne železa, a najednou platíme o polovinu méně," dodal Novotný.

Vlaky mají také takzvané inteligentní motory, které spotřebují jen tolik elektrické energie, kolik k jízdě opravdu potřebují.

"Ve výsledku jsou tedy naše provozní náklady poloviční ve srovnání s konkurencí. My zkrátka jdeme do boje s konkurenty, kteří navzájem šermují dřevěnými meči. My musíme být chytřejší, jít do toho souboje s opravdovým mečem a ty jejich zbraně jednoduše utnout," dodává.

V LeoExpresu jdou podle něj cestou "ždímání" nejmodernějších technologií.

"Nediskutujeme o tom, jestli tam má být wi-fi taková nebo trochu horší, vždy sáhneme po té nejlepší. Totéž platí o cateringu, který musí být na úrovni letecké dopravy. Stejně tak jsme volili i sedačky. Mohli jsme koupit horší sedadla, ale zvolili jsme ty nejvychytanější. Líbí se mi, jaké služby ve svých vlacích nabízí soukromý dopravce jezdící do na lince Praha-Ostrava, ale my budeme lepší. Právě díky modernosti našich vlaků," slibuje Leoš Novotný.

Úspory by měli cestující podle něj pocítit jak ve kvalitě služeb, tak v cenách, byť zatím nejsou ještě pevně stanoveny. A jak vůbec na myšlenku začít provozovat železniční dopravu v Česku mladý podnikatel přišel?

"První rozhodnutí se nedělalo úplně dobře. Ve srovnání s dneškem jsme toho moc nevěděli, bylo to takové dřevorubecké rozhodnutí. Čím víc se ale blíží den výjezdu, tím jsem si jistější, že jsme udělali dobré rozhodnutí," myslí si Novotný.

Před třemi lety tu podle něj vznikl nový trh a LeoExpress byl jedním z prvních, kteří v něm plují. "Národní dopravci se zadýchávají všude v Evropě. Ve všech evropských zemích teď vznikají podobné projekty jako ten náš. Je tady jasný trend otevírání železničního trhu," dodal.

22. června 2012