Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

RegioJet vymění zastávku v Ústí nad Orlicí za několik minut zrychlení

  • 85
Tím, že žluté vlaky RegioJetu od prosince nebudou stavět v Ústí nad Orlicí, ušetří dopravce čtyři minuty jízdy. Další čtyři minuty odečte v Zábřehu, kterým soupravy jen projedou. Po zastávkách expresních vlaků přitom touží i Česká Třebová a Choceň, ovšem nevyhoví jim ani očekává novinka, Leo Express.

Květa Richterová z Ústí nad Orlicí si myslí, že by měli zasáhnout politici:

"Nárok na dopravu na úrovni mají jen velká města - Praha, Pardubice, Olomouc, Ostrava. Ostatní města na hlavní trati ne. Kde jsou politici? I v těchto městech jsou voliči, kteří se budou ptát proč?"

Expresy chce zachovat Ústí nad Orlicí, získat je hodlá i Česká Třebová, návrat rychlíků si přeje i Choceň. Co pro to udělají tamní starostové?

1. Stanice Ústí nad Orlicí - třeba pomůže modernizace

V Ústí nad Orlicí cestující už před Vánocemi a v příštím roce opět přesednou jen na vlaky Českých drah.

"Nevylučuji, že se do budoucna pokusíme jednat s dopravci o zastávkách expresů, i když jsou některé věci, které starostové mají jen malou šanci ovlivnit, což je například tato," řekl starosta Ústí nad Orlicí Petr Hájek.

Podle dopravce Student Agency jezdilo do Ústí nad Orlicí kolem 100 až 150 lidí denně, což je málo. Proto mu stojí za to zastávku zrušit, a vyhnout se tak na trati z Prahy do Ostravy předjetí pendolinem Českých drah.

Hájek uvedl, že si na jednání o zastávce expresů nechává rok času v souvislosti s modernizací stanice v Ústí na Orlicí.

2. Stanice Česká Třebová - spádová oblast jako Pardubice

Česká Třebová investovala 330 milionů do moderního nádraží s podzemním parkovištěm. Ale soukromníky to (zatím) nezajímá.

"Jednáme s oběma dopravci, RegioJetem i Leo Expressem, uvidíte, že jednání povedou ke zdaru už v příštím roce," řekl českotřebovský starosta Jaroslav Zedník. Ten ovšem tvrdil už letos, že jednání jsou nadějná.

Česká Třebová má argumentů dost. Právě tam hodně cestujících nastupuje a vystupuje, v rámci koridoru se tam přestupuje na Polsko anebo ve směru na Brno a Vídeň.

"V Pardubicích je denní obslužnost 20 tisíc cestujících a tady v České Třebové 16 tisíc. Každý, kdo ví, že tady je stejně velká spádová oblast, jako jsou Pardubice, tak je přece sám proti sobě, když tady nezastaví a lidi nepřeveze, protože mu lidi do systému přinášejí peníze," řekl Jaroslav Zedník.

Ten zatím nechce komentovat, u kterého ze soukromých železničních dopravců mají cestující z Českotřebovska větší šanci. "Jednání s oběma probíhají velmi korektně. Až to bude potvrzené, dáme vědět," dodal.

3. Stanice Choceň - pomoci může společný tlak na dopravce

Z Chocně vyjíždějí vlaky na čtyři světové strany, po modernizaci koridoru se chlubí pěkným nádražím, ale na expresy nedosáhne. Přitom důležitost stanice v desetitisícovém městě zvyšuje i nedaleké dvanáctitisícové Vysoké Mýto.

"Je to binec. Zvyšují se počty rychlíků, které nezastavují nikde. Tak ať si to rozdělí a někde zastavují jedny a jinde jiné, to je logické," říká choceňský starosta Miroslav Kučera.

Ten by se přimlouval za společný postup starostů měst Orlickoústecka. Ovšem reakce starostů z Ústí a České Třebové na tento nápad byly rezervované.

,