Křižovatka u Parama z pohledu od Chrudimi do centra Pardubic.

Křižovatka u Parama z pohledu od Chrudimi do centra Pardubic. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vláda nezaplatí přestavbu křižovatky u Parama, kterou slíbil Bárta

  • 48
Nejvytíženější silnice v kraji, kudy denně projede v průměru 24 tisíc aut, se rozšiřovat nebude. Stát na křižovatku u Parama v Pardubicích nedá peníze. Radní se nyní snaží rozhodnutí zvrátit, v místě jsou časté zácpy a kolony.

"Vím, že je u Parama situace špatná, ale peníze na přestavbu křižovatky nejsou a zřejmě hned tak ani nebudou," řekl minulý týden bývalý hejtman a nynější zaměstnanec ministerstva dopravy Ivo Toman.

V tu chvíli seděli na druhé straně stolu zástupci pardubické radnice. Překvapivá informace je nepříjemně zaskočila.

"Křižovatka byla jedním z hlavních bodů superkoncepce ministra Víta Bárty. Se stavbou jsme už počítali. Nyní se však ukazuje, že v rozpočtu na příští rok nemá svůj řádek. To znamená, že se stavět nebude," uvedla primátorka Štěpánka Fraňková.

Bártovy sliby neplatí

V čele města tak zažívá stejné pocity jako její předchůdci. Už minimálně 10 let se mluví o tom, že by se místo, kudy denně projedou tisíce aut a na kterém se pravidelně tvoří zácpy ze všech směrů, mělo přestavět.

Primátorka Fraňková exministra dopravy Bártu začátkem roku povozila kolem Parama v pátek odpoledne a politik z Věcí veřejných pochopil, že město silnici potřebuje. "Dodnes si myslím, že to tenkrát byla schválnost paní primátorky, že jsme jeli kolem Parama, abych si o to více zapamatoval, jak zásadní problém to je," řekl tehdy Bárta.

Jenže po sérii skandálů musel vyklidit kancelář a vše, co nedávno slíbil, neplatí. Stavba odhadnutá na 770 milionů se tak už poněkolikáté odsouvá. "Máme peníze jenom na to, co je rozestavěné. To, co potřebujeme nějakým způsobem dostavět, na to hledáme peníze," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Můžeme jen tlačit na poslance, říká radnice

Nic není radním platné ani to, že jsou pro stavbu vykoupené pozemky, existuje připravený projekt a kompletní jsou i potřebná úřední povolení. Chybí to nejdůležitější - peníze. "Mám obavu, jak to bude u Parama vypadat dál. Už na podzim se otevře čtyřpruh z Hradce a od dálnice D11. Špunt u Parama pak bude ještě horší," řekla primátorka.

Otázkou je, co by pardubičtí politici měli udělat, aby konečně na potřebnou investici dostali peníze. Radní přiznávají, že moc efektivních cest není. "Nevím, co dělat jiného než tlačit na naše poslance. Ostatně jsou v Praze i proto, aby hájili zájmy svých regionů. V tom budeme pokračovat," uvedla Fraňková.