Lidé v Pardubickém kraji se potýkají s delším cestováním po železnicích. Po poslední úpravě jízdních řádů, které vznikají podle požadavků kraje, totiž přestaly navazovat spoje.
Některé vlaky cestujícím ujíždějí jen o vteřiny a na další musí čekat déle, než je jinde zvykem.
Příklady špatně naplánovaných spojůPřelouč - Hradec Králové Vlak 8663 přijíždí z Přelouče do Pardubic v 16.23, ale vlak do Hradce odjíždí v 16.22, cestující tak mohou jet až rychlíkem 1264 v 17.00; čeká se 37 minut. |
Nepříjemnou zkušenost potvrzuje Karel Plíhal, který pracuje jako kuchař v Letohradu, odkud často dojíždí do školy v Hradci Králové.
„Když se potřebuji odpoledne dostat z Hradce zpátky do Letohradu, můžu jet buď spěšňákem do Chocně a tam přes půl hodiny čekat na autobus náhradní dopravy, nebo třikrát přestupovat,“ uvedl Plíhal, kterému zkomplikovala dopravu i nedávná desetidenní výluka na trati Pardubice - Hradec Králové.
„Bydlím v Ústí nad Orlicí, ale kvůli špatné návaznosti spojů jsem nejednou musel přespat v práci. Najít spoj, kterým bych se dostal z Ústí do Hradce včas a nemusel přitom vstávat v nekřesťanskou hodinu, byl pro mě během výluky totiž nadlidský úkol,“ uvedl Plíhal.
To, že je obtížné se přepravit snadno a rychle z jednoho menšího města do druhého, není až tak neobvyklé. V pardubickém regionu ale špatně fungují i přípoje mezi největšími krajskými městy.
Vlaky z Přelouče se těsně míjejí s osobními vlaky z Pardubic do Hradce Králové. Cestující mezi Přeloučí a Hradcem si tak na pardubickém nádraží musejí na další vlak počkat 20 minut i déle.
„Vlakem dojíždím do práce už léta. Dřív jsem cestováním za prací strávil denně hodinu, letos se mi ale délka cesty z Hradce, kde bydlím, do Přelouče v podstatě zdvojnásobila. V Pardubicích totiž ujíždějí spoje každou druhou hodinu o minutu, jindy se příjezd jednoho vlaku kryje s odjezdem navazujícího,“ uvedl jeden z cestujících, dopravní inženýr Pavel Matouš.
Podobné problémy řešili cestující už dříve, kdy jízdní řády sestavovala společnost Oredo. To bylo také jedním z hlavních důvodů, proč kraj tomuto organizátorovi regionální dopravy povinnost sestavovat jízdní řády přebral a svěřil ji do rukou svých úředníků. Teď se stejná kritika snáší právě na něj.
Podle pardubického radního Jaromíra Duška, který je zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost, jsou některé ze špatně navazujících spojů daní za to, že je kraj povinen obsloužit všechny obce, kterými železnice vede.
„Některé vlaky zastavují i tam, kde nikdy nikdo nenastupuje a nevystupuje, což je samozřejmě hrozný nesmysl, který zdržuje celou dopravu. A pan Dušek s tím nic nedělá,“ míní Matouš.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jsou na vině i probíhající rekonstrukce na železnicích. „Po jejich dokončení by mělo dojít ke zlepšení celkové situace,“ uvedl Šťáhlavský.
Změnu k lepšímu by mohli cestující očekávat od 14. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády. „K jakým konkrétním změnám dojde, přesně říct nemůžeme. Nový řád ještě není kompletně hotový,“ uvedl Šťáhlavský.