Martin Rozhoň svůj internetový obchod rozjel ještě coby student, tehdy měl v...

Martin Rozhoň svůj internetový obchod rozjel ještě coby student, tehdy měl v oboru minimální konkurenci. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Marže brutálně poklesly až na čtvrtinu, říká šéf internetového obchodu

  • 2
V Pardubickém kraji funguje jeden z největších internetových obchodů v republice. Jeho zakladatelem je Martin Rozhoň z Chrudimi, který svůj internetový byznys začal budovat jako student informatiky v roce 2001.

Komu takzvané kamenné obchody nestačí a s oblibou nakupuje přes internet, pak se pravděpodobně setkal i s provozovatelem úspěšných e-shopů společnosti Vivantis. Tato chrudimská firma je jedním z největších českých internetových obchodů. „Naše e-shopy navštíví měsíčně jeden až dva miliony unikátních návštěvníků a ročně pošleme až půl milionu zásilek,“ říká.

Kolik na to máte lidí?
Zhruba kolem 150 zaměstnanců, na sezónu přibíráme kolem několika desítek brigádníků. Působíme na dvou místech v Chrudimi.

Internetový obchod provozujete čtrnáct let. Jak se tento obor změnil?
Když jsme začínali, bylo jich kolem desítky. Dnes je jich u nás kolem 38 tisíc, což je jedna z největších koncentrací na počet obyvatel na světě. A tomu odpovídá i fakt, že se v průběhu let zvyšovala konkurence a čím dál víc se snižovaly marže a zisky a zvyšovaly marketingové náklady. Z principu se dá říci, že většina e-shopů kvůli vysoké konkurenci tlačící marže dolů nevydělává žádné mimořádné peníze snad s výjimkou Alzy. Většina ostatních včetně nás jsou kolem nuly anebo ve větších ztrátách. A stojí za nimi nějací investoři. Za velkými e-shopy stojí většinou zahraniční investoři, kteří jejich ztráty sanují, protože internetový trh roste a je velmi perspektivní, ale to nejde věčně. Proto už začala konsolidace trhu. Některé e-shopy krachují.

Anebo se spojují, což je váš případ...
Ano, my jsme koncem loňského roku získali strategického investora v podobě společnosti E-Commerce Holding, která zajímavé e-shopy na trhu skupuje, společně jim vytváří určité zázemí a zlepšuje jejich rentabilitu.

V čem je konkrétně její největší přínos? Tedy vedle finančního polštáře vyplývajícího z toho, že v ní mají podíl i Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.
Přínos spočívá například ve společném nákupu služeb dopravců či výrobců obalových materiálů, anebo v levnějších marketingových nákladech a užívání společné zákaznické databáze - tato společnost má už asi 15 e-shopů. Také společně připravujeme expanzi na Slovensko a do dalších středoevropských a východoevropských zemí, takže se o náklady budeme schopni podělit. Další naší rozvojovou aktivitou je prodej oblečení a obuvi on-line, o kterém jsme už dlouho uvažovali, ale nebyli jsme schopni ho sami rozjet, protože to bylo náročné finančně i provozně.

Prodáváte více druhů zboží. U kterého vás vývoj v posledních letech překvapil příjemně, u kterého se moc nedařilo?
Začínali jsme internetovým obchodem Prozdravi.cz, což je moje srdeční záležitost, a tento obchod je stále jeden z našich nejúspěšnějších a stále roste. S tím, že u něj máme jednu konkurenční výhodu - produkty jsou výběrové, máme vlastní lékařský tým, vlastní značku produktů, zdarma dáváme informace klientům, oni si k nám budují vztah a produkty nakupují. Další samostatné e-shopy Krasa.cz, čili kosmetika, společně s Parfemy.cz byly a jsou naším největším segmentem, ale poměrně klesají, protože u tohoto druhu zboží je obrovská konkurence. Tady brutálně poklesly marže až na čtvrtinu ve srovnání s dobou před pěti lety.

A jak se dařilo vašim šperkům a hodinkám?
Tam se vyrojilo hodně konkurentů, je velký tlak na ceny a tyto obory víceméně stagnují. Nejnovější je náš obchod s módními doplňky, který poměrně rychle roste, ale zatím z malých čísel. Uvidíme, jak se bude dařit dál. Navazujeme na něj prodejem oblečení a obuvi.

Martin Rozhoň

Pětatřicetiletý ředitel a předseda představenstva společnosti Vivantis Chrudim, která provozuje internetové obchody zabývající se prodejem výrobků pro zdraví, parfémů, hodinek, šperků, kosmetiky, módních doplňků a nově i oblečení a obuvi. Firma o 150 zaměstnancích měla loni obrat kolem půl miliardy korun, loňský nárůst činil jednotky procent, na letošní rok plánuje růst v řádu desítek procent. Martin Rozhoň je ženatý, jeho oblíbeným automobilem je už přes pět let VW Touareg. Za koníčky považuje svoji práci a cesty do přírody, včetně exotických zemí.

Na svém webu se chlubíte řadou nej... od šíře sortimentu, rychlosti a levnosti doručení zásilek až po informovanost o zboží a jeho kvalitě. Jste také největší e-shop u nás?
Určitě jsme absolutní jednička v hodinkách a špercích. V parfémech a kosmetice dohromady jsme na trhu trojkou. V oblasti volně prodejných přírodních produktů jsme určitě jednička, při zahrnutí léků jsme v produktech pro zdraví celkově trojka. Náš obrat je kolem půl miliardy, což znamená na internetovém trhu zhruba páté místo.

Doba krize vám pomohla?
Minimálně nám neuškodila, protože nejsme exportní firma, i když se na druhou stranu projevila nižší koupěschopnost. Ale lidé začali dbát více na cenu a víc se seznámili s výhodami internetového nakupování.

Doručit zboží do jednoho či dvou dnů jste byli schopni od začátku?
Ne. Když jsme začínali, posílali jsme ho klasickým balíčkem České pošty, což nebylo úplně nejrychlejší. Pak jsme měli v jednom období pobočku České pošty u nás ve firmě. Dnes spolupracujeme s více dopravci, máme prodloužené podací lhůty do noci, aby bylo možné zásilky doručit co nejdříve. A máme dvě výdejní místa v Chrudimi a v Praze.

Co vám při tomto druhu podnikání nejvíc vadí?
V poslední době mi nejvíc vadí lobbing farmaceutických firem, které si prosadily v rámci prolobbované Evropské unie novou legislativu týkající se doplňků stravy. I když jsou účinky bylinek prověřené staletími, podle současné legislativy se u nich nesmí uvádět léčebné účinky. Přitom víme, že to funguje, lidstvo by bez bylinek nepřežilo. Neustále jsme různými institucemi kontrolováni, od farmaceutických firem jim chodí podněty k prošetření a to nás velmi zaměstnává a stojí nemalé peníze na pokutách. Z mého úhlu pohledu je to velmi neetické, ale nejsme s tím zatím schopni nic dělat. Snad se toto nesmyslné nařízení časem změní.

Jak jste přišel na název firmy Vivantis?
Je to název částečně fantazijní, ale vznikl z latinského zvolání „sláva!“, líbilo se mi, jak to zní a jak se píše. Nyní chceme doma i v zahraničí používat již samotnou doménu Vivantis jako představitele fashion a lifestylu a sjednotit pod ní všechny naše komodity.